aanschaf rana

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

'k ben aan het orienteren voor aanschaf van visboot.

De Rana 17 spreekt mij erg aan. Met name de handelbaarheid en het lage gewicht.

Heeft iemand tips waarop ik moet letten voor aanschaf van een gebruikte Rana?
Heeft iemand ervaring met de sea-stinger ?

Voor mijn gevoel is bbm honda 50 pk een goede keus.
Voor de verzekering (via unigarant) wordt 40 pk als drempel gezien naar speedboot waardoor de premie ineens veel hoger wordt.
Is honda 40 pk een groot verschil met 50 pk?

Heeft iemand nog andere tips?

Alvast bedankt voor de eventuele reakties!

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: aanschaf rana

Bericht door Frans Salvo »

Erik
in eerste instantie moet je voor jezelf gaan uitmaken wat je precies wil gaan doen; met een open Rana ga je best niet de Noordzee op... staat er een kajuit op dan is die 40 pk toch al aan de slappe kant; zeker als je ook wat wrakken wil gaan proberen
50 pk is dan een absoluut minimum
de 2de hands boot zou ik ook serieus onderzoeken op haarscheurtjes en blaasjes ! ook de onderkant maw ! en als het kan zou ik die eerst eens op een weegschaal zetten en dat gewicht vergelijken met wat er is opgegeven door de constructeur

qua verzekering zou ik ook eens rondkijken en prijs laten maken; Unigarant is niet de enige verzekeringsmij ...
succes

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Een rana is een goede boot maar dan wel met een kajuitje erop. Maar er is meer dan alleen rana het hangt ook een beetje van je buget af wat je kunt kopen. Ga ook goed bedenken wat je met die boot wilt gaan doen. Er staat genoegmooi spul op internet.
Ga niet over een nacht ijs en bekijk die boot goed op scheurtjes en blaasjes. Mijn voorkeur zou uit gaan naar een boot die altijd op de trailler heeft gestaan.

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Bedankt voor de reakties.

'k zal eens een aantal andere verzekeraars benaderen.
Staat idd veel moois op internet maar het lage gewicht en de geringe hoogte van de
Rana spreekt mij wel aan.

Indien iemand een goed alternatief heeft dan hoor ik dit graag. :D

Moet de spiegel bij gebruik van 50 pk ook worden aangepast?
Er worden types met HardTop aangeboden en met Cabrio, persoonlijk lijkt mij in eerste instantie de cabrio wel handig maar gaat dit niet ten koste van de zeewaardigheid?

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: aanschaf rana

Bericht door Theo Ringenaldus »

Erik,

Heb zelf zeker 20 jaar met de rana 17 de zeeën onveilig gemaakt. Een prima bootje waarmee je goed uit de voeten zult kunnen. Een 40 pk motor voor deze boot volstaat, en meer pk,s zijn zelfs af te raden. Vergeet niet dat een rana in vergelijking met andere bootjes van vergelijkbare lengte stukken lichter is. Ik zou als ik jou was in ieder geval voor een fourstroke of nog modernere motor gaan. En altijd moet de motor uitgerust zijn met powertrim en tilt. Hiermee vaar je onder plotseling veranderende omstandigheden niet alleen veiliger, maar ook brandstofbesparend. Voor wat betreft de verzekering. Ga nooit akkoord met een verzekering die jou in dezelfde categorie plaatst als de speedboten. Want dan ben je niet alleen duurder uit, maar ook het dekkingsgebied is heel vaak niet toereikend.
Zorg dat op de polis betreffende het dekkingsgebied ten allen tijde EUROPESE ZEEN UITGEBREID vermeld wordt, en stel dat zelfs als voorwaarde.
Een bootverzekering die ik je kan aanbevelen is Census. Contaktpersoon: Jeroen Hoekstra tel 0592-333734 of 06-12433588.
Kijk maar eens op de site van Zeevisclub de Zeenon onder vangstberichten en foto,s. Hier kom je heel wat (ook varende) Rana,s tegen.
Veel succes toegewenst met wat voor keuze dan ook.

Theo Ringenaldus

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Rien Meijs »

Heb zelf ook een rana 17 gehad met een 40 pk was een goede combinatie maar ga niet veel verder als 10 a15 mijl de zee op als de wind toch toe neemt is het niet leek meer om met wat meer golven terug te moeten varen .
Bij korte golven van 40 tot 50 cm klappert de boot flink dit komt door het lage gewicht van de boot .bij weinig wind een zeer fijne boot.sucses bij het kiezen van je nieuwe boot .
ps Te veel vermogen kun je toch niet kwijt op deze boot vaar je alles aan gort.

