ben reeds in het bezitgekomen van een orka 540 met een laag anti-fouling dikker dan de romp zelf. dus een fameus avondtuur aan scrappen stralen en schuren bezorgd een goed humeur .
nu krijg ik onherroepelijk lichte krassen e.d. aan de gelcoat van de boot, nu wou ik er zwarte epoxy teer opzetten. heeft iemand hier ervaring mee, of een andere suggestie aan verftype?
weet iemand ook of deze beetje stoot-en krasvast is, hij gaat in z'n second-life getrailerd worden.
ik wil slapend sterven, net als opa, niet gillend, net als de passagiers in zijn bus.
Hallo met wim..
Als de boot niet permanent in het water licht dan geen antie fouling..
Anders onderzijde goed schoon maken cq. fouling verwijderen..
Maar zeker geen teercoating...Is kanker verwekkent..
Goede epoxie primer en afwerken met een epoxie coating ..En een laag antie fouling op glhoorrubber basis aanbrengen..
Renee
Gewoon eerst de antifouling er af krabben als stralen niet goed lukt en evetjes na stralen..daarna even met een korrel 60/80 opschuren zodat je een mooie hechtlaag krijgt en alle laatste restjes anti fouling verwijderd zijn.
eerste laag gell shield zetten en binnen 12 uur weer een laag zetten ivm chemische hechting...volgende dag weer 2 lagen aanbrengen(begin en eind van de dag)..Volgende dag `s morgens de laatste laag gell shield aanbrengen en later op de dag de eerste laag antifouling(interspeed van international)
Je hebt dan weer een mooi waterdicht preventief osmose systeem op je orka staan en als je dat nu niet gelijk doet krijg je daar later spijt van.Ook is de hechting van de antifouling dan beter.
Dit alles wel even bij een temperatuur van minimaal 15 graden aanbrengen..liever nog 20 maar dat zal niet haalbaar zijn mischien...
Daarna voor je hem te water laat even een weekje uit laten harden..
Als je meer advies wil kom je maar naar waar je je straalgrid gehaald hebt(haha)weet je genoeg.
succes en vergeet niet een koolstofmasker op te zetten...
Ik heb zelf alles met produkten van International Yachtpaint gedaan gekocht bij www.bootverf.nl .
Bij de produkten op deze site word ook technische info over het produkt gegeven.
Ik heb zelf mijn boot met interstrip van International gedaan het is bocht maar het werkt prima ,gebruik wel beschermingsmiddelen( masker met filters) gebruik ik ook voor polyester verwerking(www.polyservice.nl).
Als je dit spul gebruikt moet je kleine stukken doen en afdekken met plastic huishoud folie dan kan het spul beter in de oude antifouling inwerken anders verdampt het te snel, daarna kan je het makkelijker verwijderen, probeer eerst een klein stukje.
P.S. nooit antifouling droog schuren dat is zeer slecht voor je gezondheid .