Deltabak.

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Ries de Bruijn.

Deltabak.

Bericht door Ries de Bruijn. »

Toen ik mijn boot kocht van de Hr. Poppe uit Veere was er redelijk wat apparatuur aanwezig, zo ook een daltabak. Nou heb ik dat gezien, is een keer aangezet en er tot nu toe niets mee gedaan. want ik heb er ook een marifoon in maar… nou heb ik wel gezien dat je ook voor een deltabak een vergunning moet hebben. Krijg je anders een boete? wat doet een deltabak wat een marifoon niet doet? Kan ik zo'n vergunning alleen maar via deltavissers krijgen? want Als het geen nut heeft (bij marifoon)kan ik hem er net zo goed uithalen. Maar dat hoor ik wel van de vissers hier.

Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
poldejong

Re: Deltabak.

Bericht door poldejong »

Ben vorrig jaar meerdere malen gecontroleerd en heb toen ook dewaarschuwing gehad dat ik voor mijn marifoon ook een gebruiksbevoegdheid bewijs moest hebben

Heb toen gemeld dat er zoiets bij onze club gegeven zou gaan worden, maar helaas is dat door te weinig animo niet doorgegaan.

Moet dat toch nog ergens zie te gaan halen, de maifoon van boord is geen optie want dat is onderdeel van de botenkeuring.

Mvg
Pol
Ries de Bruijn.

Hoi Pol,

Marifoon certificaat heb ik en ik wil er de marifoon niet uithalen, ik heb het over een deltabak.

Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Ries, met een Deltabak kan je alleen gesprekken voeren met mensen die ook een deltabak gemonteerd hebben en die op dat kanaal staan. Het voordeel van die bak is wel dat het gaat over een hoog vermogen en dat Ouddorp meeluistert. Met die marifoon kan je volgens mij wel geen havenmeester/sluis/ander schip contacteren... Een vergunning kan je via de vereniging regelen.

Als je een marifoon hebt, moet je in principe steeds op kanaal 16 uitluisteren; communiceren doe je op een zogenaamd "praat"kanaal (6/10...);
quasi ieder (groot) schip heeft die marifoon aan boord en luistert uit op kanaal 16 en mijn ervaring is dat de meeste zeevissers er ook een aan boord hebben en effectief gebruik van maken.
Nadeel is dat je er examen moet voor afleggen maar dat stelt niet echt veel voor.

Als je een keuze "moet" maken, dan kies ik voor een marifoon; anders zou ik zeggen : laat gewoon hangen; het kan misschien nog nuttig zijn.
Ries de Bruijn.

Hoi Frans,

Natuurlijk laat ik mijn marifoon hangen, die zou ik er toch zeker niet uithalen.
Maar mijn vraag was als je een vergunning nodig hebt om een deltabak in je boot te hebben, brengt dat nog al wat kosten met zich mee. Nou ben ik niet te beroerd om ergens voor te betalen, maar dan moet je er wel wat aan hebben. Ik krijg het idee dat het een ouwehoer bak is. Daarom ook mijn vraag wat kan ik met een deltabak, wat ik met een marifoon niet kan. Krijg ik een boete als ik hem er in laat zitten (zit mij niet in de weg) zonder vergunning. Kan ik dat alleen maar via de deltavissers regelen dan moet ik ook daar eerst lid van worden? En dat alles om een ding in de boot te hebben wat ik waarschijnlijk niet gebruik.

Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Ron Hermse

Bericht door Ron Hermse »

Ries,

Maar wat lees ik nu wel heel actief op Forum maar geen lid???

Ga je schamen Ries......
Ries de Bruijn.

