Pagina 1 van 1

Trailer remmen

Geplaatst: zo apr 22, 2012 9:56 pm
door Niels Janse
Hallo,

Ik heb een nieuwe pega zb1800 aangeschaft en zit te twijfelen over de remmen.

Wat kan ik beter doen:

Het remsysteem (niet de voeringen) goed invetten en zo laten of invetten in combinatie met het spoelsysteem.

Ik denk zelf dat het spoelsysteem niet zo veel effect heeft als alles goed is ingevet, maar misschien zijn er leden met andere ervaringen?

Ook zou ik er een kanteltrailer van willen maken, zijn er misschien leden die dit ook al hebben gedaan? Voordeel van een kanteltrailer vind ikzelf toch wel dat je aanmerkelijk minder ver het water in hoeft te rijden.

Grtz Niels

D1336

Re: Trailer remmen

Geplaatst: ma apr 23, 2012 8:05 pm
door Marcel Oomen
hallo niels,

ik heb op de dop die in het midden van het wiel zit, een vetnippel gemaakt, en pomp er iedere keer dat ik gevist heb , vet in.
werkt echt geweldig.
heb vorige week de hele trailer opgeknapt en ook de wiellagers bekeken, die waren inmiddels 4 jaar oud, maar als nieuw.
verder zat de hele handel van binnen natuurlijk goed in het vet,
maar wat me opviel was dat de remschijven toch mooi droog waren.
ik wil niks anders meer.
liever vet dan roest, en een doorsmeersysteem met zoetwater, ik weet het niet,
heb er geen ervaring mee.
dus gewoon een gaatje boren, draad erin tappen, vetnippel erin en klaar ben je,
succes,

Re: Trailer remmen

Geplaatst: ma apr 23, 2012 10:26 pm
door Marco Van Meeuwen
dat spoel systeem werkt alleen als je onmiddelijk kan spoelen, als je smorgen in het water rijd en s'avonds pas kan spoelen is het kwaad al geschied, het water droogt op en het zout blijft achter.
beter is zoals hierboven beschreven ,vet ,,,veeeel vet

Re: Trailer remmen

Geplaatst: do apr 26, 2012 8:47 pm
door Niels Janse
Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Marcel, ik heb bij mij huidige pega ook een smeernippel gemonteerd, maar bij de nieuwe pega zitten gesealde rvs lagers en die seals wil ik er niet uit persen.

Ik denk dat ik de gehele boel eens ga demonteren en alles voorzie van het bekende copaslip.
Dit is water bestendig en kan hoge temperaturen aan zonder vloeibaar te worden.
Ook ga ik nog een spoelsysteem maken. Het is alleen wel jammer natuurlijk dat je pas na een visdag thuis kan spoelen. Beter is het, om dit direct na de te water lating te doen.
Ik hoop dat ik op deze manier dan weinig problemen ga ondervinden van vastzittende remschoenen en dergelijke.

Grtz Niels

Re: Trailer remmen

Geplaatst: vr apr 27, 2012 6:47 am
door Marcel Oomen
niels ,
ook ik heb vroeger zelfs zeewaterbestendig vet gebruikt, maar geloof me, het zeewater sloopt alles, ook dit vet was na één keer vissen al volledig naar de Filistijnen.
nee geloof me maar, niks beter als het vetnippeltje en iedere keer vet erdoorheen..

Re: Trailer remmen

Geplaatst: vr apr 27, 2012 9:01 am
door Klaes Dijkstra
nog beter is alleen de bandjes in het water.... en de remmen lekker droog houden. Ik heb het hele binnen werk in gesmeerd met vaseline en het zit er nog steeds goed op. Maar ik kom dan ook zelden met de remmen en lagers onder water het is wat meer werk om de boot eraf te duwen maar het is een behoudt voor het materiaal.

Re: Trailer remmen

Geplaatst: vr apr 27, 2012 1:40 pm
door Niels Janse
Klaes,

Ik heb met mijn oude trailer al eens geprobeerd om de trommel droog te houden en alleen tot en met de banden in het water te rijden, maar bij de boot op de trailer trekken, kwam er zoveel druk achter op de trailer, dat de auto geen druk meer op de helling had en licht begon te schuiven. Ik kan je wel vertellen dat de schrik er dan even in zit. Beter is het om dan, als dat mogelijk is, de trailer te laten kantelen. Dan heb je dit probleem niet. Mijn boot (beekman 540 fish cabin) heeft een behoorlijk gewicht, dus dan is kantelen echt wel nodig als je niet ver het water in wilt rijden.

