uw mening gevraagd betreft oproepen deltabak
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm
uw mening gevraagd betreft oproepen deltabak
iedere zoveel tijd verschijnt er op het forum de nodige irritatie over het uitblijven van reacties bij het oproepen om hulp over de deltabak. Dit is een probleem dat niet 1,2,3 is op te lossen want dit is niet zomaar een kwestie van leden een verplichting op leggen(want dit is door het bestuur al perfect geregeld in het veiligheidsreglement en in SOLAS en het goed zeemanschap) maar heeft meer te maken met het moeten verkrijgen van een mentaliteitsverandering waardoor de motivatie stijgt om bereid te zijn elkaar op het water de helpende hand toe te steken.
Een van onze valkuilen is het grote aantal leden van de club, want zeg nu eerlijk: als er een bekende oproept dan reageren we wel, hoe krijgen we elkaar zover dat we dit ook gaan doen naar deltaleden die we niet kennen, m.a.w. hoe cre?ren we het ""ons" "samen staan we sterk"gevoel?
Als dit bereikt is zijn we denk ik ook gebaat bij een herkenbare hulpoproep op kanaal 1(let wel, geen noodoproep hiervoor hebben we de kustwacht op kanaal 3) die we af kunnen kijken bij de marifonie. Deze zou als volgt kunnen luiden " alle deltavissers alle deltavissers alle deltavissers, hier de delta 1452 de delta 1452. mijn positie is west van de ZBJboei wij hebben (wat is het probleem, bv. motorstoring) ik had graag (wat voor hulp is er nodig, bv. een sleepje). over."
Als een ieder deze tekst voorhanden heeft (ik heb hem gewoon langs mijn marifoon hangen met div. oproepvoorbeelden) sta je in het heetst van de strijd niet met je mond vol tanden.
Voor een NOODOPROEP zou het ook makkelijk zijn om kort een bericht om te roepen op kanaal 1: dit zou zo kunnen luiden: "alle deltavissers alle deltavissers alle deltavissers dit is de delta 1452 de delta 1452 luister naar mijn noodoproep op kanaal 3 over". overschakelen naar kanaal 3 en dan kustwacht aanroepen volgens protocol. Bij het horen van deze twee oproepen zouden eigenlijk op alle beschikbare boten de alarmbellen moeten gaan rinkelen want je bent bekend met de tekst.
Gaan we verder met de hulpoproep: we weten nu wie er oproept, waar hij ligt en wat er voor hulp nodig is, dit alles in ??n bericht. Met z'n allen kunnen we er een regel van maken dat degene die het dichtstbij ligt helpt, dit kunnen we te weten komen om op de eerste oproep bv. de schepen te laten reageren die er bv. maar 5 kilometer vanaf liggen. Bij de tweede oproep de schepen tot 10 kilometer en bij de derde oproep dient iedereen die hem hoort te reageren.
Nu is het tijd om hand in eigen boezem te steken.
Bij deze wil ik een ieder laten weten dat ik DELTA 1452 me vrijwillig zal houden aan de uitluisterplicht en mezelf hierbij ook een reageerplicht opleg op iedere hulp- of noodoproep op kanaal een van de deltabak.
Heren en Dame collegavissers, dit is mijn mening wat is de uwe??
Marco Claassen/delta 1452
Een van onze valkuilen is het grote aantal leden van de club, want zeg nu eerlijk: als er een bekende oproept dan reageren we wel, hoe krijgen we elkaar zover dat we dit ook gaan doen naar deltaleden die we niet kennen, m.a.w. hoe cre?ren we het ""ons" "samen staan we sterk"gevoel?
Als dit bereikt is zijn we denk ik ook gebaat bij een herkenbare hulpoproep op kanaal 1(let wel, geen noodoproep hiervoor hebben we de kustwacht op kanaal 3) die we af kunnen kijken bij de marifonie. Deze zou als volgt kunnen luiden " alle deltavissers alle deltavissers alle deltavissers, hier de delta 1452 de delta 1452. mijn positie is west van de ZBJboei wij hebben (wat is het probleem, bv. motorstoring) ik had graag (wat voor hulp is er nodig, bv. een sleepje). over."
