Hoi,
Wat moet ik doen of in het oog houden als ik een nederlandse boot aanschaf en hem naar belgi? haal? de boot is momenteel in nederland geregistreerd.
mvg
chris
in/uitvoer boot+trailer
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am
in/uitvoer boot+trailer
vang ze
chris
chris
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
Chris,
ik heb je ook al op TF geantwoord:
het eenvoudigste is dat je het Nederlandse kenteken voor de boot behoudt, je kunt als Belg dit via een formulier op naam laten zetten in elk Nederlands postkantoor.
Wil je de boot toch invoeren dan moet je via het douanekantoor. De boot zelf in Belgi? invoeren is denk ik niet zo lastig (wegens geen technische keuring), maar de trailer is een ander paar mouwen! Vooreerst moet je de trailer laten uitschrijven in NL (dit bewijs wordt door de douane gevraagd) en zeker en vast eerst checken via een dealer of dit type in Belgi? een PV nummer heeft om het zgn. gelijkvormigheidsattest te kunnen krijgen. Vergewis je er ook zeker van dat aan de trailer NIETS gewijzigd is! Als beiden OK zijn is het niet echt moeilijk (douanepapieren, gelijkvormigheidsattest via dealer in Belgi?, verzekering, inschrijving en technische keuring), maar als het type niet gekend is in Belgi? of er is een kleine wijziging aan de trailer zal deze een keuring moeten ondergaan als een uniek product. Dit kan slecht in twee centra in Belgi? en de procedure kost toch enkele honderen euros en enkele maanden tijd. Je moet er bovendien rekening mee houden dat het keuringscentrum de dossier opstuurt naar het ministerie (vandaar dat je enkele maanden mag rekenen) en deze uiteindelijk beslissen of je toelating krijgt of niet (let op: je hebt op dat moment al enkele honderden euros uitgegeven en bent die kwijt als het ministerie negatief advies geeft!) om de trailer te gebgruiken op de Belgische wegen. Is het advies positief dan krijg je een gelijkvormigheidsattest dat uitgegeven wordt voor die trailer.
Zelf ben ik er ooit aan begonnen en heb uiteindelijk de procedure stopgezet na een gesprek met de Belgische dealer. Er zijn vele verhalen, zowel in Belgi? als in Nederland doet men dikwijl zeer moeilijk bij de technische keuring indien het een trailer betreft die eerst in het andere land was ingeschreven. Ik heb uiteindelijk mijn trailer verkocht in NL en een andere tweedehands Belgische trailer aangeschaft. Mijn boot is echter nog steeds NL geregistreerd.
ik heb je ook al op TF geantwoord:
het eenvoudigste is dat je het Nederlandse kenteken voor de boot behoudt, je kunt als Belg dit via een formulier op naam laten zetten in elk Nederlands postkantoor.
Wil je de boot toch invoeren dan moet je via het douanekantoor. De boot zelf in Belgi? invoeren is denk ik niet zo lastig (wegens geen technische keuring), maar de trailer is een ander paar mouwen! Vooreerst moet je de trailer laten uitschrijven in NL (dit bewijs wordt door de douane gevraagd) en zeker en vast eerst checken via een dealer of dit type in Belgi? een PV nummer heeft om het zgn. gelijkvormigheidsattest te kunnen krijgen. Vergewis je er ook zeker van dat aan de trailer NIETS gewijzigd is! Als beiden OK zijn is het niet echt moeilijk (douanepapieren, gelijkvormigheidsattest via dealer in Belgi?, verzekering, inschrijving en technische keuring), maar als het type niet gekend is in Belgi? of er is een kleine wijziging aan de trailer zal deze een keuring moeten ondergaan als een uniek product. Dit kan slecht in twee centra in Belgi? en de procedure kost toch enkele honderen euros en enkele maanden tijd. Je moet er bovendien rekening mee houden dat het keuringscentrum de dossier opstuurt naar het ministerie (vandaar dat je enkele maanden mag rekenen) en deze uiteindelijk beslissen of je toelating krijgt of niet (let op: je hebt op dat moment al enkele honderden euros uitgegeven en bent die kwijt als het ministerie negatief advies geeft!) om de trailer te gebgruiken op de Belgische wegen. Is het advies positief dan krijg je een gelijkvormigheidsattest dat uitgegeven wordt voor die trailer.
