Ben vandaag weer met de boot weggeweest, teruggevaren richting haven op volle snelheid (53 km) en 5000 toeren minderde de motor ineens enorm in snelheid en ging niet meer toeren draaien dan een 3000.
Gelijk de gashendel teruggehaald en even de motor uitgezet.
Motor weer opnieuw gestart en nogmaals proberen om op snelheid te komen, maar hij ging niet verder dan 3000 toeren.
Voldoende koeling, goede waterstraal en motorblok niet heel warm.
Met een 1500a2000 toeren naar binnen gevaren, de motor viel ontzachlijk veel keer uit, dus weer opnieuw starten en rustig doorgevaren tot bij de helling.
Vlak voor dat hij uitval hoorde je nog even een knarsend geluid en klaar was ie.
Had het idee dat hij maar op twee cilinders ging lopen. (is een 3 cilinder)
Wie weet wat de oorzaak hiervan kan zijn????
Gr. Tom
Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di nov 25, 2008 6:36 pm
Re: Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
Dag Tom
Ik denk dat het 2 mogelijkheden kunnen zijn 1 bougie die kapot is of een kapotte injector
Met vriendelijke groeten
Ik denk dat het 2 mogelijkheden kunnen zijn 1 bougie die kapot is of een kapotte injector
Met vriendelijke groeten
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
Re: Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
ik denk,,,, dat het je hoge druk pomp van de benzine aanvoer is.
de motor start goed maar gaat niet hoog in toeren meer draaien, het is een circuit dat onder 3 bar druk moet staan, zodra de hogedrukpomp niet meer werkt blijft dit circuit niet onder druk en krijgen de injectoren geen benzine genoeg en dan krijg je dit.
je kan dit na gaan doormiddel van een bar meter op het circuit aan te sluiten maar dan moet je wel iets van de motor afkennen.
de motor start goed maar gaat niet hoog in toeren meer draaien, het is een circuit dat onder 3 bar druk moet staan, zodra de hogedrukpomp niet meer werkt blijft dit circuit niet onder druk en krijgen de injectoren geen benzine genoeg en dan krijg je dit.
je kan dit na gaan doormiddel van een bar meter op het circuit aan te sluiten maar dan moet je wel iets van de motor afkennen.
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
Re: Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
ik denk,,,, dat het je hoge druk pomp van de benzine aanvoer is.
de motor start goed maar gaat niet hoog in toeren meer draaien, het is een circuit dat onder 3 bar druk moet staan, zodra de hogedrukpomp niet meer werkt blijft dit circuit niet onder druk en krijgen de injectoren geen benzine genoeg en dan krijg je dit.
je kan dit na gaan doormiddel van een bar meter op het circuit aan te sluiten maar dan moet je wel iets van de motor afkennen.
de motor start goed maar gaat niet hoog in toeren meer draaien, het is een circuit dat onder 3 bar druk moet staan, zodra de hogedrukpomp niet meer werkt blijft dit circuit niet onder druk en krijgen de injectoren geen benzine genoeg en dan krijg je dit.
je kan dit na gaan doormiddel van een bar meter op het circuit aan te sluiten maar dan moet je wel iets van de motor afkennen.
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm
Re: Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
Info van een bekende met Suzuki's
klinkt als een zuiger die is gaan vreten . dus eerst ff compressie testen. maar kan ook heel simpel een alarm zijn. beetje afhankelijk van het bouwjaar is die te resetten met een oranje knop aan de zijkant van de onderbak. voldoende olie in de tank ??
verder onderzoek nodig. draait de motor zwaar rond zonder bougie's ?? zo ja is het de staart of is het het motorblok ?? dus staart er af.
klinkt als een zuiger die is gaan vreten . dus eerst ff compressie testen. maar kan ook heel simpel een alarm zijn. beetje afhankelijk van het bouwjaar is die te resetten met een oranje knop aan de zijkant van de onderbak. voldoende olie in de tank ??
verder onderzoek nodig. draait de motor zwaar rond zonder bougie's ?? zo ja is het de staart of is het het motorblok ?? dus staart er af.
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Re: Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
(PS: DT staat voor 2-tact, DF voor 4-takt)
Heb hetzelfde gehad met mijn 50 DT. Maar dan gelukkig zonder een vreemd metaalgeluid bij de 1e stilval...... Bleek een kapot scharnier van een vlotter en een vervuilde vlotternaald te zijn in een van de carburateurs. Liep na vervanging weer als een trein.
Kijk eerst eens naar de toestand van de bougies om te zien om welke cylinder het vermoedelijk gaat. Meet dan van alledrie de compressie om vast te stellen of de zuiger/cyl. kapot/beschadigd is zoals Hendrik al zei. Kan ook nog een lekke pakking zijn. Is dit niet het geval, dan zul je het verder moeten zoeken in de brandstof toevoer, carburateurs.
Is dat wel het geval, dan heeft dat natuurlijk ook weer een oorzaak gehad en zal je je motor, in dien je hem laat repareren (kosten-baten) grondig na moeten laten kijken / zaken uit moeten sluiten voordat je die keuze maakt.
Groet,
Dre.
Heb hetzelfde gehad met mijn 50 DT. Maar dan gelukkig zonder een vreemd metaalgeluid bij de 1e stilval...... Bleek een kapot scharnier van een vlotter en een vervuilde vlotternaald te zijn in een van de carburateurs. Liep na vervanging weer als een trein.
Kijk eerst eens naar de toestand van de bougies om te zien om welke cylinder het vermoedelijk gaat. Meet dan van alledrie de compressie om vast te stellen of de zuiger/cyl. kapot/beschadigd is zoals Hendrik al zei. Kan ook nog een lekke pakking zijn. Is dit niet het geval, dan zul je het verder moeten zoeken in de brandstof toevoer, carburateurs.
Is dat wel het geval, dan heeft dat natuurlijk ook weer een oorzaak gehad en zal je je motor, in dien je hem laat repareren (kosten-baten) grondig na moeten laten kijken / zaken uit moeten sluiten voordat je die keuze maakt.
Groet,
Dre.
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm
Re: Suzuki DT 75 zakt ineens in toeren!!
Het probleem is opgelost door een monteur.
Deze heeft de carbarateurs gereinigd en gesignoseerd, zat enorm veel troep in de carbarateurs wat waarschijnlijk kwam uit de vaste brandstoftank. Normaal 3keer reinigen, deze 9keer..........
We hebben nu een nieuw brandstoffilter/waterafschijder geplaatst + nog een extra filter tegen vuil.
Motor loopt weer als een zonnetje............
Gr.Tom
Deze heeft de carbarateurs gereinigd en gesignoseerd, zat enorm veel troep in de carbarateurs wat waarschijnlijk kwam uit de vaste brandstoftank. Normaal 3keer reinigen, deze 9keer..........
We hebben nu een nieuw brandstoffilter/waterafschijder geplaatst + nog een extra filter tegen vuil.
Motor loopt weer als een zonnetje............
Gr.Tom