Beperking recreatie Oosterschelde....

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters

Beperking recreatie Oosterschelde....

Bericht door Dre Frijters »

Koen de Bievre op 17 juli 2009 in het onderwerp ?Per 2009: Voorstel terugzetverplichting aal?.
Nu het toch over compensaties gaat even een zijsprongetje. Gisteren heb ik een heel klein rondje op de Oosterschelde gevaren... De MZI's zijn alom tegenwoordig en worden door gele tonnen gemarkeerd. Hele plakkaten Oosterschelde kwijt? Voor 2010 zijn de MZI-plannen nog wilder!
Samen met onze Federatie worden in deze alle zeilen bijgezet om de bruikbare stekken zo veel als mogelijk te vrijwaren. Daarbij komt dan nog een verlies van 192 hectaren viswater door het vervangen van de Vlietepolderboei door een gewone groene ton SvK1 waardoor het vaarwater aanzienlijk groter wordt en absoluut, zonder discussie, verboden te ankeren-gebied is geworden. Waarom moet het betonde vaarwater eigenlijk zo breed zijn? Het is niet dat we hier een druk stukje vaarwater ? la Westerschelde hebben h?. Daar is het vaarwater op een heel aantal plaatsen zelfs aanzienlijk smaller en de schepen ?-tig? keren groter! Er is veel pleziervaart in het seizoen, maar die kunnen ook met een smaller vaarwater verder en probleemloos buiten de betonning varen. Hetzelfde geldt voor de kotters uit de Oosterscheldehavens. Daarbij kom je ook langs zowat de gehele Noord-Bevelandse kant (ik ben niet aan de overkant gaan kijken, maar het zal daar vast niet veel beter zijn) vaste vistuigen tegen en zit je nog met de verboden gebieden van het Natuurmonument Oosterschelde. Er is haast geen plekje meer over om een hengeltje uit te gooien! Ze hebben ons destijds verplicht om een vaarbewijs te halen omdat we harder konden dan 20 km/u en zodra iedereen eentje had, werd de snelheid beperkt tot 20 km/u. Waar en wanneer wordt de sportvisserij gecompenseerd voor de geleden verliezen en ongemakken? In ons geval gaat het niet om de boterham, dat is waar, maar wel om ruimte en beleving van onze bezigheden. Ook die bezigheden hebben een aanzienlijke economische waarde en deze komen onder zware druk door deze ruimteverliezen! Moeten wij dan ook exclusieve zones gaan opeisen? Dat zou toch al te gek zijn, niet? Ik kan alleen maar heel objectief vaststellen dat de bedrijvigheid in het Natuurmonument Oosterschelde alle dagen groter wordt?
Koen, helemaal mee eens en vorenstaand cursief gedeelte hebben hopelijk alle Deltaleden, andere Schelde-recreanten zoals duikers en natuurliefhebbers, opgepakt en tot nadenken gestemd.
Ik was in ieder geval als gestoken door een wesp, wantrouwend als ik ben als het om onverwachte en ondoorzichtige besluitvorming van de overheid gaat.
Nou kan ik natuurlijk de plank volledig misslaan, maar bij het bericht ?Zeeuwen ontdekken Calamaris? in Visserijnieuws.nl d.d. 21 juli 2009 begon die beetplek weer pijn te doen.
Samengevat:
Onze Commissaris van de Koningin, Karla Peijs, had de donderdag daarvoor een leuk ?uitje?, namelijk stimulering en uitbreiding van het Zeeuwse banket via commerci?le vangst van de pijlinkvis (Calamaris). Die komt op Oosterschelde en Grevelingen kennelijk in toenemende mate voor: Om te paren en eitjes te leggen in april-mei. Zoals al bekend een attractie om te observeren voor de duiksport in het heldere water. En volgens mij: Juist ook in het Vlietepoldergebied met zijn diepe, steenachtige bodemstructuren.
?Moraliteit? is bij beroepsvisserij niet van belang EN er zit op die pijlinktvissen geen quotum, dus grijp je kans en wegvangen die handel!
Er moest dus letterlijk en figuurlijk naast die MZI?s ruimte gerecre?erd worden voor flyshooters en jiggervangsttechnieken van het beroeps??..Ehhhh, als het effe kan buiten de normale overlegstructuren om natuurlijk, waar de recreant invloed zou kunnen hebben!

Juist !, en dan liggen die geankerde bootjes van sportvissers, duikers en natuurliefhebbers op die stekken in de weg. Let op voor de toekomst: ook bij de Zeelandbrug.
Als ik de plank blijkt te missen, dan mag je dit artikel weer zonder meer verwijderen, maar wellicht, dat er bij de ?democratische? inspraakstructuur in de provincie Zeelland eerst nog eens ?gevist? kan worden naar ?verborgen agenda?s?..?
Misschien sloeg ik de spijker wel op de kop en ligt hier een een reden die ze handig omzeilen.