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Rob van der Zande »

Ik heb zelf een 50 pk honda er achter hangen.
Aan de binnenzijde van de spiegel heb ik extra grote ringen , en
platen van trespa om de druk te verdelen.
En , het verschil tussen 40 en 50 Pk om iets kapot te varen is er niet denk ik.
Dat ligt aan het persoon zelf hoe hij vaart en met zijn spullen omgaat.
Het voordeel van de 50 vind ik , dat je met lage toeren lekker kunt varen.
27-2800 toeren is al 40 km/pu. dus als je met wat golfjes 35 vaart is het
super kalm. Maar voor het verschil van snelheid maakt een 40 of 50 niet uit.
40 is voor een Rana ook perfect.
Het klapperen met golfen is goed op te vangen door de neus wat omhoog te trimmen
en snelheid aan te passen.

Het grote voordeel van een Rana is, dat je de boot zelfs vanaf een dijk talud met
een normale auto erin en eruit kan halen. Tot voot kort perfect mogelijk bij mij in
mijn achtertuin. helaas staat er naar de dijkverzwaring een slagboom nu.

Er is zeker beter en mooier te koop, maar ook veel duurder, en dat voor max 10x
per jaar op open zee. Tis maar wat je wil.

Mvg
Rob
delta 30

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Aanvankelijk had ik een beetje mijn bedenkingen bij een forum maar ik merk nu dat het al met al steeds een meer evenwichtig verhaal gaat worden.

Alle reagerenden weer bedankt!

'k had al de mooie foto's bekeken op site van de zeenon (ik woon zelf ook in het noorden v/h land)
en dan begint het al te "kriebelen".

Een andere verzekering heb ik inmiddels gevonden dus het vermogen is geen probleem meer maar wellicht kies ik toch voor 40 pk ??
Mijn GEVOEL heeft voorkeur voor betrouwbare Honda/Yamaha.

Als opties had/heb ik nog over :

-Nieuwe Rana 530 HT (maar deze blijkt te hoog op de trailer om bij mij door de garage te kunnen )
-Mooi ogende gebruikte Rana 17 met cabrio kap.
-Nieuwe Sea Stinger waarop ik een buiskap kan laten plaatsen

Volgens de info is de seastinger steviger gebouwd dan de Rana en omdat ik de boot als combinatieboot wil gebruiken (binnenwater/zonnedek/fun/wad/zee/gezin) spreekt mij dit wel aan.
Ik vraag mij echter af of een buiskap wel geschikt is voor wat "zwaarder weer".

Kortom.... eigenlijk moet ik twee of drie boten kopen maar dan krijg ik denk ik problemen met mijn vrouw.....

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Ik heb een beekman 505 Alfa in mijn eigen garage staan ........de boot is niet zwaar en heel handelbaar.

Met enige aanpassingen aan de trailer is het goed te doen ....als je wil kan je komen kijken als je in de buurt bent .
Ik woon in Hellevoetsluis.
Hoe lang hoog en breed is je garage?? Om de hoogte te beperken kan je ook kiezen voor een rollercoaster trailer, waarbij de boot tussen de wielen(en dus lager) staat, nadeel is denk ik dat deze trailers weer breder zijn.
PS
Als je gaat voor een compromis...ik spreek uit eigen ervaring, heb je straks een net-niet-visboot. Uiteindelijk ben ik bij mijn beekman uitgekomen welke als visboot uitermate geschikt is , en incidenteel als spelevaar boot gebruikt kan worden, ik heb er een uitneembare bank achter in staan om met meerdere personen te kunnen rondtuffen.Deze boot vaart al prima met een 40 PK er achter, beter 60 Pk. Zelf heb ik er een 75 PK evinrude e-tec achter hangen ( wat iets overkill is, want dat vermogen gebruik je nauwelijks).



Groeten,

Alex D561
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Hoi Alex,

Mijn garage is groot en breed genoeg maar de beperking is de hoogte van twee kanteldeuren waar
ik onderdoor moet. De maximale hoogte is hierdoor slechts 1.97 m.
Met wat aanpassingen zijn er en paar cm bij te "smokkelen".

Volgens mijn info:

Hoogte Rana 17 cabrio is ongeveer 1,45 m (hoogste punt boven de ramen)
Hoogte trailer is afhankelijk van type ongeveer 55 cm (kielrol bij as).

Door neuswiel in lage stand te zetten kan ik het hoogste punt iets verlagen.
'k heb dit niet gemeten bij Rana op trailer maar volgens mij moet het net kunnen.....


Erik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Als ik mij niet vergis is de hoogte van mijn garage ( laagste punt deur ) 1.85, maar dat ga ik nameten voor je !!

Ik heb zelf weken lopen rekenen en meten om alles te laten passen ( vooral de lengte was bij mij een probleem). Mijn Beekman staat zo laag mogelijk op de trailer ( afstand tussen boot en trailer spatbord zo klein mogelijk ).
Het zal zeker schelen als je het neuswiel laat zakken, dat heb ik ook moeten doen. Ik heb mijn antennes op het dak van de kajuit staan zonder rvs antenne beugel, en naar beneden geklapt gaat het precies.

