Koelkanaal buitenboordmotor bevroren?

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos

Koelkanaal buitenboordmotor bevroren?

Bericht door Roald Vos »

Gisteren naar de haven gegaan en de buitenboordmotor gestart. Het viel mij op dat er geen koelstraal zichtbaar was uit mijn Mercury EFI fourstroke 100 PK. Ook nadat de motor enkele minuutjes stationair heeft gedraaid was er geen koelstraal zichtbaar. Ik heb het vermoeden dat het kanaal ondanks het zoute water toch bevroren is. Mijn vragen:

- Kan het zijn dat als de motor erg koud is er geen koelstraal loopt
- Hoe kan ik dit het beste oplossen
- Hoe kan ik toch op een veilige manier uitvaren bij deze temperaturen

Graag jullie advies/ervaring
Dennis Schmitt

Bericht door Dennis Schmitt »

Hoi Roald,

Een flexibel stukje ijzerdraad kun je gebruiken om het eventuele ijs bij de koelwateruitlaat door te prikken.
In de gebruiksaanwijzing van mijn bb-motor staat vermeld dat je ter verkoming van schade als gevolg van bevriezing de motor na gebruik helemaal omlaag moet trimmen zodat al het water uit de motor kan lopen(zonder water ook geen bevriezing natuurlijk).
Indien er geen koelstraal uit je motor komt, zou ik hem ook nooit enkele minuten laten draaien. Voordat je het weet raakt deze oververhit met alle ellende van dien.

Groeten,

Suc6,
Dennis Schmitt
D1167
Rob Weenink

Bericht door Rob Weenink »

Normaal gsproken loopt volgens mij altijd al het water uit je motor als hij op het droge staat en verticaal staat.
Probeer te kijken waar het water normaal gesproken uit komt of dit niet verstopt zit met zout.
Ik zou zeker niet te lang draaien zonder koeling,heb wel eens ergens gelezen dat je impeller van de waterpomp na 1 minuut droog draaien naar de bliksem is.
Ik zou boot en trailer even in een loods of zoiets zetten waar het niet vriest en dan nogmaals proberen maar zoals gezegd niet te lang want het gaat supersnel kapot.

Succes
Rob
D829
Roald Vos

Bevroren koelkanaal

Bericht door Roald Vos »

Ik meen me te herinneren dat de koelstraal slechts een controle straal is, m.a.w als er geen straal zichtbaar is wil niet zeggen dat er ook niet gekoeld wordt, maar het kan natuurlijk wel? Het naar beneden trimmen van de motor om het water eruit te laten begrijp ik, maar er ligt werkelijk geen enkele buitenboordmotor met zijn propellor in het water in onze haven (allemaal naar boven getrimd). Ik zal zodra de temperatuur boven nul komt nogmaals voorzichtig een startpoging wagen.
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Roald,

Het antwoord is simpel: het resterende water in je motor en toevoerkanalen zijn gewoonweg bevroren bij deze temperaturen, er blijft immers "altijd" ergens water achter in je moter (zeker in het impellerhuis, wat het kwetsbaarste is!)! De enige oplossing bij deze temperaturen is je moter met zijn staart in het water te laten hangen zodat de impeller en het huis onder water niet kunnen bevriezen. Bij ons in Breskens hangt immers 80% van de buitenboordmotors in de winter met zijn staart in het water, speciaal om dit te voorkomen.

Ik heb het vorig jaar ook een keertje gehad (omdat ik het toen ook nog niet wist!), we gingen vissen bij -11? (bleek achteraf en is gewoon gekkenwerk, want de pieren waren ijslolly's!!!!) en toen ik s'ochtends de motot starte kreeg ik ook geen koelwater. De eerste reactie is natuurlijk direct de motor uitzetten en het ijs proberen door te prikken, maar dat helpt natuurlijk niet omdat het probleem bij de impeller ligt! We hebben het nog een paar keer geprobeerd zonder resultaat. Omdat we toen allang dachten dat de impeller naar de donder was (ofwel draait hij gelijk mee met het starten, of hij draait kapot als hij is vastgevroren?) toen de gok maar eens gewaagt om de motor "enkele" minuten te laten warmdraaien zonder koelwater! Schrik hoef je hiervoor echter niet te hebben, want moest de motor warm lopen geeft hij steeds een alarmsignaal (bij yamaha toch!). Uiteindelijk toen de motor warm was kwam langzaam het koelwater uit de motor en ook ineens de bevestiging dat er aan de impeller niets aan was, want hij gaf een krachtige straal. Ook deze zomer de impeller nog eens gechekt toen hij een grote beurt kreeg en er was niets aan! Wij hebben natuurlijk geluk gehad, want voor het zelfde geld is hij wel kapot gedraaid. Mijn motor hangt nu al enkele weken in het water, en gisteren op de "koudste" dag van 2009 starte hij zonder problemen met een gigantische straal koelwater.