Grtz Niels

Re: Trailer remmen

Geplaatst: za apr 28, 2012 6:42 pm
door Klaes Dijkstra
Niels,

Ik heb dat nog nooit meegemaakt dat de auto ging schuiven en ik heb er nu een seat ibiza voor en daarvoor een golf. Ik moet zeggen dat gaat prima. Ik heb een kanteltrailer en gebruik dat niet zo vaak misschien is het wel een een idee van jou omdat wel te doen. Ik ga dan wel een kabeltje aanbrengen dat ie ongeveer 20 cm kan kantelen. Dat had een vismaat van mij vroeger en dat werkte perfect. Maar het gaat zo ook prima. Mijn boot een shetland sheltie is dan ook niet zo zwaar als een beekman dat scheelt dus ook aanzienlijk. Ik kan met deze combinatie met een B-rijbewijs uit de voeten want ik blijf netjes onder de 3500kg en de boot ligt op een 1150kg trailler. Voor de mensen die denken dat het niet kan het gehele heeft op de weegbrug gestaan en ik blijf netjes onder de 1150kg met de trailler en boot met spullen. Het is een afgewogen keuze cq. geheel. Ik weet wat er in kan en wat niet en het voordeel is dat je ook niet allerhande overbodige spullen in de boot zet.

groet

Klaes

Re: Trailer remmen

Geplaatst: za apr 28, 2012 9:45 pm
door Sjaak van Boxtel
marcel is het niet zo dat je zo het gehele remsysteem vol spuit en het systeem dan niet meer remd want alles zit dan in het vet

Re: Trailer remmen

Geplaatst: zo apr 29, 2012 8:41 am
door Marcel Oomen
nee sjaak,

alles zit goed in het vet, vooral het belangrijkste nl. de lagers, die blijven echt als nieuw.
ik heb hem 4 jaar niet 'opengehad' en stond versteld van wat ik zag.
het binnenste van de remschijven , de veren , eigenlijk alles binnenin zat vol in het vet, maar de buitenkant van de remschoenen waren mooi droog, dus het systeen werkt perfect.
het vet blijft geconcentreerd in het midden, en komt om een of andere reden niet op de remvlakken.
heb inmiddels wel met de hand een behoorlijke kwak vet verwijderd, dus dat is het enige wat je zo ong. eens in de drie jaar zal moeten doen.
ook heb ik doorsmeerbare remkabels ( die komen onder water met traileren) , en die spuit ik ook na ieder visbeurt door tot het vet er aan de open kant uitkomt ( moet zeker 3 keer pompen, je vraagt je af waar dat vet blijft, maar ik denk dat het oplost in het zoutwater na één keer traileren), de andere kant komt ook in de remtrommel uit , dus ook daar komt vet van de andere kant de remtrommel in.
voor mij was het jaren gelden ook een gok, sommige adviseerde het juist niet te doen ivm het uitduwen van de afsluitring van het lager of ivm de remvlakken, maar bij mij werkt het super,
wil niet anders meer.
het is wel effe werk natuurlijk, na iedere visbeurt en schoonmaak boot nog effe onder de trailer kruipen om de kabels door te spuiten maar dat went.
ik heb een pega 1800 trailer, ik weet niet of dit systeem bij andere trailers ook werkt.
ik vind het een aanrader :wink:

Re: Trailer remmen

Geplaatst: zo apr 29, 2012 5:55 pm
door Ries de Bruijn.
Het zal heus nog wel wat remmen maar niet voor de volle 100% meer.
Beste mensen dit kan niet hé, Vet wat toch doordringt tussen de remschoen en de trommel glijd door en zal wat zullen we zeggen50% remmen, maar dat is waarschijnlijk genoeg als de trailer maar recht blijft achter de auto blijft is het al genoeg. Maar jullie moeten jezelf niet wijsmaken dat hij nog voor de volle 100 % remt.
Groet Ries.
Delta 543.

Re: Trailer remmen

Geplaatst: zo apr 29, 2012 8:08 pm
door Marcel Oomen
ries,
het vet zit

Re: Trailer remmen

Geplaatst: zo apr 29, 2012 8:11 pm
door Marcel Oomen
ries,
het vet zit NIET op de remschijf.
vergeet niet dat de trommel zelf helemaal niet draait, dus het vet word niet rondom gegooid,
geloof me , hij remt perfect,
en alles ziet er perfect uit van binnen.
ik zou het echt niet adviseren als het niet zo was.