Wil je helemaal zeker zijn dan heb je een rollercoaster trailer nodig zoals ik al omschreef, naar mijn idee is jouw garage hoogte voldoende ( als ik uit ga van mijn boot op een op een pega trailer ). Maar ik zal voor de zekerheid mijn hoogte even opmeten binnenkort!!

Groet

Alex D561
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Erik,

Mijn geheugen is blijkbaar niet best, hoogte van mijn garage ( laagste punt ivm kanteldeur constructie ) is 201 cm.

Ik heb een centimeter speling op mijn boot ( dwz hoogste punt en dat is neergeklapte marifoonantenne, hoogte ca 5 cm )

Ik hoop dat je er wat mee kan !!

PS : je kan altijd wat lucht uit je banden laten lopen .....met een elec.pompje / compressortje zo weer op spanning.

Groet

Alex D561
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Alex bedankt voor het meedenken.

Mijn deurhoogte is ook 201 cm maar ik moet er 4 cm af trekken vanwege het draaikrukje waardoor
ik op 197 cm kom.
Lucht uit de banden is lastig duwen denk ik.
Ik ga op zoek naar een trailer die niet te hoog is.

Ik zoek een geremde gekeurde trailer.


Erik

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Mijn boot staat bijna altijd buiten, een berg goede sloten wielklem, disselslot en motorslot er op en klaar, behalve in de winter want dan vis ik niet of nauwelijks, teminste op dit moment. Ik ben inclusief anntennebeugel met radarreflector, bijna 2.80 hoog. Mijn marifoon antenne haal ik er altijd af en dan een dop op de aansluiting. In mijn ogen een behoudt voor de antenne al zou die er tegen moeten kunnen

Met de trailer hoogte kun je nog wel wat doen daar is ruimte genoeg in te vinden. Ik sta er ook zolaag mogelijk op en heb +-2 cm ruimte bij de spatborden. Anders kom ik de winter stalling niet in. En dan moet het neuswiel ook nog helemaal naar beneden.

Ik denk net als Alex dat je niet te gauw voor een compris moet kiezen. Waar wil je die boot voor om te spelevaren of om te vissen. Anders heb je een netniet zeevis boot. Je zit op een zeevisforum dus ik neem aan om te vissen. Koop dan ook een goede boot en als je die Rana HT van 13.000 bedoelt dan is er nog een berg mooi onder de zon, nou ja zon... meer sneeuw op dit moment maar je snapt mij wel. Ik heb die boot om te vissen en je kunt er ook leuk mee spelevaren. Een paar tuinstoelen erin doen een hoop.

Wat zijn trouwens jou ervaringen op zee? je komt uit het noorden, ik ook dus waar woon je en waar wil je gaan vissen? en hoe wou je dat doen ben je bekend met kleine bootjes en de noordzee?

Ik vaar met een blauw witte shetland Selthie met een 60 pk2 tact. De boot is zonder antennebeugel maar inclusiief inclusief raam 1.63 hoog weegt 380 kilo. Ik ben er erg tevreden mee.

Je kunt je ook aanmelden bij de Zeenon.nl

groetnis,

Klaes

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Moi Klaes,

Mijn ervaring op zee is nog minimaal.
Begonnen met zeilen op binnenwater.
7 jaar in Friesland rondgevaren met familie en hond in kruisertje.
Ondertussen vaarbewijs 1 en 2 gehaald en Marcom-B
Laatste twee jaar in Hardy motorsailertje gevaren.
Als jongen veel op het wad rondgescharreld (fuikjes zetten, botnet etc....)
Kameraad is garnalenvisser geweest en af en toe ging ik weekje mee.

Omdat ruime sop en de rust van het wad we toch nog altijd trekt zie ik dit als een nieuwe uitdaging en wil ik dit ook delen met m'n gezin. Mijn zoon houdt ook van vissen en kunnen we dit mooi combineren.

Ik ken de gevaren van het ruime water ( 1 x overvallen door storm boven Borkum zodat we zelfs met een stevige kotter niet terug konden naar Lauwersoog en moesten uitwijken naar de Eemshaven).

Ik woon in Tolbert en opgegroeid in Uithuizen en wil gaan vissen vanuit Lauwersoog maar met een handige trailerbare boot is natuurlijk van alles mogelijk. Zo zijn we afgelopen zomer naar Denemarken geweest en vond het jammer dat ik geen boot bij me had.
Dit jaar willen we naar Kroatie en gaat de (nog te kopen boot) misschien mee.

Ik ga rustig aan beginnen waarbij mijn grootste beperking de "tijd" is ......

p.s Ja ik bedoelde de HT van (vraagprijs) 13.000. Kale boot waar nog veel bij moet komen.....

Erik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

13.000 euro voor een kale boot????

Uhh moet je voor de gein eens kijken wat een beekman alfa fish kost.

