Buitenboordmotor invoeren vanuit verenigde staten

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Dennis Schmitt

Buitenboordmotor invoeren vanuit verenigde staten

Bericht door Dennis Schmitt »

Is er iemand die ervaring heeft met het importeren van een buitenboordmotor vanuit de verenigde staten?
Ik zit er namelijk aan te denken omdat dit met de huidige dollarkoers erg aantrekkelijk is, en dit bovenop het feit dat de prijzen daar toch al stukken lager zijn dan hier.

Groeten,
Dennis
Marco van den Wildenberg

Bericht door Marco van den Wildenberg »

Hallo Dennis,

Ervaring heb ik niet, maar jouw idee heb ik ook wel eens overwogen.

Ik kwam toen ongeveer tot onderstaande opsomming van de kosten:
Prijs van de motor plus vervoerskosten plus een bedrag voor de verzekering tijdens vervoer. Een motorprijs kon ik nog wel vinden, maar prijzen voor vervoer en verzekering helaas niet.

In Nederland krijg je te maken met de douane/belastingdienst:
4,2 % invoerrechten en daar bovenop nog eens 19% BTW.

Ik ben benieuwd of je nog meer reacties krijgt.

Groet, Marco
Maurice Bastings

Bericht door Maurice Bastings »

Ik ken iemand die jonge gebruikte motoren uit Amerika importeert en ze hier ver onder de prijs verkoopt.

Mail me maar even als je zijn gegevens wil hebben.
Mvg, Maurice

Delta 1356
Dennis Schmitt

Hoi maurice,

Bedankt, maar die persoon ken ik ook. Ik ben aan het onderzoeken of ik het zelf kan, zonder die tussen persoon.

Mvg,
Dennis
Bob Janssen

Bericht door Bob Janssen »

Beste mensen,

hoe zit het dan met het keurmerk. ik kan me voorstellen dat de prijs aantrekkelijk kan zijn, maar kan je dan nog bij een dealer terecht voor onderhoud, service enz als je nog binnen de wettelijke fabrieksgarantie zit???

gr bob
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Ik weet dat Mercury/Mariner wereldwijde service/garantie geeft.
Van andere merken weet ik dat niet.

En heb je het over de CE keur? Stelt weinig voor en die (sticker) kan door de fabrikant geleverd worden.
Op mijn motor ben ik hem ook (nog) niet tegengekomen. En trouwens wie controleert dat.
Frank van der Zande

Bericht door Frank van der Zande »

Ik heb zelf geen ervaring met Amerika maar ik heb wel net een tohatsu tldi MD90 besteld in Engeland deze kwam op 4800,00 Engelse ponden en dat is tussen de ? 6000,00 en ? 6500,00 thuis bezorgt en wel toch een besparing van ?2500,00 a ? 3000,00 is toch de moeite waard dacht ik :lol:
Marco Van Meeuwen

Bericht door Marco Van Meeuwen »

hallo
ik weet dat een motor invoeren kan,,, maaar,,, je moet hem eerst betalen
je moet het vervoer ook betalen voor afreis,600? de verzekering??? wat wil je gedekt hebben? diefstal ,schade, geen levering, foutieve levering?
deze moet je allemaal appart laten verzekeren, en dan nog?
het blijven verzekeringen he??
het CE certificaat is geen probleem voor je zelf, maar daar ook weer hetzelfde ,je gaat geen dealer vinden die de garantie voor je gaat regelen?
ze zouden wel gek zijn!!!
de garantie geld enkel in het land van aankoop,,, heb het zelf nagevraagd bij suzuki.
zelf hebben we in meppel een boot gekocht, daar hing een motor op van amerika en de dealer raade ons zelf aan deze te vervangen door een europese.
Marco Van Meeuwen