Dag Ron,

Ja eigenlijk wel, maar dan een klein, heel klein beetje. Ik heb bij deltavissers site eens wat gelezen, en tot nu toe nog nergens gevonden wat mij vertelde….Ja Ries hiervoor zou ik toch maar lid worden. Als ik bv iets wil weten als ik naar Portugal vertrek, vraag ik het ook op een forum, maar ik geloof niet dat ik dan eerst Portugees moet worden. Spanje idem, als ik doortrek in Spanje richting Portugal vraag ik ook aan de Nederlanders op het Spanjeforum of er sneeuw is op de route die ik rijd want midden Spanje (winter) meerdere keren in de sneeuw gereden, rijd je toch op een hoogte van 7-800 meter en meer maar je denkt toch niet dat ik dan eerst Spanjaard word. Als er iemand is die mij duidelijk maakt waarom ik lid moet worden van de Deltavissers….Vandaag nog. Ik zou dan tot nu toe lid moeten worden voor die deltabak, als ik het goed gezien heb € 20,00 inschrijving elk jaar € 45,00 voor de vergunning en elk jaar € 45,00 lidmaatschap. Als het daar alleen voor is ligt hij als ik terug thuis kom gelijk de zelfde dag bij het grof vuil. Nou en als ik niets meer mag vragen zonder lid te zijn wens ik jullie het aller beste toe en zullen we de deltabak maar als afscheid houden. Zie jullie nog wel eens bij het vissen.

Groetjes Ria en Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Mark Stuyck

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Ries,

Ik zal vermoedelijk weer de nodige banbliksems over me heen krijgen doch lid worden van de Deltavissers of een andere verenging kan je zoals Ron en ikzelf doen gewoon uit solidariteit.
Zo steun je een vereniging van gelijkgestemden. Mensen die op het water al vissend een leuke tijd willen beleven met hun bootje en dit onder vrienden.
Tevens geeft het lid zijn verschillende voordelen. Zo mag je gebruik maken van de trailerhelling, kan je meedoen aan de talrijke wedstrijden met schitterende prijzen verzorgd door schitterende sponsors.
Ook is er de geweldige beurs in Ouddorp.
Lid worden is ook een erkenning naar het bestuur toe. Zij zijn vrijwilligers die hun vrije tijd opofferen zodat wij leden dagelijks op het forum terechtkunnen, zodat wij jaarlijks onze vispas of zeevispas tijdig in de bus krijgen, die zorgen dat er een jeugddag plaatsvindt voor onze jongste vissertjes, die zorgen voor goed geörganiseerde wedstrijden voor jong en oud en zoveel meer.
Lid worden doe je in de eerste plaats toch niet om te krijgen. Een Arvor hebben, een dikke auto hebben, maar niet enkele Euro's over hebben om lid te worden, dat vind ik toch wel iets om U meer dan een heel klein beetje om te schamen.

Vriendelijke groet,

Mark
Niels Janse

Bericht door Niels Janse »

Mark,

Zeer juist gezegd. Dit behoeft verder geen uitleg!!

Grtz Niels
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Ries,

Totaal foute insteek!
Je kijkt niet verder dan de kajuit van je eigen boot!!!!

Toen we dit forum opgestart hebben, hebben we ons de vraag gesteld of we dit forum zouden openstellen voor iedereen of enkel voor onze leden, zodat het forum een meerwaarde voor onze leden zou hebben. Daar hebben we best lang over gediscussieerd. We hebben het uiteindelijk opengesteld voor iedereen zodat bijvoorbeeld jij, als niet-lid, toch uitgebreid kan meegenieten van de kennis die er binnen onze vereniging aanwezig is. Het gaat er dus overduidelijk niet om dat je niets mag vragen. Ik denk dat je hier op en via dit forum al héél veel antwoorden en zeer bruikbare info hebt gekregen van onze mensen.

