Rob, eigenlijk heb ik totaal niets te maken met Verburg of haar visregeltjes voor sportvissers, maar ik stel wel vast dat zij er toch is in geslaagd (zij het met vallen en opstaan) om het palingverbod er door te krijgen, OOK VOOR BEROEPS.
Maar anderzijds vraag ik me echt af met wat Europa, en zijn diverse lidstaten, eigenlijk mee bezig zijn, en wat voor een potje zijn ze ervan aan het maken.
Enkele voorbeelden : Frankrijk : 10 stuks kabeljauw per boot per dag/ Belgie : 20 kg vis waarvan max 15 kg kabeljauw per visser per dag en een min maat van 55 cm voor kab!/ Engeland max 2 zeebaarzen per persoon en een min maat binnenkort van 45 cm/ Portugal heeft diverse beperkingen naargelang de streek/ Nederland alleen een beperking (verbod) op paling en nu lezen we dus dat de europese gemeenschap akkoord is om tonnen glasaal te laten exporteren naar Azi?.
Als we dan ook lezen dat de Europese minister voor visserij (een Griekse dan nog) geen voorstander is van een bag limit voor sportvissers, waar zijn die diverse lidstaten dan feitelijk mee bezig ? Waarvoor hebben wij dan Europese ministers en waarvoor dient al dat gepalaver in Brussel/Straatsburg feitelijk ? Waarvoor dient Europa ?
En nog zo iets (uit Visserijnieuws) : zowel een Ned als een Belgische boomkorvisser is vastgezet door de Franse Marine Nationale omdat hun netten niet voldeden (volgens de Fransen dan) aan de min maat. Er staat dan ook nog een filmpje bij waarin dezelfde persoon een maattest doet met een schiel en daarna met een omegameter, op hetzelfde net welteverstaan !; met een schiel komen ze tot gemiddeld 85 mm terwijl de omegameter maar aan 76 komt ! hetzij een verschil van bijna 1 cm .....
Zou het nu echt zoveel kosten, aan middelen en kosten, om elke nettenvisser, en controlerende instantie, zo een omegameter, europees geijkt, te bezorgen ?
Nu Ned op verkiezingen afstevent is het misschien het moment om een partij te vinden die opkomt voor de sportvisser !
Met een buitenlander durven die Fransen wel de puntjes op de i te zetten. Hadden ze dit met een Fransman gedaan, dan was het land weer te klein. Alles zou er kort en klein geslagen worden door de Franse vissers.
Maar dat hun eigen vissers maar dan ook elke regel aan hun laars lappen, zelfs de quota's, daar doen deze chauvinisten niets aan.
Qua hypocrisie scoren de Fransen in Europa toch de hoofdvogel.
Het tong seizoen komt er weer aan. "Leve de Fransen."
enkele jaren voor er een quotum werd ingesteld voor tong, werd er een rondvraag gelanceerd door Marine Nationale France. Bedoeling was dat alle beroepsvissers zouden opgeven hoeveel tong zij ieder jaar bovenhaalden.
De Franse beroepsvissers, niet schuw van enige onderdrijving, noch van zwartverkoop, vonden het raadzaam om hun vangsten niet te juist weer te geven en aangezien zij officieel weinig verdienden (wie betaalt er graag belasting ?), gaven zij bijna allemaal een vangstcijfer op dat ver onder de werkelijkheid lag en dat enigsinds overeenkwam met hun opgegeven inkomen.
Brute pech was wel dat de EU 2 jaar later, op basis van die zelf opgegeven cijfers, het tong-quotum voor Frankrijk bepaalde...
Het resultaat is al enige jaren duidelijk en escaleerde vorig jaar in een blokkade van de havens. Zij hadden immers hun tongquota op 27 FEBRUARI al opgevangen... (desondanks zijn ze daarna nog diverse weken onafgebroken verder blijven vissen en werden er tonnen en tonnen zwart doorverkocht). In die periode was er geen controle te bespeuren in die Noord Franse havens... In juni echter was douane, politie en Marine Nationale allemaal heel actief en was er quasi wekelijks controle op (buitenlandse)sportvissers, (buitenlandse) jachten en zeilboten. Ik zorg ervoor dat mijn zaken in orde zijn maar er zijn er die 3 controles krijgen op 2 weken; dan krijg je toch een onbehaaglijk gevoel...
Dit jaar gaat het OFFICEEL iets langer duren vooraleer het quotum is opgevist, aangezien de beroeps van in het begin van het jaar al bezig zijn om hun vangsten NIET en/of gedeeltelijk aan te geven. Als ik 's morgens in het donker vertrek, zie ik regelmatig boten binnenvaren en 's avonds liggen er wel hier en daar te wachten om binnen te komen.
Het resultaat gaat uiteindelijk wel hetzelfde zijn; ik dacht niet dat er vorig jaar veel tong gevangen is in Belgie en Nederland...
zolang er geen gesloten tijd wordt vastgelegd, zal er niets veranderen dus
En zo komt het ook dat de meeste beroepsvissers in Nederland geen steunmaatregelen kunnen krijgen voor hun verlies aan inkomsten door het aalvangstverbod..
Er moet boekhoudkundig aangetoond worden dat zij verlies leiden. Niemand ter wereld is toch vies van een gratis extraatje als de inkomsten door het verbod op aalvangst achteruitgaan?
Waarom denk je dat er zo weinig aanvragen voor dergelijke subsidie zijn?
Nochtans zijn de bedragen niet min.
Inderdaad zou een gesloten tijd een oplossing aan veel problemen bieden. Net als gesloten gebieden en een deftige minimum maat. Een zeebaars van 35 cm stelt niets voor. Dit zou gerust 45 cm mogen zijn.
Maar wat denk je van een sluitend systeem zodat er geen zwarte vis meer aangeland wordt, laat staan op de markt komt???
Ik denk dat er dan ook al heel veel opgelost zou zijn.
Maar ja, dat zal wel een droom blijven. Net zoals het opnemen van de discards bij het quota.