Das heel wat eurootjes minder hoor.
Keertje heen en weer rijden naar Goes in Zeeland is dan snel verdiend.
De alfa boten van Beekman kun je niet alleen in vis uitvoering maar ook in luxere varianten.

http://Www.beekmanboten.nl

Ik heb totaal geen ervaring op de Waddenzee, maar ik denk dat de rana een mooie boot hier voor is, zeker de 530 HT maar ik weet ook dat je voor minder geld, meer kan kopen. Ik heb de rana in het echt gezien maar vind m wat smal, overde kwaliteit hoef je niet te twijfelen als deze het zelfde is als de oude rana 17 boten.
Sterkte met kiezen.

Groeten,

Alex. D561
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Alex,

'k had de beekman boten al gezien op het www. Misschien moet ik eens een keer 1 echt gaan bekijken.
De Beekman is ook een mooie boot. Maar toch iets zwaarder.
Ik heb geen zware auto (Corolla verso diesel) en dan is elke 100 kg minder op de helling "winst".

Op zich zijn alle opties nog open.


Erik

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Als ik heel eerlijk ben is er voor dat geld echt heel veel mooi op de 2e hands markt te vinden en zou ik geen kale rana kopen..... Maar dan is er genoeg mooi op de wereld. Ik rij een Seat ibiza tdi met 101 pk, en die ene die doet het grapje. en ik heb helemaal geen problemen op de helling op Lauwersoog. Ook met de 90pk golf 4 die we hiervoor hadden geen centje pijn. Mijn boot staat op een 1050 kg trallier en daarmee hoef ik geen rijbewijs E, En ja voor iedereen mijn hele spulletje zit onder het toegestane gewicht!

Er staat / stond ook een hele mooie Beekman op internet waar je ook in kan slapen. enz werd gebruikt om te vissen. even veilingkijker.nl en dan zoeken op merken van boten

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Beekman heeft ook regelmatig hele mooie boten gebruikt staan, incl een goede motor.
Op het moment een gloednieuwe, ik meen demo boot met 60 PK motor voor nog geen 15.000 euro
Goede garantie, en een keurig bedrijf. Met Jack beekman kun je uiteraard ook even rekenen over de boothoogte op trailer en eventueel laten aanpassen.

Of je moet 2 jaar geduld hebben ( ikke ben aan het sparen voor een grotere boot :P ) dan koop je de mooiste beekman alfa 505 fish van nederland :lol:

Grtz
Alex D561
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

'
Mooi te horen dat een wat zwaardere boot ook prima te hellen is met middenklas auto.
Welke Trailerhelling gebruik je meestal in Lauwersoog?

Twee jaar geduld wordt lastig.
fa. Beekman en nog een andere aanbieder zijn al aan het meten.....
'k moet toegeven dat de Beekman boten meer lijken te bieden voor minder geld, wat de verschillen in vaareigenschappen zijn is mij niet helemaal duidelijk?? Zijn er ervaringsdeskundigen?

Een gebruikte Rana 17 met cabrio is ook nog steeds een optie....
De Rana 17 vind ik nog steeds een mooie boot.

'k heb nog geen reactie gehad op meningen betreffende sea stinger met buiskap....


Erik

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Niels Janse »

Hoi,

Als ik de keuze zou moeten maken tussen een rana of een beekman tegen ongeveer dezelfde prijs, zou ik zeker voor de beekman gaan. Deze staan bekend om hun degelijke kwaliteit.
Het gewicht is denk ik geen probleem. Je moet gewoon kijken wat je auto totaal geremd of ongeremd mag trekken.

grtzz

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Het vrijboord van de Beekman zal zeker hoger ( veiliger ) zijn, verder zijn het handgemaakte boten van een superieure kwaliteit.
Vaareigenschappen van de beekman alfa 505 fish zijn prima, als je wat minder last wil hebben van klapperen op de neus tijdens het varen kan je besluiten je benzine tank voorin te zetten.

Ik heb dat gedaan met een grote tank van 100 liter, maar ik moet ook compenseren in gewicht achter vanwege de zware motor van bijna 150 kg, dus met bv een lichtere 60 pk zal dat minder nodig zijn.

De "gebruikte" lees gloednieuwe boot die ze nu te koop hebben staan is wel een mooi schuitje hoor, zag dat er nog een navman plottertje in zat , en die grote antenne beugel kunnen ze er vast zo af halen voor je en netjes de montage punten wegwerken.

Je auto zal zeker geen probleem zijn als trekkende auto, ff kijken wat je geremd mag trekken.

Het is dat je zo ver weg woont anders had je eens kunnen komen kijken hoe mijn boot er uit ziet ( voor het idee ).

Het andere merk dat je noemt ken ik niet, ik ga er dan ook vanuit dat het niet een echte zeevisboot is.