Het gaat erom dat je je als bootvisser organiseert. Onder het moto "samen sterk" kunnen we instaan voor belangenbehartiging. Onze Federatie en de nationale koepel Sportvisserij Nederland, doen best veel voor ons, zoute vissers, zonder dat daar veel voor terug komt. Met de opbrengst uit de zeevispas zouden ze net een jaar lang een typjuffrouw kunnen betalen, terwijl er zowel in Drimmelen als in Bilthoven meerdere hoog en zeer hoog opgeleide mensen full time met zout bezig zijn. Belangenbehartiging is heel hard nodig, anders worden we zo onder de voet gelopen. Dacht je dat openbare trailerhellingen, om maar eens iets te noemen, op eenvoudig verzoek aangelegd werden? Nee jongen, dat is knokken, jaren aan een stuk met heel veel mensen. Ik kan je niet vertellen hoeveel manuren en kilometers, zowel bij ons als vereniging, als bij onze belangenbehartigers er al in het dossier Helling Maasvlakte 2 zitten de laatste 3 jaar. Het zijn er een berg, dat kan ik je verzekeren!

Nog een voorbeeld. De op- en afstapsteiger in de buitenhaven van Neeltje Jans. Dat is "onze" steiger. Die heeft de vereniging betaald en laten aanleggen, zodat we altijd in en uit onze boten kunnen via een steiger. Ook als de zeilboten 4 dik liggen aan de wachtsteiger van RWS...

Onze pierenspitgebieden staan zwaar onder druk in verband met de proeven tegen de zandhonger van de Oosterschelde. We verliezen 2 van onze belangrijkste spitgebieden. Voor één van die 2 heeft onze federatie inmiddels compensatie kunnen bekomen. Ook dat is niet op eenvoudig verzoek gebeurd hé, daar hebben ze hard voor moeten werken. Aan het tweede gebied wordt nog gewerkt.

De MZI's in de Oosterschelde... Denk je dat die daar liggen omdat het zo uitkwam? Nee, daar hebben wij samen met onze belangenbehartigers een aardig woordje in meegepraat en bepaalde zones kunen vrijwaren zodat jij daar, ook als niet-aangeslotene, kan blijven vissen op de momenten dat daar nog een visje zit.

Er is geen enkele andere vereniging die zo goed vertegenwoordigd is in de regionale en nationale zoute overlegorganen als onze vereniging. Me dunkt dat dat toch wel iets bijdraagt tot een meerwaarde van een lidmaatschap van onze vereniging.

En wat betreft de Deltabak: ik ga niet weg zonder beiden. Zowel marifoon als Deltabak hebben bij mij aan boord een vaste plek. Draai en keer het zoals je wil, een Deltabak heeft een groter bereik dan een marifoon. Een marifoon stelt me dan weer in staat om te communiceren met andere schepen en waldiensten zoals verkeersleiding, sluizen, kustwachtpost enz...

Als ik jou verhaal zo lees, wil je wel de voordelen van en de kennis binnen onze vereniging genieten, maar er vooral geen € 45,- per jaar voor over hebben... Dat werkt niet hé, de liefde moet van twee kanten komen... De vergunning voor de Deltabak kost trouwens € 55,- per jaar en daar heeft de vereniging geen cent aan. Dat is iets tussen u en Agentschap Telecom. Voor leden brengt de vereniging trouwens de papierwinkel wel in orde om die vergunning te regelen...

Zo Ries, als dit niet voldoende is om jaarlijks de prijs van 2 kilo pieren te investeren...
Theo Ringenaldus

Bericht door Theo Ringenaldus »

Nou Ries,

Investeren maar zou ik zo zeggen. Het is die paar luizige rotcenten meer dan waard denk ik, en de meesten met mij. Vooral als je het eigenlijke zeevissen in al zijn aspecten nog niet eigen bent, en je wilt leren!
Maar goed, dat bepaal jij dus zelf, aan jou de keus!

Vriendelijke groeten,

Theo Ringenaldus
Frans Salvo

Bericht door Frans Salvo »

Ries, mijn boot ligt al 6 jaar niet meer in Nederland; ik vis steeds op Belgisch en Frans grondgebied; ik heb wel geen deltabak maar betaal nog steeds zowel mijn lidmaatschap aan de Deltavissers als een Nederlands visvergunning, terwijl ik van dez laatste totaal geen gebruik van maak.
Waarom ? omdat deze vereniging tenminste iets doet voor sportvissers, in tegenstelling tot België.