Groet,
Dre.
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Ik heb al eens een citaat naar deze commissaris van de koning
geschreven dat ze alleen van decadente feestjes houdt en verders
alleen een beetje rond paradeerd , en daarop ook een persoonlijke
brief van haar gekregen dat ik dat helemaal verkeerd heb en
dat ze wel degelijk rekening houd met andere mensen.
Nu is zij in mijn ogen niet echt veranderd in dit opzicht.
Wordt het misschien niet eens tijd om de media op te gaan zoeken
hand in hand met duikers en andere recreanten en te kijken of
deze media er in wil duiken. Zij zullen echt wel achter die mistige
wolken willen zien wat er broeit. Want het wordt van de zotte dat
mislukte geld verslindende ministers ergens in een provincie kunnen
nestelen en dan zich zelf en een select groepje kunnen vetmesten en poepen op de rest.
SBS 6 missschien?
Dre Frijters

Toch nog eens verder uit proberen te zoeken:

Volgens een publikatie in Trouw Groen d.d. 17 mei 2008 blijkt dat het gaat om de Noorse Pijlinkvis ( Loligo forbesi). De visserij wordt door de enige beroepsvisser SL-9 ?Johanna? met thuishaven Scheveningen (A.H. Dekker BV) op de Noordzee uitgevoerd. De inktvis wordt ?s nachts met schijnwerpers gelokt en met lijnen en haken voorzien van lokkers, het zogenaamde ?squidjiggen?, binnengehaald. Overdag vist de SL-9 op platvis e.d.
De vraag is of dit schip ook op de Oosterschelde komt, mag komen (vergunning?) of zal komen.

Nog wat vreemde tegenstellingen. Peijs gaf aan dat er buitengaats wordt gevist.
Volgens de gastheer Daniel Viergever op 21 juli 2009 is de Zeeuwse inktvis veel smaakvoller dan de Spaanse ringetjes, omdat de weekdieren hier veel voedselrijkdom vinden. Volgens recente vangsten zit er genoeg inktvis in de Oosterschelde waar ze hun eitjes afzetten.

Zie ook de Gazet van Antwerpen, 4 juli 2009, met nagenoeg dezelfde mededelingen.

De PZC / Zeeland.blog.nl maakt het nog gekker (of duidelijker??):
ZIERIKZEE - Inktvisringetjes, ofwel calamaris, zijn de nieuwe ?Zeeuwse Zilte Zaligheid?. Vier Zeeuwse horecabedrijven introduceren ze volgende week. Zeeland is al befaamd om de mosselen, oesters en de Oosterscheldekreeft. Minder bekend zijn de zilte groenten lamsoor en zeekraal. Bij deze reeks zilte streekproducten komt nu dus inktvis, gevangen in de Oosterschelde en het Grevelingenmeer. Het gaat om pijlinktvis die vooral als bijvangst aan land wordt gebracht. De pijlinktvis komt voornamelijk voor in de buurt van Portugal, maar komt naar deze contreien om zicht voort te planten. Het nieuwe streekproduct wordt donderdagmiddag 9 juli gepresenteerd in restaurant De Smaek van camping De Brem in Renesse, zo meldt de PZC. Commissaris van de Koningin Karla Peijs mag de eerste stukjes Zeeuwse inktvis proeven.
Dus toch binnengaatse visserij? Of bijvangst bij welke visserij op Oosterschelde of Grevelingen? Of wordt inktvis uit de Noordzee zogezegd als Zeeuws product uit de Oosterschelde ?verkocht?? Of wordt handig gebruik gemaakt van het bekende spreekwoord: ?Met de krant in de hand komen de leugens in het land?.

Blijft dus nog de vraag of wijziging van het vaarwater direct of indirect in verband kan worden gebracht met de visserij op inktvis, zoals in eerste reactie door mij geopperd.
Wel hoorde ik van een duiker, dat de NOB ( Nederlandse OnderwatersportBond) in overleg met Rijkswaterstaat het op de Grevelingen voor elkaar kreeg, dat wijziging van betonning werd teruggedraaid/gewijzigd. Daar vielen namelijk kunstmatig aangelegde onderwaterriffen ineens in vaarweggebied.
Wellicht voor onze vereniging en/of Federatie ZWN reden om daar eens aan te koppen.

Groet
Dre.
Peter Beeckman

Bericht door Peter Beeckman »

Dus als ik het goed begrijp dan blijft het beroeps met dezelfde oogkleppen verder vissen en doen alsof er niets aan de hand is. Na het broed van aal, kabeljauw, zeebaars en tong om zeep te helpen gaat men nu zijn aandacht richten op de broedkamers van de pijlinktvis. Iedere vissoort (of moet ik zeggen weekdier?) wordt op die manier om zeep geholpen, men valt ze aan op de meest kwestbare plaats.
Dre Frijters

Het verloren gaan van een voor vele Deltavissers belangrijke en makkelijk te bereiken (boot-)visstek is, denk ik, nu 1e prioriteit. Hier moet gewoon duidelijkheid over komen en via welk overleg dan ook worden getracht in alle redelijkheid dit tij te keren.
Anders stellen wij dus als verenigde recreant en partner(in aantal) en gebruiker (met alle economische belangen) van de Oosterschelde geen ene z.k meer voor..... :?
Kan voor de toekomst nog wel eens vaker belangrijk worden.

Weet ons bestuur hier inmiddels meer over ?
Ik heb de Federatie ZWN hierover een vraag gemaild. Ben benieuwd hoe het nu zit en of er (nog) wat aan gedaan kan worden.

Groet.
Dre.
Plaats reactie