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

En om je nu even gek te maken.....

http://www.poelgeestfishingboats.nl.
Ff bij de gebruikte boten kijken .....Rana met buiskap en mooie apparatuur en motor.
Dat is geen gekke set............en denk ik wat jouw idee is.

Kap kan denk ik omlaag ........... kan het hele zaakje bijna door de brievenbus :P

Grtz Alex
e-tec rulez !!

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ik trailer bij Jansma Kustweg, wel buiten het hekparkeren maar je kunt ook bij het reacreatieterrein parkeren en trailleren. Maar ik kan niet onder het hek door met de boot.

Het verschil van rana en beekman is de rompvorm de beekman heeft en planerende rom de ander een half gliider of hioe je het ook maar schrijft. De beekman heeft een groot vloer oppervlak een rana niet met 2 man vindt ik het persoonlijk al te krap in een rana. Maar ik ben ook veel ruimte gewend.

Op speurders staat nog een mooie Orka 500cc zie onder. Mooie boot en voor jou doel zeer geschikt zeevissen en binnenwater en pleziervaren.

Ik heb wel eens een Seastinger gezien op Total fishing heeft eens een reportage gestaan. Ze worden gemaakt in de mal van de oude Rana's dus ze zullen wel goed zijn.

http://www.speurders.nl/overzicht/water ... 97564.html

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Weer bedankt voor de reakties!

Ik kende verschillende hellingen bij Lauwersoog maar Jansma Kustweg was mij niet bekend.
Even op google maps gekeken en bij gelegenheid maar eens in het echt bekijken.

'k ga komende dagen maar even rustig alles laten bezinken. En alle voors/tegens afwegen.

Volgende week probeer ik een aantal boten te bekijken.
Jammer dat Goes zo ver weg is....

Mijn auto mag 1350 kg geremd trekken en 'k heb BE rijbewijs dus dat levert geen beperkingen op.

De seastinger is inderdaad te bekijken op total fishing en 'k heb al contact gehad met de bouwer.

Op zich allemaal wel een leuke bezigheid in de winter.....

Erik

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: aanschaf rana

Bericht door Theo Ringenaldus »

Erik,

Mocht je geinteresseerd zijn, kun je mijn Predator 165 eens komen bekijken. Ook tweede hands zijn deze fantastische bootjes als je er een beetje moeite voor doet al wel te krijgen. En dit tegen hele aantrekkelijke prijzen. Maximaal kan je met deze boot tot 80 pk gaan. Ikzelf heb er een 60 pk suzuki achter wat ruim voldoende is. De boot staat op dit moment bij mij thuis in Assen. Ik vind het een super veiligbootje met zeer hoog gangboord. Ook het bevissen van de verdere weg gelegen wrakken zijn met deze boot geen enkel probleem. Mocht ik je verder kunnen helpen dan verneem ik dat. Heb dan ook nog wel wat andere nuttige tips voor je.

Theo Ringenaldus

Tel 0592-342223

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Rob van der Zande »

Rana te krap voor 2 man. :?:
Zo zie je maar waar wij allen tenonder aan gaan.
Het is nooit meer genoeg.
Groter en groots, ....
Mvg
Rob

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Beste Rob,

Met de beste bedoelingen. Ik VINDT PERSOONlIJK, dat is een persoonlijke mening, een Rana met twee man krap ja en dat ja dan gaat roepen dat het nooit meer genoeg is vindt ik wat overdreven.

Ik weet ook dat Theo R. van hierboven met drie man ging vissen in die rana die hij eerder had en dat kan ook prima. Maar ik persoonlijk vindt dat te krap en dat heeft niks met dat het nooit meer genoeg is te maken of dat ik een rana niet goed genoeg zou vinden te maken.
Ik vindt dat een rana te veel schommelt, jij ook want jij wou het schommelen tegengaan met smarttabs als ik het goed had. En dat schommelen vindt ik niet fijn want dan kan ik niet lekker vissen en als ik weg ga om te vissen ga ik weg voor mijn ontspanning. Daarnaast vindt ik het gangboord niet hoog genoeg, dat is niet dat ik het niet veilig vindt. Maar ik mag graag met mijn knieen/benen tegen de boot aanleunen als ik sta te vissen dat vindt ik lekker en rustigevend en dus vis ik relaxter. Bij een rana kan dat niet.

Ik heb een shetland sheltie is niet echt groot grotergroots of vindt je wel :?:

Ik zie dan ook niet in waar jij aan ten onder wilt gaan maar volgens mij mag een ieder aan zijn hobby besteden wat hij wil. Maar eerlijk is eerlijk 13.000 voor een RANA vindt ik zonde geld! dan is er genoeg ander moois te krijgen tegenwoordig.

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Rob van der Zande »

Het is ook zeker niet op jou als persoon gericht.
Mijn excuses als dit zo overkwam.