Nog veel liever zag ik dat er een exclusieve zoutwaterafdeling kwam, die niet gecommandeerd of gereglementeerd werd door SN; maar deze discussie is vroeger al aan de orde geweest.
Het voorstel van SN over de zeebaarsbeperking is ook weer zoiets dat ik totaal niet begrijp en wat volgens mij binnen onze zoute afdeling totaal niet aan de orde is.

wat mij betreft : join the club, Ries
Ries de Bruijn.

Ik zit hier in mijn appartement in Quarteira en daar staat een bureautje waar mijn laptopke op staat daar zit ik nu achter. Als jullie konden zien hoe ik hier met rode koontjes heel diep gebogen achter mijn laptopke zat van schaamte, dat ik me eerst aangemeld heb als lid voordat ik dit schreef. Ook mijn vrouw merkte dat er iets niet goed zat en vroeg Ries, wat sjouw je nu allemaal, ik zeg schat ik schaam me zo, ze zegt maar je hoeft je voor mij toch niet te schamen we zijn dit jaar 50 jaar getrouwd, er zijn er wel meer die het geen vijf keer per week meer kunnen. Ik zeg nee schat, Mark en Koen hebben mij even verteld dat ik helemaal verkeerd tegen de delta vissers heb aangekeken. Ze zegt ó, ik dacht dat er iets ergs was, Nou zeg ik maar die rijke Theo Ringenaldus verteld me dat ik die paar rotcenten 20 + 45 +55 = 120 euro maar moet investeren. Ze zegt nou, we hebben gister AOW getrokken en hebben samen € 16,36 er bij gekregen, dus het kan er nou toch wel af. Waarop ik zei schat jij bent 50 jaar getrouwd, en ik al net zo lang gelukkig.

Groet Ries.
Groet Ries.

Delta 543.
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Ries,

Een oud Antwerps gezegde:
"As ge over de beest kunt, kunde over de steirt oek!"... :D

Met andere woorden, als je de investering kan doen van een boot, al dan niet met ligplaats, dan kan dat laatste er ook nog bij. Niemand verplicht je trouwens om die Deltabak aan te houden als je marifoon hebt... scheelt je € 55/jaar...
Ries de Bruijn.

Ach Koen', Mijn bootje ligt nu bij de roterij in Oud Gastel voor onderhoud zoals antifouling ,anodes ,motor beurt ,zodat ik als ik thuis kom nog even wat prive moet doen , en er dan gelijk weer tegen aan kan. Want ik heb nu gezien hoe ik die grote mannen er uit moet krijgen. en dan kan er die Deltabak nog wel van af. Het is nou toch kapot. :mrgreen:
Groet Ries.

Delta 543.
Marcel Brevé

Bericht door Marcel Brevé »

Wat een discussie is dit weer!!!!!!!!!!

Wat heeft die Koen ( en anderen ook natuurlijk) toch weer een overtuigingskracht.

Leuk Ries dat je in je laatste bericht verkapt aangeeft lid te willen worden van ons cluppie.
Met nieuwe leden zijn we erg blij. Je bent zeer welkom Ries. Het enige dat je nog nodig is om lid te worden is je aanmelden bij onze penningmeester Rinus Visser.

Fijne vakantie nog.

Groet,

Marcel Brevé
Ries de Bruijn.

Marcel, Kijk eens wat er onder mijn groet staat.

Groet Ries. 8)

Delta 543
Groet Ries.

Delta 543.
Marcel Brevé

Bericht door Marcel Brevé »

Trots op je delta 543 !!!!!!!!!!!!

Groet,

Marcel Brevé
Plaats reactie