tanken in Nederland
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm
tanken in Nederland
Ik schreef dit berichtje omdat ik de laatste tijd in de jachthaven van Breskens zeer vaak, maar dan ook zeer vaak, wagentjes van de Nederlandse douane zie patrouilleren. Deze morgen hoorde ik van een gebuur booteigenaar dat hij onlangs zeer sterk op de vingsers werd getikt door deze douane omdat hij lege jerrycans brandstof aan boord had staan en hem gezegd werd dat dit de eerste en laatste verwittiging was. Zodoende ... Heeft dit misschien ook met een sterkere drugcontrole te maken, ttz. aanvoer van drugs uit Engeland ?
Eddy Timmermans delta 1052
Eddy Timmermans delta 1052
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:08 pm
Nee. Het is gewoon verboden om in de haven met jerrycans te vullen omdat er vaak een deel naast klutst.
Plus waarschijnlijk de voornaamste reden. Ge moogt niet meer op RODE mazout varen. En daar dienden die jerrycans vroeger toch voor h
Plus waarschijnlijk de voornaamste reden. Ge moogt niet meer op RODE mazout varen. En daar dienden die jerrycans vroeger toch voor h
Je hoeft niet gek te zijn om te vissen.
Maar het helpt wel.
Delta 1666
Maar het helpt wel.
Delta 1666
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
intern reglement
Het niet mogen tanken met jerrycans is meestal gebaseerd op een intern havenreglement en heeft op zich niets te maken met een eventuele douanecontrole. Meestal worden die havens ook priv? uitgebaat... en heeft de overheid er geen inspraak in. In het door Eddy aangehaald voorbeeld van laatste verwittiging, vermoed ik sterk dat zijn buurman een Belg is...
Nogal wat havens en havenmeesters laten het wel oogluikend toe en maken er niet zo een probleem over; in een beperkt aantal havens staat er zelfs niets van in het interne reglement.
Als je betrapt wordt op het jerrycan-tanken door de douane, en je kan bewijzen dat je die brandstof in het desbetreffende land hebt gekocht, kunnen ze je niet beboeten volgens mij. Als je het niet kan bewijzen, kunnen er vermoedens zijn van economische fraude = brandstof aangekocht in het "goedkopere" Belgi? en vervoert naar Nederland/Frankrijk.
Als je met je boot gaat tanken aan de pomp in de ahven, en je vult ook nog eens een paar jerrycans als reserve, dan gaat er niemand je dat verbieden.
Nogal wat havens en havenmeesters laten het wel oogluikend toe en maken er niet zo een probleem over; in een beperkt aantal havens staat er zelfs niets van in het interne reglement.
Als je betrapt wordt op het jerrycan-tanken door de douane, en je kan bewijzen dat je die brandstof in het desbetreffende land hebt gekocht, kunnen ze je niet beboeten volgens mij. Als je het niet kan bewijzen, kunnen er vermoedens zijn van economische fraude = brandstof aangekocht in het "goedkopere" Belgi? en vervoert naar Nederland/Frankrijk.
Als je met je boot gaat tanken aan de pomp in de ahven, en je vult ook nog eens een paar jerrycans als reserve, dan gaat er niemand je dat verbieden.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm
tanken in Nederland
Stefaan,
Dat tanken met rode diesel behoort reeds een tijdje tot het verleden en was in dit geval zeker de reden van berisping niet en inderdaad Frans het was een Belg.
Groetjes, eddy Timmermans delta 1052
Dat tanken met rode diesel behoort reeds een tijdje tot het verleden en was in dit geval zeker de reden van berisping niet en inderdaad Frans het was een Belg.
Groetjes, eddy Timmermans delta 1052
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
"economische fraude = brandstof aangekocht in het "goedkopere" Belgi? en vervoert naar Nederland/Frankrijk". Dit houdt volgens mij geen steek. We leven toch in een Europa met vrije doorgang van goederen, als men zo zou beginnen dan kunnen ze beter de boel volledig terug opsplitsen. Indien je kan bewijzen dan je BTW betaald hebt of hiervan ontheft bent dan is er volgens mij geen probleem. Een intern jachthavenreglement daarentegen lijkt mij re?ler aangezien je dat ondertekent ter aanvaarding.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm
tanken in Nederland
Wat heeft de Nederlandse douane nu met een INTERN havenreglement te maken ? Bevinden zij zich bovendien op de steigers van de jachthaven niet op priv? domein ?
Eddy Timmermans, delta 1052
Eddy Timmermans, delta 1052
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
Eddy,
wat je zegt klopt, ik kan begrijpen dat een intern reglement stelt dat dit bv niet mag omwille van de vervuiling of veiligheid maar bij controle door de douane? De douane mag vooreerst eens uitleggen onder welke wetgeving dit niet zou mogen, volgens mij is er totaal geen inbreuk wegens het vrij verkeer van goederen in Europa. Er is geen sprake van fraude want BTW is betaald.
wat je zegt klopt, ik kan begrijpen dat een intern reglement stelt dat dit bv niet mag omwille van de vervuiling of veiligheid maar bij controle door de douane? De douane mag vooreerst eens uitleggen onder welke wetgeving dit niet zou mogen, volgens mij is er totaal geen inbreuk wegens het vrij verkeer van goederen in Europa. Er is geen sprake van fraude want BTW is betaald.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
verboden
In nogal wat landen in Europa is het verboden om brandstoffen te vervoeren; tenzij je een ADR-keuring hebt; uitzondering is 10 (of 20 ?) liter in SOMMIGE landen.
