Sportvisserij Nederland:
Veelgestelde vragen
• 2. Op welke vissoorten wordt gevist?
Met ingang van 2011 geldt een vangstverbod voor aal in ‘dioxine-wateren’, waaronder het Benedenrivierengebied. In en rondom de Biesbosch mag vanaf 2011 dan ook niet meer op aal en met aalvistuigen zoals fuiken worden gevist. De laatste jaren wordt enkel gevist op schubvis (alles behalve aal). De vangst bestaat hoofdzakelijk uit brasem en blankvoorn, maar ook andere vissoorten zoals snoekbaars en baars worden onttrokken.
• 3. Waarom wordt op deze soorten gevist?
Met name snoekbaars wordt gevangen voor consumptie. Witvissoorten zoals brasem, kolblei, blankvoorn en winde worden gevangen ten behoeve van de uitzet in afgesloten sportviswateren (met name visvijvers/visputten). Deze door hengelsportverenigingen beheerde viswateren liggen veelal in België, maar ook in Nederland (met name Limburg en Noord-Brabant) en Duitsland. Voor informatie over verwantwoord vis uitzetten verwijzen wij u naar deze pagina.
Dat SN zich formeel en wat terughoudender moet opstellen, dat snap ik. Ze moeten op enig moment ook verder in onderhandeling met deze stro... ehhh "beroepsvissers".....
Maar SN,
leg mij eens uit WIE, HOE, WANNEER en onder WELKE OMSTANDIGHEDEN in het Benedenrivierengebied nog kan handhaven / controleren / verbaliseren, wanneer deze heren er alleen op uit zijn om er een
financieel-gewin-potje van te maken.
Jullie Vraag- en Antwoordspel is toch wel erg vaag.
Reden, dat ik me dan bijvoorbeeld afvraag:
- Bij slechte of verslechterende visstand,
alle vissoorten uit de natuur / open wateren wegvangen en met commercieel oogmerk ( tegen betaling) te exporteren naar het buitenland om in afgesloten visvijvers en putten weer uit te zetten
- SN, geef eens aan welke vergunningsvoorwaarden KlOP en consorten in dat verband moeten voldoen
Mag dat ook ONDERMAATSE POOTVIS zijn

Wie bepaalt HOEVEEL (ondermaatse) pootvis mag worden onttrokken

Er zijn kennelijk geen quota vastgesteld. Mogen KLOP c.s. dan ook "naar eer en geweten" bepalen HOE GROOT DE MAZEN van zijn zegens op enig moment mogen zijn. Is er enig zicht hoe groot de BESTELLINGEN vanuit binnen- en buitenland zijn en hoeveel hij ( op papier ) aanlandt, aan wie verkoopt, voor welk bedrag. En wie heeft er zicht op die zogenaamde hengelsportverenigingen. Kan het zijn dat bijvoorbeeld op die manier ook gedroogde schubvis (in het oostblok kennelijk een lekkernij !) in het zwarte (keel-)gat verdwijnt
't Is maar wat je "uitzetten" noemt.......
Zo kunnen we wel even doorgaan.
Je kunt dus op je klompen aanvoelen, dat KLOP en consorten GESTOPT moeten worden.