Wel is het zo, dat het nooit meer goed genoeg is lijkt het wel ( in zijn algemeen ).
Het vissen is niets veranderd met 30 jaar geleden, alleen de eisen wel.
Ook wat apparatuur betreft. Ik heb 16 jaar geleden mijn eerste bootje gekocht.
Met daarop een visvinder en een deltabak.
Nu lijkt het wel of je radar, marifoon, etc etc moet hebben, anders kun je beter maar
niet gaan vissen :?
Laten we eerlijk wezen, wat lees je nog op de vangst berichten.
Een heerlijk dagje op het water geweest en nog wat gevangen ook.
Het gaat meer en meer om kilo,s zeebaars en kabeljauw.
Ja als je 40 mile weggaat dan zou ik niet met een Rana gaan.

Maar zo als ik vis en vele met mij. Is een Rana perfect.
Ja het schommelen is wel eens een nadeel ( meer voor mijn zoontje als voor mij ).
En een ieder moet zelf weten wat die doet.
Maar ik vraag me zelf wel eens of we niet een beetje knetter aan het worden zijn.

Maar misschien alleen ik dan :roll:

Mvg
Rob

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: aanschaf rana

Bericht door Frans Salvo »

Je hebt zeker een grond van waarheid Rob; waar stopt het ?????
anderzijds blijf ik wel geloven dat je eerst dient af te bakenen wat je precies wil gaan doen; pas daarna kan je de eigenschappen (of minimum voorwaarden) bepalen waaraan je set moet voldoen.
Maar zeker zou ik niet uitsluiten dat je na verloop van tijd toch dat "ietsje" meer wil;
hoeveel van ons zijn er niet "klein" begonnen, om na een paar jaar over te schakelen naar groter ?
veel dus... ( ik ook)
maar dat heeft zijn voordelen; je blijft bezig en er zijn goede 2e handsboten op de markt

mijn idee is in ieder geval dat je beter "iets" groter en "iets" zwaarder gaat en niet opteert voor "net" genoeg; binnen de kortste keren wreekt zich dat

prettige feestdagen aan iedereen
Frans
Delta 193

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Rob,

Misschien was mijn reactie wat fel maar daarvoor ook mijn excuses. misschien kwam het te persoonlijk over en was het iet zo bedoelt dat is het nadeel van forums.

Ik ben het wel met jou/ jullie eens waar houdt het op voor die paar kilo vis. Ik heb een Sheltie prima bootje met 60 pk die al wat jaartjes oud is draait als een zonnetje ja het neemt ook wat meer maar een nieuwere motor maar benzine kosten deel ik met mn vismaten en een andere motor moet ik zelf betalen dus ik vindt het wel even prima voor max 15 dagen vissen per jaar.

Ik ben begonnen een dieptemeter een een hand GPS. Later heb ik een andere dieptemeter er bij gekocht een marifoon en een plotter. En een tweedehands trailler heb ik erbij gekocht de andere was een strandtrailler die ik altijd gebruikte toen we nog op ameland woonden. Toen we verhuisden moest ik een half uur gaan rijden over de weg toen kon die ouwe echt niet meer.

Ik zie op marktplaats boten van over de 20.000 eu dat heb ik er niet voor over en ik zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten betalen. Ik ben te vreden met mijn sheltie en daar ga ik nog jaren me varen.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Dre Frijters »

Erik,
Zoals jij het hebt over een 2e hands Rana type 17, dan gaan de meeste gedachten uit naar het al oude geel/oranje type met forse diepV-kiel en smaller teruglopend richting spiegel. En met een beperkte, ongelijke vloer ivm luchtkasten, banken en andere obstakels. Qua onderschip is het geen vol-planerende boot. En staat door die kiel hoog (hoger) op de trailer.
Dit type was indertijd DE (zee-)visboot, en nog steeds –mits in goede staat- een prima visboot, indien je weet wat je er mee wil en wat de beperkingen ervan zijn. Als gezinsboot (kinderen) minder ideaal vanwege genoemde obstakels en lager gangboord.
Voor 13.000 euri’s heb je een splinternieuwe Rana 530 HT (bj. 2010) die zich al lang niet meer laat vergelijken met de 17. Dit zijn inmiddels vol-planerende types met groter vloeroppervlak. Let dus goed op de aangeboden types, bouwjaar, onderschip, vloerindeling en of zo’n 2e hands deugdelijk “vernieuwd” is door verbouwing van interrieur en nieuwe vloer, overgeschilderd. (type/bouwplaatje moet aanwezig zijn !)
Ik neem aan dat je deze bedoelde, Zie:
http://www.botentekoop.nl/vis_en_consol ... _2010.html
Die set moet dan nog wel compleet gemaakt worden met bbm, apparatuur, trailer etc. Ik denk dat je voor 13.000 voor jouw doel een niet te oude en complete betrouwbare set kunt vinden, die wat vaareigenschappen en model vergelijkbaar is met deze nieuwe Rana en voor de kwaliteit niet onderdoet.
Want kijk maar eens naar de advertentie die Alex aanhaalde van een ander type Rana en laat je bij je zoektocht eens vergezellen door een doorgewinterde zeevisser, die de + en – aangeeft. Beslis zeker niet te snel, er is en komt ook nog volop keus, zeker de komende wintermaanden en voorjaar !
Groet,
Dre.