Daarnaast mag je ook geen bijkomende tanks installeren in je auto en daarmee naar het buitenland rijden; dat wordt beschouwd als economische fraude (BTW-betaald of niet); het gaat erom dat je geen taks hebt betaald op die brandstof in het land waar je doorrijdt; alleen de originele tank van je auto is toegestaan; de controle daarop is quasi onbestaande volgens mij;
In Duitsland is er andrzijds een veroordeling geweest van een trucker die extra tanks in zijn vrachtwagen had gemonteerd = niet standaard en niet rechtstreeks aangesloten op zijn motor/brandstofinspuiting.
Als je met jerrycans aan het tanken bent, en je kan niet bewijzen dat die brandstof in dat land is aangekocht, dan kan de douane je een boete opleggen voor die taksontduiking; en reken maar dat het dan niet ophoudt met de inhoud van je jerrycans, maar ook de inhoud van je tank in de boot + een berekening van het aantal uren die er op je motorteller staan.
En dat kan dan serieus oplopen en ben je direct een paar duizend euro kwijt; als je dan ook nog eens niet "per direct" kan betalen, wordt je boot aan de ketting gelegd.
toch leuk h? dat sportvissertje pesten
Daarnaast mag je ook geen bijkomende tanks installeren in je auto en daarmee naar het buitenland rijden; dat wordt beschouwd als economische fraude (BTW-betaald of niet); het gaat erom dat je geen taks hebt betaald op die brandstof in het land waar je doorrijdt; alleen de originele tank van je auto is toegestaan; de controle daarop is quasi onbestaande volgens mij;
In Duitsland is er andrzijds een veroordeling geweest van een trucker die extra tanks in zijn vrachtwagen had gemonteerd = niet standaard en niet rechtstreeks aangesloten op zijn motor/brandstofinspuiting.
Als je met jerrycans aan het tanken bent, en je kan niet bewijzen dat die brandstof in dat land is aangekocht, dan kan de douane je een boete opleggen voor die taksontduiking; en reken maar dat het dan niet ophoudt met de inhoud van je jerrycans, maar ook de inhoud van je tank in de boot + een berekening van het aantal uren die er op je motorteller staan.
En dat kan dan serieus oplopen en ben je direct een paar duizend euro kwijt; als je dan ook nog eens niet "per direct" kan betalen, wordt je boot aan de ketting gelegd.
toch leuk h? dat sportvissertje pesten
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen
Ik snap het niet helemaal,als ik met mijn auto en boot vol tank in mijn brandstoftanks op de boot 2x 42lit vast aangesloten, in belgie en ik ga de grens over kan er toch niemand iets zeggen of en in theorie kan ik dan nog 10l die normaal toegestaan zijn als reserve meenemen .
Er word inderdaad wel AF en Toe controle gedaan maar vooral op de rode diesel ,voor de rest valt het allemaal wel mee dacht ik.
grt
Er word inderdaad wel AF en Toe controle gedaan maar vooral op de rode diesel ,voor de rest valt het allemaal wel mee dacht ik.
grt
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
buitenlander
Mario,
het gaat hier niet zozeer over benzine die in de tanks zitten van de boot die je aan je auto hebt hangen.
Als je boot een vaste ligplaats heeft in een haven dan moet je kunnen bewijzen, als je aan het tanken bent met jerrycans, dat je die brandstof in dat land hebt gekocht.
Er zijn 3 zaken :
1. intern havenreglement dat meestal zegt dat je niet met jerrycans mag tanken;
2. je mag maximaal 10 L reservebrandstof VOOR JE AUTO vervoeren; indien je meer vervoert heb je een ADR vergunning nodig en moet het aangegeven zijn als je de grens overschrijdt;
3. de brandstof die je op dat moment tankt moet afkomstig zijn van het land waar je bent; wat dus wil zeggen dat je brandstof afkomstig van de havenpomp of van een pomp in de burut en je die strikt genomen enkel te voet mag vervoerd hebben... en als de douane je op dat moment "betrapt", moet je het kunnen bewijzen; eventueel via een rechtszaak in dat buitenland en met getuigenverklaringen en bonnetjes.
En zolang je tanks in je boot rechtstreeks zijn aangesloten op de motor is er geen probleem; conclusie is dat je beter een extra tank meeneemt en geen jerrycan; en zoals je zegt is de controle hierop eerder uitzondering dan regel. De controle is specifiek gericht op "jerrycan-tanken" in de haven voor boten met een vaste ligplaats.
het gaat hier niet zozeer over benzine die in de tanks zitten van de boot die je aan je auto hebt hangen.
Als je boot een vaste ligplaats heeft in een haven dan moet je kunnen bewijzen, als je aan het tanken bent met jerrycans, dat je die brandstof in dat land hebt gekocht.
Er zijn 3 zaken :
1. intern havenreglement dat meestal zegt dat je niet met jerrycans mag tanken;
2. je mag maximaal 10 L reservebrandstof VOOR JE AUTO vervoeren; indien je meer vervoert heb je een ADR vergunning nodig en moet het aangegeven zijn als je de grens overschrijdt;
3. de brandstof die je op dat moment tankt moet afkomstig zijn van het land waar je bent; wat dus wil zeggen dat je brandstof afkomstig van de havenpomp of van een pomp in de burut en je die strikt genomen enkel te voet mag vervoerd hebben... en als de douane je op dat moment "betrapt", moet je het kunnen bewijzen; eventueel via een rechtszaak in dat buitenland en met getuigenverklaringen en bonnetjes.
En zolang je tanks in je boot rechtstreeks zijn aangesloten op de motor is er geen probleem; conclusie is dat je beter een extra tank meeneemt en geen jerrycan; en zoals je zegt is de controle hierop eerder uitzondering dan regel. De controle is specifiek gericht op "jerrycan-tanken" in de haven voor boten met een vaste ligplaats.
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen