Bootjes levensgevaarlijk in mist
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
- Locatie: Apeldoorn
Bootjes levensgevaarlijk in mist
Diverse recreatieschippers zijn zondagmiddag bekeurd, omdat ze in strijd met de voorschriften in de dichte mist voeren. Dat zorgde voor levensgevaarlijke situaties met binnenvaartschepen, die aanvaringen soms nauwelijks konden voorkomen.
Bij dichte mist mogen kleine bootjes alleen uitvaren als ze zijn uitgerust met een radar.
Bij Alblasserdam waagden vier kanoërs hun leven door een stukje te gaan varen op de Noord, terwijl ze door de mist nauwelijks zichtbaar waren. Op het Hollands Diep had een schipper zijn bootje aan een boei vastgemaakt, omdat hij niet meer wist waar hij zat. Hij kreeg van Rijkswaterstaat een bekeuring.
Op de Oosterschelde bij Tholen voer een Belgisch zeiljacht in de dichte mist heen- en weer. Op de Waal bij Tiel zijn tenslotte vijf hobbyvissers bekeurd
Bovenstaande in telegraaf. Volgens mij een onzin verhaal, toch ????
Bij dichte mist mogen kleine bootjes alleen uitvaren als ze zijn uitgerust met een radar.
Bij Alblasserdam waagden vier kanoërs hun leven door een stukje te gaan varen op de Noord, terwijl ze door de mist nauwelijks zichtbaar waren. Op het Hollands Diep had een schipper zijn bootje aan een boei vastgemaakt, omdat hij niet meer wist waar hij zat. Hij kreeg van Rijkswaterstaat een bekeuring.
Op de Oosterschelde bij Tholen voer een Belgisch zeiljacht in de dichte mist heen- en weer. Op de Waal bij Tiel zijn tenslotte vijf hobbyvissers bekeurd
Bovenstaande in telegraaf. Volgens mij een onzin verhaal, toch ????
Bert Douwma
Delta 1664
Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk
Delta 1664
Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk
-
- Beheerder
- Berichten: 598
- Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Ik vrees dat het helemaal geen onzin is.
Onderstaand de lijst met wateren waar volgens het BPR marifoon en radar verplicht is in slecht zicht-situaties. (zie punt 20)
Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart
De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:
1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8a. Hartelhaven;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde tussen de Krammersluizen en de ingang van het Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open verbinding staan;
35. het Zwarte Water;
36. het Meppeler Diep;
37. de Maas;
38. de Bergse Maas;
39. de Amer;
40. het Maas-Waalkanaal
Onderstaand de lijst met wateren waar volgens het BPR marifoon en radar verplicht is in slecht zicht-situaties. (zie punt 20)
Bijlage 9. Marifoonverplichting en radarvaart
De vaarwegen, bedoeld in artikel 4.05, derde en vierde lid, artikel 6.29, derde lid, artikel 6.33, tweede lid, en artikel 9.07 tweede lid, zijn:
1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8a. Hartelhaven;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde tussen de Krammersluizen en de ingang van het Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden, met inbegrip van de daaraan gelegen havens;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open verbinding staan;
35. het Zwarte Water;
36. het Meppeler Diep;
37. de Maas;
38. de Bergse Maas;
39. de Amer;
40. het Maas-Waalkanaal
-
- Berichten: 279
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Er wordt door sommige boten een levensgevaarlijke situatie gecreerd.
Vele bootbezitters beseffen dat niet en als je dan ook nog zo'n shitty buis radarreflector gebruikt, dan ziet men je op die grote schepen helemaal niet meer.
Ik heb het al meer geschreven, dat die grote schepen niet zo maar even op de rem kunnen trappen.
Ik vind het volkomen terecht dat hier tegenop getreden wordt.
Vele bootbezitters beseffen dat niet en als je dan ook nog zo'n shitty buis radarreflector gebruikt, dan ziet men je op die grote schepen helemaal niet meer.
Ik heb het al meer geschreven, dat die grote schepen niet zo maar even op de rem kunnen trappen.
Ik vind het volkomen terecht dat hier tegenop getreden wordt.
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Kan er nog eens iemand zeggen welke de BESTE radar reflector is?
Ik kan jullie wel meegeven dat als ik op mijn 2kw radar (magnetron)vaar ik toch wel heel veel zie ook kleine bootjes met qausi geen speciale radar reflector.
Het is misschien eens een idee om vanuit de vereniging met een aantal bootjes aan neeltje jans ,radar gebruik en testen te doen met een paar specialisten terzake om zo nog een beter inzicht te krijgen in deze toch wel complexe materie.
Ik kan jullie wel meegeven dat als ik op mijn 2kw radar (magnetron)vaar ik toch wel heel veel zie ook kleine bootjes met qausi geen speciale radar reflector.
Het is misschien eens een idee om vanuit de vereniging met een aantal bootjes aan neeltje jans ,radar gebruik en testen te doen met een paar specialisten terzake om zo nog een beter inzicht te krijgen in deze toch wel complexe materie.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
http://www.nw9.nl/documents/TestRadarrefelectors.pdf
staan nog meer testen op het WWW , even google gebruiken
staan nog meer testen op het WWW , even google gebruiken
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Allen,
Tegen beter weten in staat nog steeds een buisreflector op mijn boot.
In zeer dichte mist begin dit jaar voer ik in het slijkgat , ivm de veiligheid contact opgenomen met Ouddorp om te vragen of er verkeer naar buiten / binnen kwam.
De dienstdoende meneer kon mij haarfijn vertellen ter hoogte van welke ton ik mij bevond. Klopte feilloos met mijn plottergegevens.
Hij kon mij onmogelijk zien vanuit de toren, maar wist mij wel heel duidelijk te lokaliseren op de radar....................
Ik denk dat de reflector discussie zeker nuttig is, een beter alternatief is naar mijn idee een AIS.
Wanneer schippers op voornamelijk beroepsvisschepen "afgeleid" zijn door werkzaamheden krijgen zij altijd een signaal binnen via de AIS wanneer je op "ramkoers" ligt.
Uiteraard valt of staat dit weer met of deze schepen ook allemaal AIS aan boord hebben.
Zo zullen we nog wel verder kunnen babbelen.
Gegeven blijft dat post Ouddorp mij feilloos op de radar kon zien in zeer dichte mist.
Groeten Alex.
Tegen beter weten in staat nog steeds een buisreflector op mijn boot.
In zeer dichte mist begin dit jaar voer ik in het slijkgat , ivm de veiligheid contact opgenomen met Ouddorp om te vragen of er verkeer naar buiten / binnen kwam.
De dienstdoende meneer kon mij haarfijn vertellen ter hoogte van welke ton ik mij bevond. Klopte feilloos met mijn plottergegevens.
Hij kon mij onmogelijk zien vanuit de toren, maar wist mij wel heel duidelijk te lokaliseren op de radar....................
Ik denk dat de reflector discussie zeker nuttig is, een beter alternatief is naar mijn idee een AIS.
Wanneer schippers op voornamelijk beroepsvisschepen "afgeleid" zijn door werkzaamheden krijgen zij altijd een signaal binnen via de AIS wanneer je op "ramkoers" ligt.
Uiteraard valt of staat dit weer met of deze schepen ook allemaal AIS aan boord hebben.
Zo zullen we nog wel verder kunnen babbelen.
Gegeven blijft dat post Ouddorp mij feilloos op de radar kon zien in zeer dichte mist.
Groeten Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 615
- Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
- Locatie: antwerpen
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Dat bedoel ik als je kort bij bent ben je zichtbaar heb ik ook al ondervonden met kleine bootjes dichtbij maaar als je op zee een groootere broer tegenkomt een containerschip of zo dan is het kortbij gezien worden wel te laat.
Ik heb eens gegoogeld en vond ook de echomax wel electronisch en wel prijzig +-800€ de trilens zonder stroom is ook goed te noemen a 269€.
Ik dacht dat ais verplicht was bij alle beroepsvaart voor mijn bootje eens geinformeerd +-1000€ niet geplaatst ook niet mis wou dan ook tegelijk de magnetron radar vervangen door dual band rond de 5000€ het hele pakket amai.
Ik heb eens gegoogeld en vond ook de echomax wel electronisch en wel prijzig +-800€ de trilens zonder stroom is ook goed te noemen a 269€.
Ik dacht dat ais verplicht was bij alle beroepsvaart voor mijn bootje eens geinformeerd +-1000€ niet geplaatst ook niet mis wou dan ook tegelijk de magnetron radar vervangen door dual band rond de 5000€ het hele pakket amai.
elpescador
delta 1518
delta 1518
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Maar zag hij de radar reflector of de boot zelf Alex ?Alex Wycisk schreef: Gegeven blijft dat post Ouddorp mij feilloos op de radar kon zien in zeer dichte mist.
Groeten Alex.