Bericht door Marco Van Meeuwen »

hallo
ik weet dat een motor invoeren kan,,, maaar,,, je moet hem eerst betalen
je moet het vervoer ook betalen voor afreis,600? de verzekering??? wat wil je gedekt hebben? diefstal ,schade, geen levering, foutieve levering?
deze moet je allemaal appart laten verzekeren, en dan nog?
het blijven verzekeringen he??
het CE certificaat is geen probleem voor je zelf, maar daar ook weer hetzelfde ,je gaat geen dealer vinden die de garantie voor je gaat regelen?
ze zouden wel gek zijn!!!
de garantie geld enkel in het land van aankoop,,, heb het zelf nagevraagd bij suzuki.
zelf hebben we in meppel een boot gekocht, daar hing een motor op van amerika en de dealer raade ons zelf aan deze te vervangen door een europese.
Nat van Adrichem

Ik zie het verband niet tussen een CE verklaring/keuring en garantie door de dealer.

Het is bekend dat BBM dealers niet graag service verlenen aan motoren die niet bij hun gekocht is, ook al is het van een andere (bonafide) nederlandse dealer.

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar ik vind dat maar raar.
BBM's zijn zeker de laatste jaren van uitstekende kwaliteit. Er gaat weinig aan stuk.
Een dealer moet het dan hebben van de onderhoud van deze motoren.
Een motor moet nu eenmaal geserviced worden.
Maar deze kosten worden 100% door de BBM bezitter gedragen toch.
De dealer 'wint' er toch alleen maar bij.

Garantiewerk is misschien een ander verhaal, maar om botweg een 'buitenlandse' motor te weigeren, kan ik niet begrijpen.
Het kan zijn dat er bepaalde onderdelen verschillende vanwege (wettelijke) vereisten van de verschillende landen. Maar daar valt heus wel een mouw aan te passen, door bijv. op de factuur aan te geven dat betreffende onderdeel afwijkt van de nederlandse uitvoering en dat er geen aanspraak gemaakt kan worden op falen, direct of indirect veroorzaakt door dat onderdeel.

Ik weet niet wat de winstmarge is voor de dealers op een nieuwe motor.
Maar als het handelen van sommige dealers aanzie, rijst bij mij het vermoeden dat het niet weinig is (wat ze dan mislopen).

In de automobiel wereld was het vroeger ook zo.
Maar nu servicen merkdealers ook auto's van andere merken, nu de marges op nieuwe auto's zo laag zijn geworden.
Nat van Adrichem

Als ik ?660,- aan verzekering moet spenderen, wat mijn voordeel ?2400,- ipv ?3000,- maakt, vind ik nog steeds een goede deal.
Alex Wycisk

Bericht door Alex Wycisk »

Ik denk dat je schrikt ....als je alles gaat optellen.

Ik heb ff niet zo snel gezien of je een nieuwe of een gebruikte wil importeren.
Op een nieuwe is de BPM volgens mij veel hoger dan op een gebruikte ...

En nog iets ... waar ga je m laten monteren ???
Hey hoi ik heb een motor in amerika gekocht , kunnen jullie m even afhangen ? Werkt dat zo ? Of heb je een kennisje die dat kan...

Ik heb ondervonden dat goedkoop meestal duur uitkomt ...

Veel succes !

Groeten Alex.
e-tec rulez !!
Frank van der Zande

Op een bbm heb je geen bpm alleen douane rechten (cq invoerrechten) welke voor een 90 pk bbm 2,8 % is mits je hem uit amerika importeerd.
de aankoopnota wordt gebruikt om dit te bepalen bovenop het totaal bedrag wordt ook nog de btw geteld.
dus bijvoorbeeld een 115pk etec kun je nu kopen in amerika voor $6395,00 = ?4970,00 daar boven op ? 750,00 transport en verzekering totaal ? 5720,00 + invoerrechten ? 160,00 = ? 5880,00 + btw ? 1120,00= ?7000,00 dit is toch een besparing van ?5000,00 a ?6000,00 voor dit bedrag kun je denk wel iemand vinden die de motor op wil hangen en kan je ook nog wel een kleine reparatie van betalen als er iets stuk gaat mocht het echt erg stuk zijn kun je altijd de fabrikant aansprakelijk stellen wat je altijd wint als het in een redelijk termijn is

mvg
de delta 385
Alex Wycisk

Als jouw rekenvoorbeeld klopt dan is het zeker interessant om te importeren !!