Als een ieder deze tekst voorhanden heeft (ik heb hem gewoon langs mijn marifoon hangen met div. oproepvoorbeelden) sta je in het heetst van de strijd niet met je mond vol tanden.
Voor een NOODOPROEP zou het ook makkelijk zijn om kort een bericht om te roepen op kanaal 1: dit zou zo kunnen luiden: "alle deltavissers alle deltavissers alle deltavissers dit is de delta 1452 de delta 1452 luister naar mijn noodoproep op kanaal 3 over". overschakelen naar kanaal 3 en dan kustwacht aanroepen volgens protocol. Bij het horen van deze twee oproepen zouden eigenlijk op alle beschikbare boten de alarmbellen moeten gaan rinkelen want je bent bekend met de tekst.
Gaan we verder met de hulpoproep: we weten nu wie er oproept, waar hij ligt en wat er voor hulp nodig is, dit alles in ??n bericht. Met z'n allen kunnen we er een regel van maken dat degene die het dichtstbij ligt helpt, dit kunnen we te weten komen om op de eerste oproep bv. de schepen te laten reageren die er bv. maar 5 kilometer vanaf liggen. Bij de tweede oproep de schepen tot 10 kilometer en bij de derde oproep dient iedereen die hem hoort te reageren.
Nu is het tijd om hand in eigen boezem te steken.
Bij deze wil ik een ieder laten weten dat ik DELTA 1452 me vrijwillig zal houden aan de uitluisterplicht en mezelf hierbij ook een reageerplicht opleg op iedere hulp- of noodoproep op kanaal een van de deltabak.
Heren en Dame collegavissers, dit is mijn mening wat is de uwe??
Marco Claassen/delta 1452
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 5:28 pm
Beste Marco, ik ben het helemaal met jou eens.
Als je elkaar nodig hebt, vooral in noodsituatie, moet je elkaar helpen.
Wat ik wel even kwijt wil is dat je wel moet zorgen dat het materiaal in orde moet zijn.
De motor moet gewoon goed in orde zijn, net als je accu, apperatuur, genoeg benzine enz.
Goed onderhoud en voorbereiding is essentieel voor een veilige dag vissen.
Dan kan er volgens mij niet veel meer gebeuren....
Groetjes John van Vugt delta 939.
Als je elkaar nodig hebt, vooral in noodsituatie, moet je elkaar helpen.
Wat ik wel even kwijt wil is dat je wel moet zorgen dat het materiaal in orde moet zijn.
De motor moet gewoon goed in orde zijn, net als je accu, apperatuur, genoeg benzine enz.
Goed onderhoud en voorbereiding is essentieel voor een veilige dag vissen.
Dan kan er volgens mij niet veel meer gebeuren....
Groetjes John van Vugt delta 939.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Marco,
Jaren geleden was mijn vader lid van WSV s'Gravenzande.
Hoe de gang van zaken daar nu is weet ik niet , maar ik heb zelf mogen meemaken dat het daar een stuk soepeler ging.
Heeft er misschien mee te maken dat je elkaar regelmatig tegenkwam in het clubhuis.........
Als iemand daar om hulp riep, meestal motorstoring werd er netjes via de bak afgesproken wie er als eerste heen ging ( meestal diegeen het dichtste bij ).
Ik denk dat het heel lastig is om ( sorry dat ik het zo zeg ) de hufters die het verrotten om antwoord te geven op een noodoproep te dwingen te communiceren.
Wees er van overtuigd dat als ik op zee ben en ik hoor een noodoproep dat ik zeker antwoord zal geven en naar je toe kom ( mits mijn benzine voorraad dat toelaat ). Zeker zal ik ook de reddingsbrigade roepen als dit jou niet is gelukt.
