Bij de controle's op zee bleken velen zich niet te hebben gehouden aan de 15kg limiet terwijl het vliegtuigje zeven bootjes op de gevoelige plaat legde (telelens) die aan het driften waren in de "pas" (scheepvaartroute).
Ik leg hierbij bewust de nadruk op driften daar de meesten waarschijnlijk dachten (denken) dat enkel ankeren verboden is in die bewuste (afgebakende) route.
Hoe wettelijk dit "driftverbod" is kan ik echter niet zeggen.
Ook is er alw??r een malafide stroper tegen de lamp gelopen die een kolosale (ik durf het gewicht hier niet te publiceren !) hoeveelheid gul aan een restaurant verkocht aan de schamele prijs van...2? de kg.
Persoon in kwestie was werkloos en zal zijn bootje waarschijnlijk voorgoed aan de wal moeten laten.
Men spreekt van nijd en jaloezie vanuit het beroep maar zolang zulke personen de boel blijven belazeren (ook al zijn het misschien maar enkelen) zullen wij verder straal genegeerd worden ?n in het verdomhoekje blijven.
Wat volgens mij een oplossing kan zijn is om de fixatie die gericht is op het vangen van zeebaars en gul af te bouwen.
Er heerst een bepaalde vorm van minachting t.o.v. vissoorten als schol, tong, dorade (zeebrasem), leng en waarom niet eens gericht geprobeerd op conger of tarbot ?
Enkele uren op zeebaars en/of gul aangevuld met het vissen op een der bovengenoemde soorten moet toch ook een leuk gevarieerd dagje plezier betekenen ?
Let wel : nu spreek ik uitsluitend uit naam nan de fel belaagde en geplaagde Belgische zeevisser want wat onze Nederlandse sportvrienden betreft zou ik zeggen hou de moed erin en probeer alles wat in jullie macht ligt om de beperking tegen te gaan want eenmaal goedgekeurd is er geen weg terug !
"Overleg" en "inspraak" zijn mooie democratische waarden waar sommige lobby's zich helaas geen reet van aan trekken.
Tot slot : het vissen op platte lukt al aardig en ik kom ontspannen van zee terug met een leke "mix" van vis (wij noemen dit schertsend "de varia van de West

Dus voor de hardleersen : veel geluk en voor de anderen een opwindende zoektocht naar nieuwe soorten !