booteisen Deltavissers

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Kees Michielsen
Contacteer:

booteisen Deltavissers

Bericht door Kees Michielsen »

Ik heb op de homepage eens zitten kijken naar de veiligheidseisen waaraan je boot moet voldoen.
Zowat alles wat erop staat is aanwezeig maar ik mis nog iets en loop tegen de volgende vragen aan:

1: zeekaarten, is het ook voldoende om een GPS-plotter aan boord te hebben of ben je verplicht papieren kaarten bij je te hebben?

2: grijp- of lifelijnen. Wat wordt hieronder verstaan, kun je die zelf maken/monteren of zijn hier bijzondere eisen aan? Ik vaar met een Boston Whaler Montauk, rondom een reling die met staanders op de rand van de boot vastzit, als ik daar touwlussen tussen monteer is dat afdoende?

alvast bedankt voor de info

Kees
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/
Peter Beeckman

Bericht door Peter Beeckman »

Kees,

Ik ben niet meer 100 % zeker (het VB is reeds een tijdje geleden) maar ik dacht dat papieren zeekaarten wettelijk verplicht zijn. Electronica kan nu eenmaal uitvallen.

2. De manier waarop jij grijplijnen wil aanbrengen zijn volgens mij voldoende, een life line is gewoon een touw dat iemand continu met de boot verbindt zodat indien deze persoon over boord valt hij direct kan worden binnen gehaald.
Kees Michielsen
Contacteer:

Bericht door Kees Michielsen »

Hallo Peter,

bedankt, dan zal ik eens een setje aan gaan schaffen :D
Boston Whaler Montauk fanatic
http://www.zeevissenlangeland.nl/
Ronald Anderiesse

Bericht door Ronald Anderiesse »

Kees,

Wat je volgens vadertje staat in Nederland minimaal aan boord dient te hebben:
- recente zeekaart(en)
- registratiebewijs snelle motorboot
- BVA en BPR, dit staat in de wateralmanak deel1 v/d ANWB
- signaalhoorn en navigatieverlichting
- reddingsvest voor elke opvarende
- m.o.b.-knop , alleen bij buitenbesturing
- brandblusser , 2 kg
- als je marifoon aan boord hebt,de certificaten hiervoor, en de
vergunning
- op vaarbewijsplichtige wateren, je vaarbewijs

Dan zijn er natuurlijk nog wat dingen voor je eigen veiligheid:
- EHBO trommel
- noodsignalen
- voldoende drinkwater
Ook niet onverstandig: laat het thuisfront weten waar je ongeveer naar toe gaat varen, en hoe laat je terug denkt te zijn(aan de wal)....
groet,

Ronald
peter jagt

Bericht door peter jagt »

Beste Ronald,
je haalt wat door elkaar. Om op zee te vissen eist vadertje staat juist erg weinig. Registatie e.d zijn niet verplicht, zeekaarten, grijplijnen ook niet. Verstandig is het niet om zonder veiligheid te varen. Daarom eisen veel verenigingen het wel en wordt er op gekeurd. Worden er bij de DEltavereiniging ook bootkeuringen uitgevoerd, of is het daar ieders eigen verantwoording?
Ronald Anderiesse

Bericht door Ronald Anderiesse »

Peter,

Registratie snelle motorboten is alleen verplicht op BPR-wateren.
Op de Westerschelde is het ook niet verplicht, wordt wel geadviseerd.
Wat betreft de zeekaarten, volgens de SOLAS 5 ; regels
voor zeegaande pleziervaartuigen, moet je een recente kaart en
almanak aan boord hebben.
Je kunt dit en nog andere bepalingen vinden op:

http://www.ivw.nl/onderwerpen/koopvaard ... solas.aspx

Of er bij Deltavissers keuringen zijn weet ik niet ....
Wat betreft al die eisen en verplichtingen waaraan je als bootjes eigenaar
moet voldoen, is het zo dat jezelf bepaald wat je allemaal aan boord hebt, alleen is het altijd achteraf jammer ,dat als je in de bakjes
(problemen) komt, je achteraf moet zeggen, had ik maar zus had ik maar zo.....
Groet,

Ronald
Marco Van Meeuwen

Bericht door Marco Van Meeuwen »

persoonlijk vind ik dat ieder vaartuig dat op een open water vaart een reddingsvlot zou moeten hebben ?
we geven elk jaar zoveel geld uit aan ons bootje en hengelmateriaal,maar als het op veiligheid aankomt???? ik ken mensen die met hun bootje 30mijl ver gaan en die hebben nog geen vuurpijlen bij??? HALLO,,,,,, ben ik dom of zo????als we telkens als we zouden willen gaan varen(vissen)en we kunnen niet het water op kunnen vanwege het weer,dat geld dat we anders zouden opvaren eens in veiligheids uitrusting zouden steken.
Wil Wycisk

Bericht door Wil Wycisk »

Een regel instellen om minimaal met 2 boten op verre wrakken te mogen vissen is lijkt mij ook niet zo gek.
Dan moet er op dit forum een afspraken rubriek in de index komen zodat je ruim van te voren met een ander lid kan afspreken. Er hoeft dan maar een boot een marifoon te hebben, en beide boten een Deltabak. Beide boten moeten wel een sleepkabel aan boord hebben.
Ik vindt trouwens dat elk lid verplicht moet zijn om op de Deltabak uit te luisteren.
Wil
Rob Weenink

Bericht door Rob Weenink »

Heren collegas vissers,buiten de minimale verplichtingen van de vereniging en de wetgever zijn er altijd zaken die je zelf denkt extra nodig te hebben voor een veilige visdag.
Of je ver weg gaat of gewoon dichtbij blijft maakt eigenlijk niet uit.
Wees er gewoon zeker van wat je moet doen in geval van pech.
Als je vooraf de risicos in kan schatten weet je ook wat je moet doen om beheersmaatregelen te treffen zoals zo mooi dat heet.
En mocht het onverhoopt toch ergens mis gaan weet dan hoe te handelen.
Valt b.v de stroom voorziening uit maar draait de motor nog welke richting moet er dan gevaren worden om weer veilig thuis te komen.
Of toch een hand gps op batterijen aanschaffen waarin je vooraf de coordinaten van de thuis haven in hebt gezet?
Zomaar een klein voorbeeld.
Risicos zijn misschien nooit helemaal uit te sluiten maar je kan ze wel tot een mimimum beperken.
Fijne visdagen !!

Groeten
D829
Plaats reactie