Al komt iemand maar langszij liggen om ondersteuning te bieden tot de reddingsbrigade er is ( als bv slepen door wat voor rede dan ook geen optie is ) zeer fijn voor de gemoedstoestand van de hulpbehoevende !!!
Realiseer je nou toch eens dat een simpele motorstoring iemands dood kan betekenen op zee !!!
Klinkt heel cru ... maar het is wel waar !
Kortom, nobel streven Marco ... maar ( ik hou het netjes ) mensen die niet reageren hou je altijd !!
Groet Alex
Jaren geleden was mijn vader lid van WSV s'Gravenzande.
Hoe de gang van zaken daar nu is weet ik niet , maar ik heb zelf mogen meemaken dat het daar een stuk soepeler ging.
Heeft er misschien mee te maken dat je elkaar regelmatig tegenkwam in het clubhuis.........
Als iemand daar om hulp riep, meestal motorstoring werd er netjes via de bak afgesproken wie er als eerste heen ging ( meestal diegeen het dichtste bij ).
Ik denk dat het heel lastig is om ( sorry dat ik het zo zeg ) de hufters die het verrotten om antwoord te geven op een noodoproep te dwingen te communiceren.
Wees er van overtuigd dat als ik op zee ben en ik hoor een noodoproep dat ik zeker antwoord zal geven en naar je toe kom ( mits mijn benzine voorraad dat toelaat ). Zeker zal ik ook de reddingsbrigade roepen als dit jou niet is gelukt.
Al komt iemand maar langszij liggen om ondersteuning te bieden tot de reddingsbrigade er is ( als bv slepen door wat voor rede dan ook geen optie is ) zeer fijn voor de gemoedstoestand van de hulpbehoevende !!!
Realiseer je nou toch eens dat een simpele motorstoring iemands dood kan betekenen op zee !!!
Klinkt heel cru ... maar het is wel waar !
Kortom, nobel streven Marco ... maar ( ik hou het netjes ) mensen die niet reageren hou je altijd !!
Groet Alex
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:31 pm
Wat ik wel even kwijt wil is dat je wel moet zorgen dat het materiaal in orde moet zijn.
De motor moet gewoon goed in orde zijn, net als je accu, apperatuur, genoeg benzine enz.
Goed onderhoud en voorbereiding is essentieel voor een veilige dag vissen.
John, dit is even niet van toepassing dit hoort de normaalste zaak van de wereld te zijn.
van toepassing is: er klink een hulpoproep: wat doe je? en weet je hoe te reageren? Hier wil ik even het liefst met alle deltavissers over brainstormen. want dan wordt de noordzee weer een stukje veiliger.
De motor moet gewoon goed in orde zijn, net als je accu, apperatuur, genoeg benzine enz.
Goed onderhoud en voorbereiding is essentieel voor een veilige dag vissen.
John, dit is even niet van toepassing dit hoort de normaalste zaak van de wereld te zijn.
van toepassing is: er klink een hulpoproep: wat doe je? en weet je hoe te reageren? Hier wil ik even het liefst met alle deltavissers over brainstormen. want dan wordt de noordzee weer een stukje veiliger.
-
- Berichten: 553
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am
slepen
In het onverhoopte geval dat er iemand in panne valt en er moet worden gesleept.
Kan iemand een goede methode uitleggen; waar de koord aan vastmaken; hoe lang; en nog andderre raadgevingen ???
Kan iemand een goede methode uitleggen; waar de koord aan vastmaken; hoe lang; en nog andderre raadgevingen ???
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm
slepen
Hallo,
Hulp bieden op zee is evident en een verplichting. Doch als ik de collegialiteit op de wrakken zie, en zeker in het baars seizoen, is dit allemaal ver te zoeken, vrees ik. En de verre wrakken zijn nu net de plaatsen waar je op elkaars steun dient te kunnen rekenen.
Zelf heb ik al 2 keer (op 2 jaar) een collega binnengesleept (en met alle plezier natuurlijk).
