Ankerproblemen

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos

Ankerproblemen

Bericht door Roald Vos »

Hallo,

Zeer regelmatig drijft mijn boot (5 m) weg als ik voor anker lig , uiteraard in de felle stroom (Oosterschelde). Het (klap) anker weegt 5 kilo en is voorzien van een 2 meter lange ketting, (ook zonder ketting deed dit probleem zich voor). Het komt ook voor op ondiep water waarbij zeker voldoende touw wordt uitgelegd. Wel is het zo dat het anker geen scherpe randen heeft, kan het ingraven daardoor gehinderd worden?

Wie weet raad?
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Wel is het zo dat het anker geen scherpe randen heeft, kan het ingraven daardoor gehinderd worden?
Hoi Roald,
Een anker van 5 kg voor een bootlengte van 5 m is aan de krappe kant, maar zou onder de meeste omstandigheden - zelfs zonder voorloop ketting ! - voldoende moeten zijn bij voldoende touwlengte.
Ik neem aan dat je de scherpte/dikte van de randen van de beide vloeien bedoeld. Volgens mij maken die randen niet zo veel uit.
De vloeien dienen wel in een scherpe en afgevlakte punt uit te lopen, zeker om vlot in een harde bodem met schelpen e.d. te kunnen dringen.
Wat ook belangrijk is, dat er voldoende speling zit in het draaipunt van de steel, zodat binnendringend zand/klei weg kan spoelen. De hoek van de vloeien t.o.v. de steel dient +/- 45 graden te zijn.
De "rug" van het anker ( waar dat draaipunt van de steel zit en waar de vloeien haaks op bevestigd zijn ) mag gerust zo'n 10 cm breed ( hoog) zijn. Als het anker dan op de bodem komt, is er sowieso al een kleine hoek ( bijv. 5 graden) tussen vloeien en steel en kunnen de scherpe punten niet anders dan de grond in gaan als de stroom het touw "pakt".

Groet,
Dre.
harrie cas

Bericht door harrie cas »

neem eens contact op met marco van gorsel ook delta lid die verkoopt ankers in rvs die raken niet los is bij mij nooit gebeurt had een beekman 590 en een klapanker van marco zijn gewoon superankers het zijn dezelfde ankers die op marktplaats worden aangeboden rvs anker intikken kom je ervan zelf bij uit kost met 100 meter touw 89 euro is geen miskoop.zeker weten
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Roald,

Gewoon een anker bij mij komen halen en je problemen zijn van de baan, ik geef je er "garantie" op dat je nooit meer zult krabben, zelfs zonder ketting. Voor meer info effe bellen: 0032.3.647.38.09 of 0032.477.28.37.40

Greetz Jerry
Frans Salvo

ondergrond

Bericht door Frans Salvo »

Zelfs met een anker van Jerry of Marco krabt mijn boot soms; hoofdprobleem/oorzaak is de ondergrond waarop je ankert; er zijn wrakken waar ik nooit problemen heb, maar er zijn evenzeer een paar wrakken waar ik dikwijls problemen heb om te blijven liggen; en ik heb beide ankers al op die plaatsen gebruikt ! en ja, ik anker steeds minstens 3 x de diepte . Als de ondergrond uit kiezel bestaat, dan ga je moeilijk blijven liggen en zal krabben vrij normaal zijn; bestaat de ondergrond uit zand dan is er meestal geen probleem als je maar genoeg touw geeft;

weinig stroming en een flinke deining is ook niet echt goed en kan problemen geven; als er een flinke stroming loopt dan wordt je ankertouw automatisch tegen de bodem gedrukt en zal je niet zo snel in de problemen komen met krabben of loskomen.

een 5 kg anker is wel aan de licht kant volgens mij

succes
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Een paar andere oorzaken waarom een goed anker toch krabt:
- een modderige bodem;
- de variatie in diepte rondom een wrak; als je op een helling net benedenwaarts op stroom ankert, pakt het anker ook slecht of komt bij toenemende stroom los.
Marco Hoek

Bericht door Marco Hoek »

Beste Roald,

Je zou ook eens een zogenoemde "Deense Dreg" kunnen proberen.
Ik heb er zelf al jaren een en daar waar dit ding de bodem raakt blijft hij ALTIJD!!!! liggen, ongeacht de bodemstructuur of de hoeveelheid stroming.
Deze dreggen worden veel gebruikt voor o.a. staand want en zijn gewoon te koop bij de cooperatie in Colijnsplaat.
Ik dacht dat ze 50 Euro voor een 7 kilo versie kosten (gegalvaniseerd).
Echt een aanrader!!!