Ik had geen idee dat het echt zoveel zou schelen.......

Had ik de mijne ook beter kunnen laten overkomen :(

Groeten
Alex
D561
e-tec rulez !!
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Het lijkt me normaal, dat een bedrijf in Nl geen garantiereparaties wil uitvoeren op een motor, waar hij zelf eerst niks op verdient heeft....

En dan nog niets:

Volgens Nat:
Garantiewerk is misschien een ander verhaal, maar om botweg een 'buitenlandse' motor te weigeren, kan ik niet begrijpen.
Het kan zijn dat er bepaalde onderdelen verschillen vanwege (wettelijke) vereisten van de verschillende landen.
Nat, het gaat de reparateur volgens mij nog niet eens om dat soort verschillen/eisen.
Het komt DAARNAAST heel vaak voor dat IN de motor zelf bij hetzelfde type motor van hetzelfde bouwjaar, er per land onderling AFWIJKENDE onderdelen zijn gemonteerd en juist vooral in vergelijk met de US.
En geen enkele reparateur gaat graag effe in Amerika dat andere type onderdeel bestellen met alle risico's vandien, nog afgezien van wacht-/levertijd en een mopperende klant die langere tijd niet kan varen of vissen.....

Groet,
Dre.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Frank:
....mocht het echt erg stuk zijn kun je altijd de fabrikant aansprakelijk stellen wat je altijd wint als het in een redelijk termijn is
En om diezelfde reden van "afwijkende" onderdelen, kun je er beter van uitgaan, dat die fabrikant zal winnen........

Groet,
Dre.
Alex Wycisk

Vanwege zulk gezeik ( Want het blijft een risico ) zou ik het dus niet doen.

Ik zou in ieder geval maar eens heel goed informeren hoe dat zit met de verschillen in het binnenste van de motoren.......weet je in ieder geval wat je te wachten staat.
Ga niet over 1 nacht ijs zou ik zeggen.....

Groeten
e-tec rulez !!
Nat van Adrichem

Dre Frijters schreef:Het lijkt me normaal, dat een bedrijf in Nl geen garantiereparaties wil uitvoeren op een motor, waar hij zelf eerst niks op verdient heeft....
Garantiereparaties worden vergoed door de importeur/fabrikant.
Het maakt mi. dus niet uit of men al eens eerder wat op een motor verdient heeft. Ik snap deze link niet.
Het komt DAARNAAST heel vaak voor dat IN de motor zelf bij hetzelfde type motor van hetzelfde bouwjaar, er per land onderling AFWIJKENDE onderdelen zijn gemonteerd en juist vooral in vergelijk met de US.
En geen enkele reparateur gaat graag effe in Amerika dat andere type onderdeel bestellen met alle risico's vandien, nog afgezien van wacht-/levertijd en een mopperende klant die langere tijd niet kan varen of vissen.....

Groet,
Dre.
Inderdaad je zegt het zelf al.
Afwijkende onderdelen komen ook voor met de via de reguliere kanalen ge?mporteerde motoren.
Ik heb dit zelf ook mogen ervaren met een 60PK Mercury.
Sowieso zit de Mercury importeur krap in z'n onderdelen. En van mijn motor zijn er nog minder onderdelen verkrijgbaar. Bijv. een eenvoudig iets als een benzinefiltertje waar ik ruim 6 weken op heb moeten wachten.
Net zo als een gelijkrichter, waarvan in eerste instantie het onderdeelnummer niet eens te vinden was bij de dealer. Met veel bel- en internetzoekwerk van mijn kant heeft het toch nog uiteindelijk bijna 6 maanden geduurd voordat dit probleem opgelost was.

Als je zelf een motor uit het buitenland importeert lijkt het me dat je incalculeert dat de kans aanwezig is dat je wat langer op een onderdeel moet wachten.
Maar zoals ik al zei, dat moet je ook met 'witte' import.