Wat Frans aanhaalt is dus terecht een vraag die velen niet weten en misschien een goed item voor het clubblad want telkens is dit een heel gesukkel omdat diegene die afgesleept dient te worden, meestal niet weet wat en hoe. En dan bestaat de kans op schade of erger.
In de cursus vaarbewijs staat hierover een uitleg.
Ik zal dit eens opzoeken, samenvatten en Koen bezorgen voor het boekje.
Let op: als je iemand over een lange afstand wil slepen: uw brandstof verbruik is maal 2 of maal 3!!!!! Beter de pechvogel dan afslepen tot in een veilige zone en hem/haar laten ankeren. Is er veilig en secuur geankerd, hulp halen of laten komen. Dit is beter dan zelf zonder benzine te vallen en met 2 in de problemen komen. (Tenzij je genoeg brandstof hebt natuurlijk).
Mvg,
Mark
Hulp bieden op zee is evident en een verplichting. Doch als ik de collegialiteit op de wrakken zie, en zeker in het baars seizoen, is dit allemaal ver te zoeken, vrees ik. En de verre wrakken zijn nu net de plaatsen waar je op elkaars steun dient te kunnen rekenen.
Zelf heb ik al 2 keer (op 2 jaar) een collega binnengesleept (en met alle plezier natuurlijk).
Wat Frans aanhaalt is dus terecht een vraag die velen niet weten en misschien een goed item voor het clubblad want telkens is dit een heel gesukkel omdat diegene die afgesleept dient te worden, meestal niet weet wat en hoe. En dan bestaat de kans op schade of erger.
In de cursus vaarbewijs staat hierover een uitleg.
Ik zal dit eens opzoeken, samenvatten en Koen bezorgen voor het boekje.
Let op: als je iemand over een lange afstand wil slepen: uw brandstof verbruik is maal 2 of maal 3!!!!! Beter de pechvogel dan afslepen tot in een veilige zone en hem/haar laten ankeren. Is er veilig en secuur geankerd, hulp halen of laten komen. Dit is beter dan zelf zonder benzine te vallen en met 2 in de problemen komen. (Tenzij je genoeg brandstof hebt natuurlijk).
Mvg,
Mark
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm
Uiteraard hoor je elkaar te helpen in noodsituaties, dat is een directe verplichting die je aangaat bij het kopen van een boot...
Waar ik wel moeite mee heb is dat er voor de noordzee geen vaarbewijsplicht bestaat. Er zijn een hoop deltavissers (en dat zijn er meer dan iedereen denkt) die een boot kopen en zonder enige kennis van zaken (zoals kustnavigatie) te hebben de zee opgaan. Zodra een plotter oid er mee stopt zijn er mensen die de weg kwijt zijn, en zelfs niet in staat zijn om op alleen een kompas terug naar de kant te varen. (heb zelf meegemaakt dat er iemand aan ons vroeg: Weet gij de weg naar Neeltje Jans?) Dit is een erg kwalijke zaak en ik vind dat de mensen die op zo'n manier de zee op gaan, eerst bij zichzelf te rade moeten gaan voordat ze iemand anders zijn (toch al zo zeldzame) visdag door zijn neus boren. (dit is natuurlijk geen reden om deze mensen niet te helpen en ik wil het ook absoluut niet goedpraten voor degenen die niet reageren!!)
Een ander punt is wel dat wij absoluut ten allen tijde zullen helpen wanneer er een direct gevaar bestaat, maar wees nou eerlijk, wanneer dat er niet is. Moeten wij dan in de ochtend onze visdag al afbreken om iemand anders naar binnen te slepen? ik denk dat het verstandiger is om iemand naar een veilige ankerplaats te slepen. Daar kan degene die motorpech heeft dan netjes voor anker gaan en wachten tot het einde van de dag om naar binnen gesleept te worden. Uiteraard kan er ook voor gekozen worden (en zeker wanneer men verder uit de kust vist) om te laten slepen door de KNRM.