Re: Trailer remmen

Geplaatst: ma apr 30, 2012 6:54 am
door Mark Stuyck
He Marcel,

Misschien moet je eens uitleggen waar je juist de vetnippel geplaatst hebt en waar je juist overal vet inpompt.
Ik denk dat dit voor Ries en anderen nog niet echt duidelijk is.

Mvg,

Mark

Re: Trailer remmen

Geplaatst: ma apr 30, 2012 7:24 am
door Marcel Oomen
dat zou kunnen mark,

de vetnippel heb ik met loctite exact in het midden van de dop geplaatst, dit ivm de middelpuntvliedende kracht, dus daar zit hij het stevigst.( je hebt nl. maar weinig metaal om draad te tappen, want de dop is dun), en toen heb ik die aan de achterkant met een dremel afgezaagd, anders komt die tegen de moer/schroefdraad .
daar word het vet, als de dop eenmaal helemaal vol vet zit, door het lager heen geperst, en komt dan achter het lager in de trommel uit, en hoopt zich daar op in de trommel.
van de andere kant ( achterkant wiel) komt het vet via de remkabel naar binnen en hoopt zich daar ook op.
ikzelf heb dat vet , toen ik hem openhad, verdeeld over de veren e.d.( want die waren ook nog 'droog' ) , en wat over was verwijderd.
het werkt nu eenmaal, en afhankelijk van het aantal keren dat je gaat vissen ( en pompen) , (ik ben de laatste jaren weinig geweest dus heb ik hem ook pas één keer een kleine hand vet verwijderd), moet je af en toe gewoon effe het wiel erafpakken en wat vet uit het midden verwijderen.
je hebt dan ook gelijk alles effe gecontroleerd.

Re: Trailer remmen

Geplaatst: ma apr 30, 2012 3:15 pm
door harrie cas
beste ries wat marcel vertelt klopt als een bus en KOMT GEEN vet op je remvoeringen alleen naar je lagers toe had dit systeem al 12 jaar geleden op m,n rollercoaster trailer en daarna op m,n pega zb 1600 toegepast (m,n maatje dan) maar heb nog nooit geen lagers hoeven te vervangen alles zit echt bomvol vet behalve de remschoenen en elke keer als je bent weggeweest ff doorpompen en je blaast het water weg komt door het vet.wij gebruikten dat blauwe vet van yamaha die kokers wat ze op alle draaiende delen doen met een beurt van je moter.succes ermee mannen.zoutwater is funnest voor kabels en lagers dat is 1 ding wat ik wel weet.

Re: Trailer remmen

Geplaatst: ma apr 30, 2012 6:37 pm
door Ries de Bruijn.
Vandaag eerst mijn boot vanuit Oud Gastel naar Neeltje Jans gevaren een super dag. Op de Oosterschelde was er geen golfje, dus Ries is helemaal klaar om te gaan vissen. Bij het restaurantje bij Neeltje Jans waren vele vissers die goed gevangen hadden bij de meerkerk, veel mooie schar. Ook volgens Piet de havenmeester mooie dikke schar.. Maar we moeten het over de remtrommels hebben. Remtrommels die volgeperst worden met vet via het middenpotje van het lager.(ik zou in ieder geval al een goede soort lagervet gebruiken omdat dat beter blijft staan bij warm worden en wordt niet zo gemakkelijk dun en olieachtig) dus volgeperst met vet, en jullie gebruiken vet heeeeeeeeeel veel vet volgens jullie zelf. kan niet anders als tussen de voering en de trommel komen. Dit heeft als gevolg dat hij gemakkelijker gaat glijden. Maar als je een paar keer geremd hebt zal hij het weer beter gaan doen. Ook zal er door de verbranding van het vet een soort glaslaagje ontstaan op de voering, van het verbrande vet. Maar een trailer hoeft niet zo hart te remmen, hoeft zich alleen maar te corrigeren achter de auto, als hij zo hart zou remmen dat hij de auto afremt zou het gevaarlijk worden. Maar goed als jullie zeker weten dat er geen vet….Heeeeeeeeeeel veel vet bij de remschoenen komt wil ik er niet meer tegen in gaan.

Groet Ries.
Delta 543.