Dus als je moppert, doe het dan bij jezelf. Daar hoef je een reparateur niet voor aan te kijken. Je weet waar je aan begonnen bent.
Bovendien zijn heel veel onderdelen via internet te bestelllen.

Bovendien kijkt het me sterk dat 'inwendige' onderdelen anders zijn. Het gaat voornamelijk om 'randapparatuur'.
De 'engine' zelf vrij basic, daar kan bij normaal gebruik en onderhoud weinig fout mee gaan.
Het is eenmaal te duur om 2 of meerdere produktielijnen/processen te voeren. Dus daar geen verschillen. (uitzonderingen daargelaten)
Dennis Schmitt

bb-motor

Gebruikte motoren die door dealers of handelaren te koop worden aangeboden zijn steeds vaker afkomstig uit de VS, canada, Engeland, Duitsland etc.
Ik ben op diverse plaatsen geweest en heb het diverse malen geconstateerd. Er zit namelijk een stikkertje aan de binnekant waarop staat dat de motor niet voor verkoop buiten de VS is. Dit ben ik bij nederlandse dealers en handelaren tegen gekomen.
Deze motoren zijn dus zelf geimporteerd.
Overigens heb ik zelf een vrijwel nieuwe gebruikte(nederlandse) motor gekocht bij een dealer voor een uiterst scherpe prijs.
Het zelf importeren is goed te doen, ik had het transport en dergelijke allemaal zo goed als rond. Ik heb het echter niet doorgezet omdat ik het risico te groot vond. Je moet namelijk de motor van te voren betalen en dan loop je natuurlijk het risico dat je betaald hebt, maar de motor nooit ontvangt.
Mocht iemand de stap wel durven te nemen, dan ben ik wel benieuwd of het allemaal goed gelukt is. :wink:

groeten,
Dennis
D1167
Frank van der Zande

ja ja ik heb mijn tohatsu md90 uit engeland binnen.( en +/- ? 3000,00 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: bespaard kan er ook eens iets stuk gaan wat van engeland moet komen)
Hij hangt al aan de boot en heeft al gedraaid en loopt als een zonnetje.
Ik heb hem er zelf aangehangen en alles precies volgens de gebruikers handleiding gemonteerd en hij sloeg in 1 keer aan.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld als sommige dealers je willen laten geloven
ik hoop er een zaterdag of een zondag een proefvaart mee te gaan maken.
het zal de ooster wel worden want er wordt nogal wat wind voorspeld.
wordt vervolgt

de delta 385
Dennis Schmitt

Hoi Frank,

Kijk, dat is nou nog eens goed nieuws! :D
Financieel is het erg aantrekkelijk, maar dat wisten we al.
Het feit dat het bij jou allemaal goed is verlopen, is denk ik voor veel vissers een goede motivatie om er serieus over na te denken om het zelfde te overwegen in de toekomst. Het leven is zeker tegenwoordig al duur genoeg dacht ik zo.
Veel vaarplezier,

Groet,
Dennis
D1167
Frank van der Zande

tipje's voor de mensen die dit avontuur ook aan willen gaan

als je wilt invoeren controleer het of je in zee gaat met een bestaand bedrijf kvk en btw nummer vragen ect .
Vragen stellen mbt tot het product zoals gewicht en formaat doos ivm verzending.
Als je het in europa doet vragen of je het kan komen ophalen en contant af kan rekenen meestal wordt er dan een voorschot gevraagd maar dit is normaal om het item te reserveren.
Als je via Ebay wilt kopen ga dan voor de powerseller deze is nl gecontroleerd.

Er zijn nog meer tips maar de belangrijkste is gebruik je gezond verstand en laat je niet misleiden door de soms heel erg lage prijzen.
als bv een yamaha 115 pk op een of andere site voor heel veel minder te koop staat dan je op bv Ebay kunt vinden moet je er wel een paar vraagtekens bij stellen en goed oppassen of het geen scammer (oplichter) is

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

voor leuke prijzen kijk ook eens op:
http://www.boatsandoutboards.co.uk
DE DELTA 385
Plaats reactie