co?rdinaten

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Nico Opdebeeck

co?rdinaten

Bericht door Nico Opdebeeck »

Weet iemand hoe je de co?rdinaten die je op Google Earth hebt, kunt omzetten naar WGS 84?
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Heb op internet een programma gevonden als je dit op je computer installeerd kun je verschillende coordinaten wereldwijd automatisch omrekenen,ik moet het wel nog effe terug opzoeken.
Mijn ervaring is dat 70% van de coordinaten van jachthavens enz en zeker middelandse zee niet in wgs zijn ,had verleden jaar een afspraak met vissers in galicie noord spanje, leren kennen via internet vigospinning
kreeg van hen de coordinaten van een maagdelijk strand om daar samen te vissen bleek dat deze geen wgs waren en mijn gps voor de auto is wel wgs besluit 150m verkeerd wij hebben elkaar uiteindelijk toch gevonden.
Als ik het grogramma teruggevonden heb zet ik het op forum.
Groetjes
elpescador

delta 1518
Mario Wauters

Zoals gezegd Nico ik heb het teruggevonden ,bij deltavissers was er eens een artikel aangaande en word door Koen De Bievre haarfijn uitgelegd hoe je het kan omzetten en hoe je verder kunt.
grt
elpescador

delta 1518
Barend Verschoor

Bericht door Barend Verschoor »

Mario Wauters schreef:Zoals gezegd Nico ik heb het teruggevonden ,bij deltavissers was er eens een artikel aangaande en word door Koen De Bievre haarfijn uitgelegd hoe je het kan omzetten en hoe je verder kunt.
grt
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

dit kan je terug vinden in het archief links in de blauwe balk, en dan bij techniek.

succes.
Alex Wycisk

Bericht door Alex Wycisk »

Even je plotter op de juiste kaartdatum zetten .. intikken , opslaan en dan weer terugzetten naar WGS84 ..... werkt ook.
e-tec rulez !!
Marcel Oomen

Bericht door Marcel Oomen »

en je moet natuurlijk weten waar google op staat.....

grts, marcel d.1013
Barend Verschoor

Re: co?rdinaten

Bericht door Barend Verschoor »

Nico Opdebeeck schreef:Weet iemand hoe je de co?rdinaten die je op Google Earth hebt, kunt omzetten naar WGS 84?

Misschien zit ik er helemaal naast maar gebruikt google ook geen WGS 84

de naam WGS 84 zou toch wel wat moeten zeggen?

hoe was het ook alweer.

world globle system zoiets?
Ronald Visser

Re: co?rdinaten

Bericht door Ronald Visser »

Barend Verschoor schreef:
Nico Opdebeeck schreef:Weet iemand hoe je de co?rdinaten die je op Google Earth hebt, kunt omzetten naar WGS 84?

Misschien zit ik er helemaal naast maar gebruikt google ook geen WGS 84

de naam WGS 84 zou toch wel wat moeten zeggen?

hoe was het ook alweer.

world globle system zoiets?
World Geodetic system. (bronvermelding: ED50 - WGS84 hoe zit dat nu?, door Koen De Bi?vre, Delta 498)
[b]Meld je aan als bloeddonor. Bel gratis 0800 - BLOEDBANK of kijk op www.sanquin.nl[/b]
Nico Opdebeeck

WGS

Ik meen inderdaad dat op Google Earth WGS 84 word gebruikt. Kunnen jullie me dan zeggen hoe ik deze co?rindinaten in mijn toestel moet inbrengen? Deze haal ik van Google Earth:
51?36'34.45''N 03?53'17.64''O

Ik weet niet hoe ik de laatste cijfers moet interpreteren?
Kan ik dit intikken? N 51 36 344 O 03 53 176 of moet het worden, N 51 36 034 O 03 53 018. Het zijn vooral die laatste cijfers die ik niet kan interpreteren.