Zelf ben ik er ooit aan begonnen en heb uiteindelijk de procedure stopgezet na een gesprek met de Belgische dealer. Er zijn vele verhalen, zowel in Belgi? als in Nederland doet men dikwijl zeer moeilijk bij de technische keuring indien het een trailer betreft die eerst in het andere land was ingeschreven. Ik heb uiteindelijk mijn trailer verkocht in NL en een andere tweedehands Belgische trailer aangeschaft. Mijn boot is echter nog steeds NL geregistreerd.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za apr 19, 2008 9:30 pm
Invoer boot/trailer
Beste,
Begrijp ik het dan goed dat je de boot niet hoeft te importeren en enkel een formulier dient in te vullen op een nederlands postkantoor? Op die manier blijft hij wel in nederland ingeschreven maar kan je perfect mee op de belgische wegen rijden. Geeft dit problemen met verzeking enzo ?
Groeten,
Delta 1446
Begrijp ik het dan goed dat je de boot niet hoeft te importeren en enkel een formulier dient in te vullen op een nederlands postkantoor? Op die manier blijft hij wel in nederland ingeschreven maar kan je perfect mee op de belgische wegen rijden. Geeft dit problemen met verzeking enzo ?
Groeten,
Delta 1446
Peter Beeckman schreef:Chris,
ik heb je ook al op TF geantwoord:
het eenvoudigste is dat je het Nederlandse kenteken voor de boot behoudt, je kunt als Belg dit via een formulier op naam laten zetten in elk Nederlands postkantoor.
Wil je de boot toch invoeren dan moet je via het douanekantoor. De boot zelf in Belgi? invoeren is denk ik niet zo lastig (wegens geen technische keuring), maar de trailer is een ander paar mouwen! Vooreerst moet je de trailer laten uitschrijven in NL (dit bewijs wordt door de douane gevraagd) en zeker en vast eerst checken via een dealer of dit type in Belgi? een PV nummer heeft om het zgn. gelijkvormigheidsattest te kunnen krijgen. Vergewis je er ook zeker van dat aan de trailer NIETS gewijzigd is! Als beiden OK zijn is het niet echt moeilijk (douanepapieren, gelijkvormigheidsattest via dealer in Belgi?, verzekering, inschrijving en technische keuring), maar als het type niet gekend is in Belgi? of er is een kleine wijziging aan de trailer zal deze een keuring moeten ondergaan als een uniek product. Dit kan slecht in twee centra in Belgi? en de procedure kost toch enkele honderen euros en enkele maanden tijd. Je moet er bovendien rekening mee houden dat het keuringscentrum de dossier opstuurt naar het ministerie (vandaar dat je enkele maanden mag rekenen) en deze uiteindelijk beslissen of je toelating krijgt of niet (let op: je hebt op dat moment al enkele honderden euros uitgegeven en bent die kwijt als het ministerie negatief advies geeft!) om de trailer te gebgruiken op de Belgische wegen. Is het advies positief dan krijg je een gelijkvormigheidsattest dat uitgegeven wordt voor die trailer.
Zelf ben ik er ooit aan begonnen en heb uiteindelijk de procedure stopgezet na een gesprek met de Belgische dealer. Er zijn vele verhalen, zowel in Belgi? als in Nederland doet men dikwijl zeer moeilijk bij de technische keuring indien het een trailer betreft die eerst in het andere land was ingeschreven. Ik heb uiteindelijk mijn trailer verkocht in NL en een andere tweedehands Belgische trailer aangeschaft. Mijn boot is echter nog steeds NL geregistreerd.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am