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Marco Hoek »

Beste Erik,

Mocht je echt interesse hebben in een overcomplete beekman alfa 505 fish met 90 pk e-TEC ,de op 1 na mooiste, op die van Alex na :-)), stuur dan maar een mailtje naar marcohoek@gmail.com
Je zal versteld staan van wat je voor dat geld kan kopen......completer dan die van mij zijn ze er volgens mij niet.


Hartelijke groet,

Marco Hoek
D696

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Marco ,

Ga je voor een andere boot of stop je er mee?
Ik denk dat die van ons wel aan elkaar gewaagd zijn wat betreft uitrusting en netheid ( heb eens gegluurd in de jouwe )

groetjes en fijne dagen,

Alex
D561
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Iedereen weer bedankt voor de info.

Theo : Bedankt voor je bereidwillendheid om te helpen! Jammer dat het vanmiddag anders liep...
Met mijn moeder viel het gelukkig mee (was niet haar hart).

Dre: Dit was inderdaad de Rana 530 HT die ik bedoelde. En 'k denk dat het inderdaad verstandig is om maar even rustig aan te doen met m'n beslissing. Er is zoveel moois...
De Predator is ook een mooie boot (en scherpe prijs) en ben al voorzichtig op zoek naar andere stalling zodat ik niet meer beperkt ben in de hoogte. Maar een boot bij huis is ook wel ideaal.

Marco : De Beekman 505 heeft zeker ook mijn interesse en hiervan staan ook een aantal te koop.
Je mag wel wat detail info mailen.
Iedreen hele goede feestdagen gewenst!

Erik

Marco Hoek
Berichten: 67
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:16 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Marco Hoek »

Alex,

Stoppen komt geloof ik niet voor in mijn woordenboek :wink:
De (hele) verre wrakken (40 mijl +) blijven echter wel heel erg trekken en daarvoor is de Beekman toch echt net iets te klein. Ik heb helemaal geen haast met de verkoop, ben in het gelukkige bezit van een vismaat met een 540 fishcabin cabin en daarnaast regelmatig te vinden als deckhand / schipper op de "Valkyrie". Vooral op die laatste boot ben je erg snel verwend!
Naar de wrakken met de eigen kleine boot blijft toch wel het mooiste wat er is, dus ik ben mij aan het oriënteren op iets groters.
Wie weet........

Groeten,

Marco

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Laat ik nou precies het zelfde van plan zijn .....
Grappig, ik ga zo af en toe met de Spider mee.

De Valkyrie ben ik nog niet mee op pad geweest, als je eens een mannetje te kort komt om de minimale bezetting te halen mag je altijd bellen...........binnenkort werk ik weer ploegendienst en heb ik doordeweeks weer alle tijd haha


Ik ben druk aan het sparen, en heb ook geen haast om mijn 505je te verkopen maar als er een goed bod komt ... :D .
Zouden we korting krijgen als we 2 grotere boten kopen? :D
Ik ben weg van de Arvors, met name vanwege de schroefas aandrijving.

Grtz Alex.
a.wycisk@hccnet.nl
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Hallo iedereen,

Afgelopen dagen een paar boten bekeken en "bootjes mensen" gesproken.

De boten met alleen buiskap zijn afgevallen (kunnen toch minder zee hebben).
Ook heb ik besloten dat ik de boot bij huis wil stallen en dus in hoogte beperkt ben.

Rana 17 past en Beekman 505 (zonder opbouw of klapbare opbouw & laag op trailer) past ook.

De Rana vind in nog steeds een prachtige boot.
Toch krijg ik steeds meer het idee dat de Beekman 505 net wat degelijker is en de grotere en
hogere kuip spreken mij ook aan.

Ik wil graag een beekman 505 fish gaan bekijken maar 'k ben ze hier in het noorden v/h land nog niet tegengekomen.

Volgende week kan ik een 505 de luxe bekijken maar dit wordt het niet omdat de inbouw alleen maar lastig is tijdens het vissen.


Iedeen die ik de afgelopen week heb gesproken (persoonlijk/telefoon/mail) bedankt voor de info en tips.


Het is prachtig hoe enthousiast en behulpzaam iedereen is!

Alvast een goede jaarwisseling!

Erik

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

Hey Erik,

Ik denk dat die rana ook wel een mooi en goed bootje is maar ik denk persoonlijk dat je aan een beekman meer plezier zult beleven. Ik ben voor mijn bootje ook naar Katwijk aan zee gereden vanaf Ameland een hele trip maar dan weet je wel waar je over praat. Later zijn we nog eens terug gegaan om haar te kopen.

groeten Klaes

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Ik kan een nette beekman 505 fish van 2002 kopen.
Boot heeft veel in stalling gestaan, heeft nette kap en geen noemenswaardige beschadigingen.