Vriendelijke groet,

Marco Hoek
D696
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Koop een anker bij Jerry en je bent overal van af....
Jerry Van Tilborgh

Mijn boot is bijna 6.50 meter lang en weegt ruim 1.5 ton en vis al jaren met een RVS dreganker van "5.5kg" (wel zelfbouw). Mijn anker heeft dan ook nog nooit of te nooit gekrabt ongeacht de ondergrond of diepte van het wrak. Een anker van 5kg voor een bootje van 5 meter is "zeker" niet te licht ongeacht wat hier ook beweert word! Je moet alleen een "goed" anker gebruiken, en daar zit bij vele het probleem. Zoals al vele malen eerder vermeld in deze discussies is niet het gewicht van het anker belangrijk maar de "hoek"! Als je natuurlijk in het kanaal vist zoals Frans Salvo, waar het gigantisch stroomt en je heel verschillende ondergronden hebt met kiezels/keien of rotsblokken ja daar zal geen enkel anker pakken denk ik! Als je moest ankeren op asfalt of macadam, ja daar pakt een anker ook niet op h?! Maar ik garandeer u, dat op normale wateren zoals Oosterschelde, westerschelde, grevelingen of noordzee een anker van 5.5kg "ruim genoeg is voor dat bootje van 5 meter, zelfs zonder ketting!

Jerry
Frans Salvo

diverse ankers

Bericht door Frans Salvo »

Ik heb nu zowel een Britany als een anker van Jerry en een van Marco getest en zowel het anker van Jerry en Marco zijn goed maar ze falen alledrie op dezelfde wrakken, lees : dezelfde ondergrond. Ik ga de laatste zijn om een slecht woord te zeggen over deze ankers maar het heeft maw weinig te maken met het anker doch alles met de ondergrond waarop je ankert. Wat ik wel zeker weet is dat de ankers van Jerry en Marco veel dieper en vaster zijn ingegraven dan de Britany en ik durf dus zondermeer beweren dat ze beter zijn dan de Britany.
Pas op de laatste 20 meter voor het ankerpunt komt het anker van Jerry en Marco uit de grond; de Britany is al los tussen de 40 en 30 meter voor het ankerpunt. Bijkomend zijn de ankers van Jerry en Marco gemaakt uit RVS terwijl een Britany gegalvaniseerd is.
ter info
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Ik ben overtuigd.

Ik wil der wel twee voor de Tornado en 1 voor de KMV/With

Jammer dat Jerry ze niet op wil sturen.
Om ze even te halen vanaf de noordoostpunt van Nederland (Delfzijl) is ook zo iets.

hendrik
Jerry Van Tilborgh

Ja Hendrik,

Ik begrijp jou helemaal, maar om nou twee ankers van 15kg/stuk (=30kg!) met de post op te sturen is ook zoiets! Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van hoeveel dat gaat kosten? Ik weet ook wel dat het van delfzeil naar Antwerpen ook een ritje is, maar ja, wat is wijsheid? Als je nog geinteresseerd moest zijn dan kan ik wel eens informeren bij de post, en zien we wel verder. Bel me maar, nummer bekend op de site!

MVG Jerry
marco van gorsel

Bericht door marco van gorsel »

voorop gesteld prima uitleg van Frans!, en Hendrik ik woon iets korter bij dan jerry en wij kennen elkaar ook, dus maakt mij niet uit of je bij jerry een anker haalt of bij mij,maar mocht het bij jerry niet lukken stuur maar een mailtje.

groeten,marco.
mgorsel@zeelandnet.nl
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Jullie hebben beide mail.
Trekken die ankers van jullie ook vis aan? Daar hebben we hier momenteel ook dringend behoefte aan ;-)

hendrik
Stefan Verbeeck

Bericht door Stefan Verbeeck »

Ankers van 15kg voor een boot van 5m??? Ik hoop dat er een goede ankerwinch op die boot staat.
Ik anker met een klapanker van 4.5kg en zonder ketting met een boot van 5m op 100m van de ketting voor de stormvloedkering. Nog nooit problemen mee gehad.
Je hoeft niet gek te zijn om te vissen.
Maar het helpt wel.
Delta 1666
Jerry Van Tilborgh

Stefan,

Je moet goed lezen! Dat anker van 15kg is voor Hendrik, en die vaart met een Cygnus Tornado, dat is net effe wat anders dan een bootje van 5m! En zoals eerder vermeld is een anker van 5.5kg "zeker" ruim genoeg voor die boot van Roald (5 meter).

Jerry
Stefan Verbeeck

Bericht door Stefan Verbeeck »

Oops sorry. Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien.
Je hoeft niet gek te zijn om te vissen.
Maar het helpt wel.
Delta 1666
Plaats reactie