Groeten
Delta 946
Marcel Oomen

nat ,

je moet gewoon 344 en 176 intoetsen.
als je van 176 018 maakt ga je van de 1 een 0 maken en zit je ernaast...

en met het programma PCTrans 4.2.2 kun je evt. co?rdinaten omzetten van bv. ed 50 naar wgs 84.( zie archief hiernaast bij techniek , ed 50-wgs 84),
maar het is dus wel belangrijk dat je weet of google earth op ed 50 of wgs 84 of zo opstaat, zodat je het naar de goede datum kunt omrekenen.

laat eens weten als je er achter kunt komen, want ik ben er zelf ook benieuwd naar, op welke datum google earth staat, het is idd wel gemakkelijk om een mooi stekkie uit te zoeken...

grts, marcel d.1013
Marcel Oomen

trouwens nico,

even op google earth rondgeneust.
nog succes, daar aan de zeelandbrug....(hihi).

grts, marcel d.1013
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Je kan in Google Earth bij de instelling het co?rdinatenformaat instellen. Zet dat op "graden en decimale minuten" en dan heb je bruikbare cijfers voor de gps. Ik ga er van uit dat er tegenwoordig niks meer in gebruik is buiten wgs84. Dat systeem werkt wereldwijd, al die andere data zijn regionaal, niet praktisch als je heel de wereld in kaar wil brengen.

Als je zeker wil zijn, zoom dan even in op je eigen huis/tuin en kijk eens wat voor coordinaten je daar krijgt. Met je TomTom, Garmin of welke gps ook, kan je dan vergelijken...
Mario Wauters

Inderdaad heb ook een beetje gesurft en op google eahrt vind je allerhande links welk systeem er waar gebruikt word enz,er is ook een lijst te vinden van over heel de wereld in welke verschillende formaten er gewerkt word,op alle nieuwe toestellen hebben we nu wgs en kun je ook rechtstreeks omzetten.
Ik heb momenteel een navman 8200 combinee gps sonar en radar die ik thuis mits een extra kabeltje en 12v kan gebruiken en programeren zeer handig om het toestel te leren kennen en in simulatie.
Daarnaast ga ik mij nog een handheld gps van garmin etec waterdicht aanschaffen als backup dit toestel is voor land water met de fiets enz te gebruiken,heb dit in spanje gezien van een kayak visser ,nu te koop via internet 138?.
Ik ben met de boot achter de auto tussen valancia en benidorm geweest de maand juni,heb daar gevist met plaatselijke vissers die ik heb leren kennen via www.caranx.net dit was een overgetelijke ervaring(moet je wel een mondje spaans kunnen) direkt coordinaten uitgewisseld de nodige informatie voor het plaatselijke vissen enz supper.
Wij hebben dan ook uitgebreid de navman en de garmin handheld naast elkaar getest en het klopte perfect,alleen de visserij was zwak normaal voor juni zegt men daar,de maand september gaan we terug dan schijnt het beter te zijn,barracuda serviola denton kleine tonijn achtigen enz ,als het lukt reportage nadien
Overigens kun je je gps aansluiten op de computer en je kaarten ook updaten.
Volgend voorjaar ga ik waarschijnlijk en neem ik de boot mee naar frankrijk nog geen idee waar maar via www.pecheaubar.com wat mensen contacteren en dan vinden we wel iets .
Grtj
elpescador

delta 1518
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Google earth is wgs 84.

Vanuit de humminbird die op wgs84 staat kan ik KML files uploaden naar Google earth en deze dan vastleggen en bekijken.
De tracks liggen exact op de gevaren route.

hendrik
Nico Opdebeeck

wgs 84

Ik heb gedaan wat Koen zei en nu klopt het hele plaatje. De co?rdinaat die mijn plotter geeft bij mij op de oprit is exact dezelfde als die ik op Google Earth heb. Super bedankt allemaal. Eneuh Marcel, dat stekje is dan wel geen geheim meer maar hopelijk is dat nu niet net die ene pilaar waar je nooit iets vangt!! Haha.

Groeten :D
Delta 946
Plaats reactie