Wat is een redelijke prijs voor een dergelijke boot (zonder motor en trailer)?

Als trailer overweeg ik een Pega SH1350/600.

Als BBM denk ik aan een nieuwe 60 pk Suzuki.



Erik

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door harrie cas »

hoi erik bel eens even naar dit nummer 06-46195001 die heeft er ook 1 staan een beekman 505 fish zonder moter en trailer van 2004 boot is nagelnieuw met diverse opties erop marifoon vis-dieptemeter hele kap enz enz.denk dat ie zo rond de €5500,- zit aan prijs nieuw kosten ze kaal € 9370,- bij beekman
http://www.tweedehands.nl/boten/motorbo ... 08377.html

zie link hierboven staat de boot die ik bedoel maar nu zonder moter en trailer te koop mvg harrie

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Harrie,

Dit is exact de boot waar ik het over had.
Bouwjaar is echter ipv 2004 2002 hetgeen uit het snr. 00 065 1G202 zou blijken.

'k heb al meerdere keren telefonisch contact gehad met de verkoper.

Ken je deze boot?
Zou de motor 90 pk mariner iets zijn?


Erik

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door harrie cas »

deze moter is hetzelfde als de mercury alleen een andere kleur dit is gewoon een beer van een moter en je kunt met weinig toeren toch lekker snelheid halen moter hoeft niet te werken als je er een 40 pk op hangt zul je altijd volgas moeten varen om de snelheid erin te houden met die 90 pk heb je altijd wat over.

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Vraagje aan Alex,

Ivm de krappe hoogte...
'k zou graag weten welke type trailer jij gebruikt en welke aanpassingen er zijn gedaan.

(Ik denk aan een pega SH1350/600)

Erik

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door harrie cas »

als je met de hoogte zit moet je een lage trailer kopen die zijn er wel ik dacht zelf aan een kalf trailer die staan iets lager dan pega .omdat de boot tussen de assen ligt meen ik maar weet het niet zeker,er zullen wel mensen op dit forum zijn die dit wel weten.mvg harrie

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Ik heb dezelfde trailer.
Mijn boot staat zo laag mogelijk tegen de spatborden aan.
Hij staat niet ideaal op de trailer waardoor het te water laten niet zonder stevig duwen gaat, het was de enige manier om hem te laten passen. neuswiel helemaal omlaag in de stalling.

Is je garage breed genoeg dan zou ik adviseren om een geremde rollercoaster trailer aan te schaffen. deze trailer is laag ( boot tussen de wielen ) en is zeer laag te stellen.

Dacht te verkrijgen bij http://www.poelgeestfishingboats.nl en http://www.mateijsenwatersport.nl

Ik zou daar eerst eens informeren !!

Het merk van de trailers die ik gezien heb is Hallmark.

groeten Alex.
e-tec rulez !!

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

'k denk dat het moeilijk rollen van de trailer mogelijk ook te maken heeft met het aantal kielrollen en de kwaliteit van deze rollen.


Erik

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Dre Frijters »

Een Hallmark trailer heeft (origineel) nogal zachte rollen achteraan op de rolbar/zwenkarm en zijsteunen en de hard-alluminium assen daarvan zijn niet volledig rond. Vet wordt er tussenuit geperst met gevolg dat de asgaten in het rubber te ruim worden en dus slecht gaan draaien en daarbij vervormen.
Dit is prima op te lossen door rvs pijp op te scharrelen, die in de rol te persen ( niet te strak want dan scheuren de rollen open ) en die met de binnenmaat met vet als een glijlager over de as past. Dan nog grote rvs revetten aan weerszijden van de rol op de as plaatsen, daarna de borgkapjes/klemmen, zodat de rol op z'n plaats blijft en alleen nog maar kan draaien en het vet beter "binnen" blijft.....

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Vandaag beekman 505 bekeken en wat maten opgenomen
Tevens kalf trailers bekeken.

Een kalf trailer heeft de kielrollen wat lager dan een pega.
Pega ongeveer 55 cm en Kalf ongeveer 46 cm.

Alex: Begrijp ik het goed dat de hoogte van de kielrollen niet bepalend is maar de hoogte van de
spatborden?

Indien de hoogte van spatborden bepalend is dan zou ik de 14" banden kunnen vervangen door 13"
hetgeen ongeveer 5 cm zal opleveren.

Erik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Alex Wycisk »

Zou kunnen denk ik .. moet je ook de spatborden lager zetten ...
Denk dat je dat per trailer moet bekijken hoe je dat het beste kan oplossen.

Grtz
e-tec rulez !!

Plaats reactie