Hallo,
Ikzelf heb problemen om mijn zee-aas wat in een emmer (gaatjes 3.2 mm) naast mijn bootje hangt goed te houden, De emmer is voorzien van enkele visloodjes zodat deze op de grond van de haven (oosterschelde)komt te liggen (bij laag water 0,75 cm) na een 3-tal dagen is al het aas (kweekzagers en/of pieren) een vieze drap geworden.
Wie weet raad?
Bewaren Zee-aas
-
ik weet wel dat met deze temperaturen op 75 cm water het water in de haven gewoon te warm wordt om je zeeaas goed te kunnen bewaren het aas wordt gewoon snot om het zo maar te zeggen je bent niet de enige die er last van hebt er zullen wel meedere vissers met dat probleem rondlopen.het beste is om een oude koelkast in de schuur te zetten met 2 of meedere afwasbakjes erin met zoutwater en een luchtpompje erop en de eerste dagen elke dag je water vernieuwen en ongeveer 500 gram pieren per bak bewaren je houdt ze minimaal 2 weken goed en zagers een maand tot anderhalve maand hoop je hiermee bent geholpen.
-
Het is niet alleen de temperatuur. Het is ook beter om lagen in een emmer
of bak te maken. Een soort schotjes, en daarop kleine hoeveelheden
pieren of zagers. Dit voorkomt dat ze gaan kluiten, en dan kunnen
ze ook beter tegen de temperatuur. Maar als het water naar de 20 graden gaat houdt het op. Zelf hang ik ze aan een afmeerpaal van mijn box.
Dan hangen ze op zo,n 2 meter. dat gaat prima.
hopelijk kun je er wat mee.
of bak te maken. Een soort schotjes, en daarop kleine hoeveelheden
pieren of zagers. Dit voorkomt dat ze gaan kluiten, en dan kunnen
ze ook beter tegen de temperatuur. Maar als het water naar de 20 graden gaat houdt het op. Zelf hang ik ze aan een afmeerpaal van mijn box.
Dan hangen ze op zo,n 2 meter. dat gaat prima.
hopelijk kun je er wat mee.
-
kunnen jullie mij een paar tips geven om zeepieren en zagers
te bewaren
ik zit 140km van zee dus gelieve hiermee rekening te houden
is het het beste om ze in de koelkast of diepvriezer te bewaren
en hoe moet je ze behandellen alvorens ze weg te zetten
en hoelang kan je ze daarna nog bewaren
alvast dank bij voorbaat
te bewaren
ik zit 140km van zee dus gelieve hiermee rekening te houden
is het het beste om ze in de koelkast of diepvriezer te bewaren
en hoe moet je ze behandellen alvorens ze weg te zetten
en hoelang kan je ze daarna nog bewaren
alvast dank bij voorbaat
-
Als wij na een dag vissen nog verse pieren over hebben dan worden die leeg gestreken en daarna in een bak zout gedaan. Deze bak gaat in de vriezer. Tijdens de volgende trip gaat deze bak met "zoute" pieren mee.
We vissen dan met een hengel nieuwe en een hengel oude pieren. ( zoute pieren beter wel even in water laten opzwellen voor ze aan de haak gaan.) Wij hebben tot nu toe nog niet kunnen constateren dat de vis liever verse pieren heeft.
Je moet alleen een zout piertje m??r op de haak steken.
Marcel Brev?
Delta 1566
We vissen dan met een hengel nieuwe en een hengel oude pieren. ( zoute pieren beter wel even in water laten opzwellen voor ze aan de haak gaan.) Wij hebben tot nu toe nog niet kunnen constateren dat de vis liever verse pieren heeft.
Je moet alleen een zout piertje m??r op de haak steken.
Marcel Brev?
Delta 1566
-
-
Marcel,
Redelijk eenvoudig. Het is de bedoeling dat de pier leeg is. Het vocht/darmen moet er uit.
Snij de pier net voor het begin van de staart af en strijk met je mes van de kop naar de snee de inhoud er uit. Als het grootste inhoud er uit is moet hij in een bak met zout. Zo kan je er wel 300 kwijt in een 1 liter bak waar bijvoorbeeld ijs in gezeten heeft. De vriezer in en klaar is het geheel. Het zout is bedoeld als conserveringsmiddel doordat het de rest van het vocht uit de pier haalt. Wees niet zuinig met zout. Vullen die bak en de pieren er goed doorheen mengen zodat de pieren overal met zout zijn bedekt.
Wijs is om de avond voor het vissen de bak met pieren uit de vriezer en in de koelkast te zetten. Aan boord 10 minuten water laten opzuigen. 30 tegelijk. en vissen maar. Wat over is kan gewoon de vriezer weer in. Nogmaals, ik merk geen verschil in vangst.
Bijkomend voordeel is omdat deze pier stevig is, hij goed op je haak blijft zitten. Bijt de vis beter op zager dan eerst 1 of 2 zoute piertjes op de haak en daarachter een klein stukje zager.
groet
Marcel
Delta 1566
Redelijk eenvoudig. Het is de bedoeling dat de pier leeg is. Het vocht/darmen moet er uit.
Snij de pier net voor het begin van de staart af en strijk met je mes van de kop naar de snee de inhoud er uit. Als het grootste inhoud er uit is moet hij in een bak met zout. Zo kan je er wel 300 kwijt in een 1 liter bak waar bijvoorbeeld ijs in gezeten heeft. De vriezer in en klaar is het geheel. Het zout is bedoeld als conserveringsmiddel doordat het de rest van het vocht uit de pier haalt. Wees niet zuinig met zout. Vullen die bak en de pieren er goed doorheen mengen zodat de pieren overal met zout zijn bedekt.
Wijs is om de avond voor het vissen de bak met pieren uit de vriezer en in de koelkast te zetten. Aan boord 10 minuten water laten opzuigen. 30 tegelijk. en vissen maar. Wat over is kan gewoon de vriezer weer in. Nogmaals, ik merk geen verschil in vangst.
Bijkomend voordeel is omdat deze pier stevig is, hij goed op je haak blijft zitten. Bijt de vis beter op zager dan eerst 1 of 2 zoute piertjes op de haak en daarachter een klein stukje zager.
groet
Marcel
Delta 1566
-