Ik kan me voorstellen dat land radar posten gevoeligere ontvangst en sterkere zend radar hebben dan wat er op een boot gemonteerd staat
-
- Beheerder
- Berichten: 598
- Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Er staat ook een radarreflectortest op onze startpagina, helemaal onderaan de groene balkjes.
Die test komt met quasi dezelfde resultaten dan de test die hier ook al aangegeven werd.
Als je dicht genoeg bij bent, ziet een radar alles, zelfs een plastieken bidon die als drijver dienst doet. Zodra er wat afstand komt wordt het een ander verhaal.
Wat betreft AIS, ben je voor een transponder met antenne al gauw € 750,- kwijt. € 1000 is wel heel erg duur! Voor de prijs van een elektronische radarreflector heb je wel AIS aan boord...
Zelf heb ik een ontvanger en dat werkt uitstekend!
Die test komt met quasi dezelfde resultaten dan de test die hier ook al aangegeven werd.
Als je dicht genoeg bij bent, ziet een radar alles, zelfs een plastieken bidon die als drijver dienst doet. Zodra er wat afstand komt wordt het een ander verhaal.
Wat betreft AIS, ben je voor een transponder met antenne al gauw € 750,- kwijt. € 1000 is wel heel erg duur! Voor de prijs van een elektronische radarreflector heb je wel AIS aan boord...
Zelf heb ik een ontvanger en dat werkt uitstekend!
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Betreffende de radar volstaat een jachtradar ook niet.
Nee ook geen 4G broadband.
Binnenvaart radar incluis bijbehorende radarwaarnemer papieren is de eis.
Dat je met een 4G met radaroverlay 100 keer zoveel ziet doet niet terzake.
"oude" regels zijn regels.
Hier http://www.toerzeilers.nl/navigatie/jachtraders.aspx nog wat details
Hendrik
Nee ook geen 4G broadband.
Binnenvaart radar incluis bijbehorende radarwaarnemer papieren is de eis.
Dat je met een 4G met radaroverlay 100 keer zoveel ziet doet niet terzake.
"oude" regels zijn regels.
Hier http://www.toerzeilers.nl/navigatie/jachtraders.aspx nog wat details
Hendrik
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Zaterdag nog controle gehad van de knmr en die wist te vertellen dat de oude vierkante radarreflectors nog steeds het beste werkte om gezien te worden ,zowel op afstand als dichtbij.
vang ze
chris
chris
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
chris lourdon schreef:Zaterdag nog controle gehad van de knmr en die wist te vertellen dat de oude vierkante radarreflectors nog steeds het beste werkte om gezien te worden ,zowel op afstand als dichtbij.
en op welke test(en) baseert de KNRM zijn uitspraken ?
ik geloof dat namelijk niet , als het wel zo zou zijn zou dat in de verschillende testen ook zo naar voren komen
let ook op de montage manier van de verschillende reflectoren, als deze niet volgens de beschrijving gemonteerd wordt (loodrecht voor een buis reflector etc) reflecteren ze niet beter dan een boot zonder reflector
-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
nu we het er toch over hebben,
als je je ( broadband) radar aan hebt staan , word je dan ook beter gezien?
dus werkt de radar ook als een reflector,of zijn dit fabeltjes..en moet je toch gewoon een standaard reflector.
als je je ( broadband) radar aan hebt staan , word je dan ook beter gezien?
dus werkt de radar ook als een reflector,of zijn dit fabeltjes..en moet je toch gewoon een standaard reflector.
grtz, marcel D.1013
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Nee, dat zijn Fabels.
Een broadband al helemaal niet want die zend maar een paar milliwatt uit.
hendrik
Een broadband al helemaal niet want die zend maar een paar milliwatt uit.
hendrik
-
- Berichten: 292
- Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Hier staat overigens nog een fool proof AIS transponder.
Zo te zien moet er nog wel een gpsje bij en zal de mmsi opnieuw geprogrammeerd moeten worden.
http://link.marktplaats.nl/505454554
hendrik
Zo te zien moet er nog wel een gpsje bij en zal de mmsi opnieuw geprogrammeerd moeten worden.
http://link.marktplaats.nl/505454554
hendrik
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am
Re: Bootjes levensgevaarlijk in mist
Heren ,
Over AIS neem contact op met de welbekende Arnout die levert en plaatst echt tegen prijzen die nergens zo goedkoop zijn !
Over AIS neem contact op met de welbekende Arnout die levert en plaatst echt tegen prijzen die nergens zo goedkoop zijn !