Dus bij vriesweer "altijd" de staart in het water laten hangen, tenminste als je wil gaan vissen.

Jerry
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Roald,
Als je in de gelegenheid bent om je boot op de trailer uit het water te halen, kun je het nog eens proberen met de spoeladaptor erop. Na een minuutje moet je dan in ieder geval lauw koelwater door de schroef gaan krijgen als de impeller in orde is. Heb je dan nog geen controlestraal, dan zou daar een verstopping kunnen zitten.
Met deze kou duurt het natuurlijk wat langer voordat het motorblok de bedrijfstemperatuur krijgt en de thermostaatklep(-pen) zich openen.
Groet,
Dre.
Roald Vos

Koelwater bevroren

Bericht door Roald Vos »

Vandaag een bezoekje gebracht aan de boot, na eerst de koelkanalen te hebben opgewarmt met een verfstripper (je kan maar voorzichtig zijn) gestart en probleemloos direct koelwater via de kontrole straal. Ik ben dus weer gerustgesteld

Jerry bedankt voor de tip, (staartje naar beneden) dit lijkt inderdaad de beste oplossing, frapant is wel dat in Stavenisse (vrijwel) geen enkele sportvisser de motor naar beneden heeft, ik vermoed overigens dat dit komt door de ondiepte bij lage waterstanden waardoor het staartstuk in de zachte modder kan verdwijnen. Ofwel ik twijfel nu wat wijsheid is.

Als alternatief is me ook geadviseerd na terugkeer in de haven een paar keer te droogstarten (dus niet laten lopen) zodat zoveel mogelijk koelwater de motor verlaat.

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik ben er wederom wijzer van geworden
harrie cas

Bericht door harrie cas »

met droog starten krijgt je impellor op z,n klote dan is ie zo kapot slaan er de stukken af
adrie weesie

Bericht door adrie weesie »

hoi roald
In de winter als ik mijn motor doorspoel met zoet water spuit ik voordat hij kan bevriezen met een groote injectiespuit +/- 200 cc met een dun slangetje (rig tube 2mm) er aan ruitensproeiantivries in de uitlaat van het koelwater bij het motorblok .
zodat ik nu nooit geen last heb van bevriezen.

groetjes
Adrie weesie
1104
Jerry Van Tilborgh

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Roald,

Bij jullie is dat inderdaad een probleem (moter in het slijk), maar hij hoeft niet helemaal naar beneden. Als de cavitatieplaten en "vooral" de waterinlaat onder water staan is het meestal al voldoende, het is dat deel waar altijd water in blijft staan als je de moter trimt en uiteraard ook bevriest!

In stavenisse zie je het inderdaad nooit niemand doen (waarschijnlijk uit onwetentheid?), maar bij ons in Breskens doet bijna iedereen het. Het is ook daar waar ik het met schand en schaai heb moeten vastellen en begrijpen waarom die moters altijd met hun staart in het water hangen. Dat is dus de reden. Nog vele vorstvrije dagen toegewenst.

Greetz Jerry
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Als je de motor in het water laat, zorg er dan voor dat alle zinkannodes onder water zitten.
ton van de weerd

Bericht door ton van de weerd »

Als het goed is heb je een smartcraft computertje bij je motor gekregen deze geeft Temp,draaiuren,oliedruk aan word je temeratuur hoger als normaal dan is je impeller stuk zo niet kun je met een ijzerdraatje je koelkanaal weer open porren.

groet ton .
van nuffel tom

Bericht door van nuffel tom »

allez na al deze berichten gisteren met een bang hartje en haardroger naar de boot gegaan ,want de mijne was dus omhoog getrimd ,maar motor starte zonder enige aarzeling en koelwater spoot eruit dus het mag ook al eens meezitten ,als het weer dan ook wat zou meezitten was alles perfekt maar nee heel de dag mist!!!
zo ging onze wrakkendag in mist op!
en dan krijg je telefoon van de mark dat er in nieuwpoort geen mist is en dat ze moeten stoppen omdat ze al aan hun kg's zitten ,dan pas voel je je ongeloofelijk balen ,we zijn dan maar ons verdriet gaan weg eten met wat oesters en een goeie entrecote in de haven
groetjes tom van nuffel d.611
Mark Stuyck

Balen

Bericht door Mark Stuyck »

Hoi Tom,

Maar oesters en entrecote geven toch ook voldoening? :D
Alhoewel. Als ik moest kiezen dan ...
Tot horens.

Mark
Plaats reactie