Metaal slakken in de oosterschelde

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Mario Wauters

Metaal slakken in de oosterschelde

Bericht door Mario Wauters »

Laatst vernam ik van duikers dat er aan de oosterschelde zeelandbrug
metaalslakken gestord zijn om de pijlers van de brug te verstevigen.
Nu blijkt volgens getuigen dat het onder waterleven hierdoor bedreigd word sterven van algen en kleine vissen?
Wie weet hier iets meer over ?nogmaals een aanslag op de natuur
elpescador

delta 1518
Klaes Dijkstra

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ja staalslakken zijn een afvalproduct en de ph van het water terplaatse zal stijgen maar door de getijde werking zal dit wellicht geen invloed hebben.
Ben Biondina

staalslakken

Bericht door Ben Biondina »

Hallo Mario,

Het probleem is bekend. Er is een coalitie gevormd met de Oestervissers, de Mosselvissers, De Zeeuwse Milieufederatie, de NOB en Sportvisserij Zuidwest Nederland. Wij zitten aan tafel bij RWS. Zo lang zij voldoen aan het bouwstoffenbesluit is er formeel niets aan de hand......Wij blijven dit gezamenlijk volgen. In deze casus is de NOB degene die de kar voor ons trekt.

Vriendelijke groet,

Ben
Delta 72
Mario Wauters

Supper Ben wat jullie toch allemaal doen voor onze sport en het milieu,opletten is de boodschap nietwaar.
Heb intussen op een spaanse site een petitie gelezen aangaande het zeebaars vissen in de zee?n rond Irland men wil een verbod opleggen aan de beroeps om nog zeebaars te vangen,men vraagt op dit forum om deze petitie te onderschrijven,ook een verbod of beperking voor de tonijnvangst in de middelandsezee is in de maak.
Er roert zich wat en terecht het zijn niet de sportvissers die met een selectieve visserij de zee?n leegroven.
Hopelijk komt men tot een verantwoord visserijbeleid,
Amen
elpescador

delta 1518
Barend Verschoor

Re: staalslakken

Bericht door Barend Verschoor »

Ben Biondina schreef:Hallo Mario,

Het probleem is bekend. Er is een coalitie gevormd met de Oestervissers, de Mosselvissers, De Zeeuwse Milieufederatie, de NOB en Sportvisserij Zuidwest Nederland. Wij zitten aan tafel bij RWS. Zo lang zij voldoen aan het bouwstoffenbesluit is er formeel niets aan de hand......Wij blijven dit gezamenlijk volgen. In deze casus is de NOB degene die de kar voor ons trekt.

Vriendelijke groet,

Ben
Delta 72

Ja , maar je moet wel meeduwen en niet de NOB de kar alleen laten trekken.
Ben Biondina

staalslakken

Bericht door Ben Biondina »

Hoi Berend,

Ik doe mijn best :wink:

vriendelijke groet,

Ben
Klaes Dijkstra

Bericht door Klaes Dijkstra »

Zolang ik door te google'n op mijn eigen naam te herleiden ben naar deltavissers kan ik niet actief deelnemen aan deze discussie.

Maar, ze moeten zich idd aan het bouwstoffenbesluit houden...............
Hans Verhoog

Re: Metaal slakken in de oosterschelde

Bericht door Hans Verhoog »

Mario Wauters schreef:Laatst vernam ik van duikers dat er aan de oosterschelde zeelandbrug
metaalslakken gestord zijn om de pijlers van de brug te verstevigen.
Nu blijkt volgens getuigen dat het onder waterleven hierdoor bedreigd word sterven van algen en kleine vissen?
Wie weet hier iets meer over ?nogmaals een aanslag op de natuur
Hallo Mario,
De staalslakken die door Rijkswaterstaat nu bij de Zeelandbrug en de Cauwers zijn gestort dienen niet om de pijlers van de brug maar om de vooroevers te versterken. Een vooroever is de helling onder water vanaf de kreukelberm (laagwaterniveau) tot zo'n 15 - 18 meter diep.
Op zich is die versterking nodig omdat daar de dijk op rust en er een deel uitgesleten bleek te zijn, maar om dat met staalslakken te doen niet.
Er is te weinig bekend welke schade het onderwaterleven ondervindt door uitloging van zware metalen.
RWS heeft 40 jaar geleden ook staalslakken gebruikt als fundering van het werkeiland Neeltje Jans, maar die zijn onder het zand verdwenen - lastig om dan te onderzoeken wat het spul doet in zout water. In de buitenhaven bij de mosselcultuur liggen staal- en fosforslakken boven het zand - je herkent ze direct omdat ze niet begroeid zijn met wier of zeepokken... kan je nagaan wat voor een troep het is.
Nu zijn er onderwatersporters die zien wat RWS laatst bij de Schelphoek uitgespookt heeft. 2 jaar geleden is daar een proefstorting met staalslakken gedaan en het is nog steeds een onderwaterwoestijn. Behalve dat kreeften en vissen geen schuilplaats meer kunnen vinden tussen de veel te kleine staalslakken (geen holletjes) gebeurt er nog iets wat je niet direct ziet. De zware metalen die uit de slakken vrijkomen spoelen niet allemaal weg zoals RWS beweert, ze komen ook in planten en dieren, de voedselketen terecht.
23 augustus 2009 is hiertegen een protestactie geweest bij de Zeelandbrug - we haalden de landelijke pers/tv/radio. RWS trok zich er niets van aan. Dit was de reden dat er door ons een stichting de Oosterschelde werd opgericht. De organisaties die verderop in een bericht beschreven worden hebben namelijk niet opgelet toen de plannen van RWS ter inzage lagen - zij hadden bezwaar moet maken (vinden ze niet leuk dat ik dit nu schrijf) :wink: .
Stichting de Oosterschelde is onafhankelijk (...) en laat zijn tanden zien - wij zijn daadwerkelijk bezig met een juridische procedure tegen het storten van staalslakken van RWS. Dat is taaie kost die lang kan duren, maar wij laten de Oosterschelde en alles wat daar leeft niet vernaggelen. door RWS.
Jullie kunnen er meer over lezen op onze site
http://www.stichtingdeoosterschelde.nl/
Mario Wauters

Tof Hans van je replay,zo zie je maar weer hoeveel mensen achter de schermen bezig zijn met tal van zaken.Wij volgen het verder dank U
elpescador

delta 1518
Plaats reactie