nieuw op het forum, en groen op gebied van bootvissen

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
AARTS Pascal

nieuw op het forum, en groen op gebied van bootvissen

Bericht door AARTS Pascal »

Hallo allemaal, ik heb even geen idee hoe groot deze groep mensen is en in welke mate het geapprecieerd wordt, maar ik stel me kort even voor.

Ik ben getrouwd, tegen de 40 en heb 2 kleine kinderen, heb klein Vbw1+2 en Marifonie al jaren geleden gehaald en heb wel enige ervaring met varen, ook in Zeeland. Weinig ervaring met vissen en helemaal geen ervaring met zoutwatervissen. Weer wel tientallen jaren duikervaring, waardoor ik de Zeeuwse wateren redelijk goed ken, ook Noordzee.

Al verschillende boten gehad, ook een visboot (Shetland Sheltie) maar nu een Beekman alfa 505 fish gekocht in St.Maartensdijk, er ligt nog geen motor op.
Ik zoek een 4 takt van 60-80 pk, tips zijn welkom!

Nu dan de stap om mij ook op het bootvissen te gaan toeleggen en op het varen met eigen boot op zee. Veiligheid is belangrijk en daarom wil ik het rustig opbouwen. Zijn er mogelijkheden om eens met ervaren mensen mee te varen en vissen? Ik bedoel dan zowel meevaren met iemand in zijn boot als, later, samen varen ieder in zijn eigen boot. Kosten worden natuurlijk gedeeld / vergoed.

Verder ga ik mijn bootje nog moeten uitrusten met apparatuur, GPS, dieptemeter e.d. en op dat gebied zit ik ook nog wel met wat vragen, maar die zal ik proberen op de betreffende forumafdeling te plaatsen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties en een mooi en veilig seizoen gewenst!

Pascal
Mario Wauters

Re: nieuw op het forum, en groen op gebied van bootvissen

Bericht door Mario Wauters »

Goedenavond Pascal
Welkom op het forum de groep is niet zo groot maar ik denk wel veel sportvissers met goede bedoelingen en hier kun je veel informatie vinden.
Alle begin is moeilijk en je hebt regelmatig een slechte ervaring maaaar ik ben ook maar sedert een paar jaar met pensioen en pas aktieve bootvisser,maar met een beetje hulp hier en daar kom je er wel.Veiligheid is voor mij wel een prioriteit en de vis die we dan vangen is meegenomen.
Als motor zou ik voor de 80pk gaan bv yamaha ,ik heb een suzuki 115pk op een beekman 5,4fishcabin zeer betrouwbaar mits regelmatig onderhoud, yamaha is iets duurder.
Elektronika heb ik een combo gps radar fishfinder navman en marifoon dcs, navman is er uit en is nu northstar compatible met simrad zeer goed.
Moest ik terug kiezen zou het broadband radar zijn van simrad met gps fishfinder en marifoon maar ja je kunt om de 6md veranderen en tenslotte een radar beschouw ik als een reddingsmiddel om terug te komen in geval van.
Tegenwoordig heb je ook gsmtoestellen die gps hebben ingeval van als update, heb dit getest met een spaanse vriend in de middellandsezee en klopte nauwkeurig met mijn gegevens.
Ik zou zeggen vragen vragen en je zult wel antwoord krijgen.
elpescador

delta 1518
Marcel Oomen

Bericht door Marcel Oomen »

hey mario,

een vraagje over die gsm toestellen,
ik heb er al eens eerder een discussie met iemand over gehad,
volgens mij werkt die gps alleen op telefoonpalen ) ZENDMASTEN)?
dan zou er dus alleen gps gegevens zijn als er ook getelefoneerd kaN WORDEN,
MAW VER OP ZEE, GEEN BEREIK EN OOK GEEN GPS....
KLOPT DIT?
OF ZIT IK ERNAAST EN HEBBEN DE MODERNE TELEFOONTOESTELLEN TOCH OOK CONTACT MET SATELIETEN?
WAREN JULLIE VER OP ZEE, EN DEED HET TOESTEL HET NOG?
grtz, marcel D.1013
Mark Stuyck

Bericht door Mark Stuyck »

Hoi Marcel,

Je hebt gelijk.
Geen GSM bereik betekent ook geen GPS bereik.
Een satelliet telefoon biedt oplossing. Deze hebben bijna allemaal standaard GPS en een noodtoets die bij indrukken je positie automatisch doorgeeft aan de hulpdiensten.
Mvg,

Mark
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Goedemorgen,

Ik ben in het bezit van een HTC toestel .
Vanaf 25 mijl geen telefoonbereik meer echter de functie gps en kompas etc blijven het wel doen !!!
Mario Wauters

Bericht door Mario Wauters »

Juist gsm bereik valt weg op + - 20ml maar het was wel het toestel van een spaanse vriend dat wij op zee getest hebben waarbij de gps op sateliet ging alsook internet email waarvoor je uiteraard extra betaald,en ik moet zeggen dat de coordinaten klopten met mijn boot gps.
Er bestaat voor alles wat maar je moet het weten,als ik mijn gps van de auto meeneem op zee krijg ik ook plaatsbepaling heb wel niet de catografie.
elpescador

delta 1518
hilbert van vlimmeren

Bericht door hilbert van vlimmeren »

hallo nieuwkomer,

Ik heb zelf ook een beekman 505 mijn ervaring is dat een 60 pk voldoende(50km per uur in een gunstig geval ) is de keren dat ik vol gas kan varen zijn echt niet zo veel .Wel wil ik het advies geven om de benzinetanken voorin te zetten anders klapt de boot toch redelijk veel of je moet smartvins monteren je kan mischien ook wat met de accuus doen om ze voorin te zetten

mvr groet hilbert

delta 1609
hilbert delta 1609
Alex Wycisk

Bericht door Alex Wycisk »

Hey nieuwkomer, ik heb wel wat tips voor je.
Als je interesse hebt mbt info over de 505 en apparatuur kan je me mailen.

a.wycisk@upcmail.nl

Gr. Alex.
e-tec rulez !!
Erwin Loopmans

Bericht door Erwin Loopmans »

Dag Pascal
Als je wil kan je zondag met mijn boot mee naar de wrakken varen
tel 03 235 57 50
MVG erwin
AARTS Pascal

Bericht door AARTS Pascal »

Erwin, Mario, Hilbert en Alex hartelijk dank voor jullie tips, advies en aanbod om mij te helpen!
Fijn weekend gewenst!

Pascal
Plaats reactie