Een enorm belangrijk moment:
De EU stemt met “de PULS” over datgene wat voor de toekomst het belangrijkste zou moeten zijn: Een eerlijk en gezond evenwicht tussen zeemilieu, een verantwoorde visstand en een florerende beroepsvisserij.
Met zorg en een toenemend gebrek aan vertrouwen in de komende besluitvorming kijk ik (als sporthengelaar / kleine bootvisser) naar de volgende feiten.
Onderzoeksfeiten van onafhankelijk, wetenschappelijk onderzoek:
Ik stel vast, dat anno 2019 deze richtinggevende wetenschap niet verder komt dan het vaststellen van het gegeven dat de (huidige) pulsvisserij beter is voor de (huidige) tong- en scholvisserij, zoals door de (huidige) Nederlandse boomkorvisserij wordt uitgevoerd.
Dus op basis van “gegevens” van experimenteel onderzoek, uitgaande van de daarvoor uitgegeven ontheffingen voor de puls-boomkor, zoals tot op heden toegepast. Waar door de nationale politiek, onder druk van Booming-Urk, meteen werd gefraudeerd door veel meer vergunningen af te geven voor de NL-beroepsvisserij dan (voor wetenschappelijk onderzoek) was bedoeld.
Tot dit moment komt de wetenschap niet verder dan: Het is beter voor de Nederlandse korvisserij op tong en schol. We wachten nog steeds op onafhankelijke en eerlijke onderzoeksresultaten voor het Noordzeemilieu bij deze visserij, waarbij je je af kunt vragen of de tot op heden uitgevoerde Nederlandse visserij űberhaupt wel milieuverantwoord is vanwege bijvoorbeeld gebruik van 80 mm maaswijdte en de visserijdruk op overwinteringsgebieden van deze vissoorten. Bovendien kunnen frauduleuze gegevens NOOIT gebruikt worden bij “wetenschappelijk onderzoek”.
EU- NL
Hier boven gaf ik al aan, dat er van alles mis is met de uitgangspunten, uitvoering en zogenaamd onafhankelijke resultaten van deze vorm van beroepsvisserij. Dat hier vanwege EU- belangen op wellicht overdreven (politieke) wijze, in dit geval met name vanuit Frankrijk wordt gereageerd, kan zeker niet als verassing en onredelijk worden beschouwd.
Zaligmakende puls?
Volgens mij veroorzaakt een stroomstoot voor alle levende wezens het gegeven dat ze nog eens extra verdoofd in het visnet worden gedrukt en daardoor minder kans hebben om te ontsnappen voordat het net aan boord wordt gehesen. Deze extra ontbering is ook funest als ongewenste en ondermaatse vis later nog eens “levend” zou kunnen worden teruggezet. Het (eind)gevolg van verplichte aanlanding was misschien al een wijze, vooruitziende blik…..?
Verweer beroepsvisserij
In het ontstane tumult, met het oog op de te nemen beslissingen door EU, hoor ik nu niet anders, dan dat de kleine 100 Nederlandse pulsvissers nu, tegen alle voor het milieu zo positieve ontwikkelingen in, veroordeeld gaan worden tot:
- Terug naar het gebruik van die ouderwetse, loodzware boomkorren met die voor het milieu zo nadelige wekkers en zware kettingen. Omwoeling van de zeebodem, toename ongewenste bijvangst bla bla bla…..;
- Terug dus ook naar het hoge brandstof gebruik, dus veel hogere CO-2 uitstoot ………;
Wat een geleuter, zij vallen volgens mij niet terug op die ouderwetse, loodzware boomkor, maar op de inmiddels ontwikkelde SUMWING, die notabene al wezenlijk onderdeel is van de huidige pulskor en verantwoordelijk is voor minder brandstofgebruik, minder verstoring zeebodem. Beste heren, niet dreigen dus met materialen en werkwijzen die jullie al lang op de schroothoop hebben gegooid, maar gewoon doorgaan met de ontwikkeling van de SUMWING.
Het is (denk ik) een feit, dat door verbieding van het pulssysteem, er minder vis in de netten van de beroepsvisser komt. Echter het zal meer kansen bieden voor een betere visstand en verdere doorontwikkeling van de SUMWING.
Ik wens de EU veel wijsheid toe in hun beslissing, op basis van realiteit. Niet op basis van politiek en puur economisch gewin.
Als ze anders beslissen, dan heb ik het met de EU wel zo'n beetje gehad.........