Tot slot wil ik ook nog benadrukken dat er een verplichting zou moeten zijn om ten allen tijde met een marifoon uitgerust te zijn. Zoals ook in een ander topic al is geschreven kan er dan bij direct gevaar altijd contact worden gezocht met beroepsscheepvaart in de omgeving. Een ander bijkomstig voordeel is dan dat de schipper van de visboot meer kennis van zaken heeft omdat hij een bedieningscertificaat heeft moeten halen.
Waar ik wel moeite mee heb is dat er voor de noordzee geen vaarbewijsplicht bestaat. Er zijn een hoop deltavissers (en dat zijn er meer dan iedereen denkt) die een boot kopen en zonder enige kennis van zaken (zoals kustnavigatie) te hebben de zee opgaan. Zodra een plotter oid er mee stopt zijn er mensen die de weg kwijt zijn, en zelfs niet in staat zijn om op alleen een kompas terug naar de kant te varen. (heb zelf meegemaakt dat er iemand aan ons vroeg: Weet gij de weg naar Neeltje Jans?) Dit is een erg kwalijke zaak en ik vind dat de mensen die op zo'n manier de zee op gaan, eerst bij zichzelf te rade moeten gaan voordat ze iemand anders zijn (toch al zo zeldzame) visdag door zijn neus boren. (dit is natuurlijk geen reden om deze mensen niet te helpen en ik wil het ook absoluut niet goedpraten voor degenen die niet reageren!!)
Een ander punt is wel dat wij absoluut ten allen tijde zullen helpen wanneer er een direct gevaar bestaat, maar wees nou eerlijk, wanneer dat er niet is. Moeten wij dan in de ochtend onze visdag al afbreken om iemand anders naar binnen te slepen? ik denk dat het verstandiger is om iemand naar een veilige ankerplaats te slepen. Daar kan degene die motorpech heeft dan netjes voor anker gaan en wachten tot het einde van de dag om naar binnen gesleept te worden. Uiteraard kan er ook voor gekozen worden (en zeker wanneer men verder uit de kust vist) om te laten slepen door de KNRM.
Tot slot wil ik ook nog benadrukken dat er een verplichting zou moeten zijn om ten allen tijde met een marifoon uitgerust te zijn. Zoals ook in een ander topic al is geschreven kan er dan bij direct gevaar altijd contact worden gezocht met beroepsscheepvaart in de omgeving. Een ander bijkomstig voordeel is dan dat de schipper van de visboot meer kennis van zaken heeft omdat hij een bedieningscertificaat heeft moeten halen.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo jan 20, 2008 4:10 pm
Beste Frans,
Men heeft mij eenmaal moeten binnenslepen omdat mijn aandrijfriemen stuk waren, dus geen koeling meer enz.
Het werkte als volgt: een touw van minstens 30 meter lang werd aan de voorzijde van mijn boot bevestigd ( rond de ankerrol en ging vervolgens in twee delen, ieder 15 m. lang, naar de linker- en rechterzijde van de spiegel van de trekkende boot. Snelheid zeker aanpassen en bij het oversteken van de vaargeul toelating vragen om over te steken, dit wegens beperkte snelheid. Volgens mij max. 10 knopen.
Gaat niet snel, maar is wel veilig.
Groetjes,
Eddy.
Men heeft mij eenmaal moeten binnenslepen omdat mijn aandrijfriemen stuk waren, dus geen koeling meer enz.
Het werkte als volgt: een touw van minstens 30 meter lang werd aan de voorzijde van mijn boot bevestigd ( rond de ankerrol en ging vervolgens in twee delen, ieder 15 m. lang, naar de linker- en rechterzijde van de spiegel van de trekkende boot. Snelheid zeker aanpassen en bij het oversteken van de vaargeul toelating vragen om over te steken, dit wegens beperkte snelheid. Volgens mij max. 10 knopen.
Gaat niet snel, maar is wel veilig.
Groetjes,
Eddy.