Wat opvalt is, dat zowel onze minister (Verburg) als haar Vlaamse collega de behaalde resultaten, waar de beroepsvisserij kennelijk best tevreden mee is, in de perspublicaties toeschrijven aan "resultaten van wetenschappelijk onderzoek" en waarvoor de EC dan buigt.
Is dat wel zo ? Waar vindt ik dan ergens de onderbouwde resultaten van dat "wetenschappelijk onderzoek" of is dat allemaal geheim ? Beter gezegd "verkooppraatjes" ?
Als je bijvoorbeeld op
www.visserij.nl en andere sites, waar beroepsorganisaties eea aangeven, wat rondspeurt, dan kom je toch op z'n zachts gezegd wat opmerkelijke zaken tegen, zoals:
vrijdag 17 oktober 2008
De EC heeft de biologische advisering inzake TAC's en Quota vervroegd naar mei/juni, men wil al vroeg in het jaar inzicht hebben hoe de bestanden ervoor staan. Voor de tong en schol heeft dat onder andere wel tot gevolg dat de meest actuele cijfers, komend uit de surveys, niet meegenomen worden en dat de internationale biologen in oktober, dus deze maand, aan moeten geven of zij de toestandsbeoordeling en dus het advies van tong en schol aan willen passen in verband met de gegevens uit de surveys. Kortom: veel dubbel werk en nu we vast moeten stellen dat er dit jaar, maar ook vorig jaar, tussen mei/juni en oktober met de platvisadviezen nauwelijks iets gebeurd is, verdiend het voorkeur om weer terug te keren naar de oude tijdsplanning om zodoende te beschikken over de meest actuele gegevens. Tot en met december staan de nodige onderhandelingsronden weer gepland. De eerste ronde EU-Noorwegen vindt van 3 tot 7 november plaats in Bergen, vanaf 26 november is de tweede ronde in Brussel. Voor de kottersector is van belang welke quota binnen EU-Noorwegen vastgesteld worden voor schol en kabeljauw. Voor schol heeft de EU een meerjarig platvisbeheerplan vastgesteld. Ondanks de daarin vastgelegde reductie in visserijinspanning met jaarlijks 10 % kan dankzij een toename van het scholbestand de TAC op 55.500 ton (2008: 49.000 ton) vastgesteld worden. Daarbij stijgt het paaibestand naar 265.000 ton, ruim boven het Veilig Biologisch Minimum van 230.000 ton. Voor kabeljauw adviseert ICES een nul vangst omdat kabeljauw ook volgend jaar nog steeds onder het Biologisch Minimum blijft. Maar wordt het tussen de EU en Noorwegen vastgesteld beheerplan voor kabeljauw toegepast, dan kan de TAC voor kabeljauw omhoog naar 29.100 ton (TAC 2008: 22.200 ton).
In de laatste week van november is er ook een Visserijraad waarbij het belangrijkste agendapunt het nieuwe kabeljauwherstelplan is, dat met ingang van 1 februari 2009 van kracht moet worden. In dit nieuwe herstelplan krijgt de lidstaat geen zeedagen meer op basis van de vistuigen die een vaartuig gaat gebruiken, maar er wordt gekeken naar het totale aantal gebruikte zeedagen per vlootsegment in de jaren 2005, 2006 en 2007. Deze gegevens dienen als basis voor het toe te wijzen aantal zeedagen. De lidstaat ontvangt een totale hoeveelheid effort en moet zelf tot een onderlinge verdeling komen richting vaartuigen. Bovendien vindt er dan ook nog een generieke korting plaats (vari?rend tussen 10 en maar liefst 25 %) als bijdrage in het verder herstel van de kabeljauwstock. Verder wil de Commissie de overdracht van effort van de ene naar het andere vistuig zeer beperken en ook het overschakelen van bijvoorbeeld boomkor naar andere methodes. Minister Verburg heeft zich in de laatste Visserijraad verzet tegen deze aanpak, maar weinig steun gekregen. Veel andere landen hadden wel kritiek op de kortingspercentages zeedagen en het is de vraag of het in november al tot een besluit zal komen.
In december zal aan de Raad voorgesteld worden om de tong volgens het beheerplan te verhogen naar 14.000 ton (TAC 2008: 12.800 ton). Het zijn allemaal nog maar cijfers in de voorstelfase en ongetwijfeld zullen verschillende partijen nog wel weer een truc uit de hoge hoed toveren. Zo heeft schol altijd veel belangstelling tijdens de EU - Noorwegen onderhandelingen, en aangezien de Noren nog steeds niet akkoord gegaan zijn met het EU-platvismanagementsplan zullen ze dit ten koste van de schol wel weer gebruiken om op andere terreinen winst te boeken.
ECHTE ACTUELE cijfers uit wetenschappelijke hoek ontbreken kennelijk en met valt terug op gemiddelden met voorgaande jaren.
Maar er komt nog meer mooi's:
vrijdag 12 december 2008
De afgelopen week vond in Oslo de derde ronde plaats van de onderhandelingen tussen EU en Noorwegen over de visserijmogelijkheden 2009 wat betreft de gedeelde bestanden etc.
De EU heeft voorafgaande aan deze ronde duidelijk richting Noorwegen aangegeven hoever de EU wil gaan waar het gaat om discardsverminderende maatregelen. Dit betekent dat de interne discussie van de EU over Technische Maatregelen niet gedomineerd kan worden door wensen van Noorse kant, o.a. het noemen van een datum waarop een algehele discardsban van kracht zou moeten zijn.
Andere belangrijke punten waren de hoogte van de TAC?s die gezamenlijk beheerd worden en de transfer van visserijrechten tussen EU en Noorwegen. Deze derde ronde begon overigens met een mini-demonstratie waarin Greenpeace Noorwegen aandacht vroeg voor een discardsverbod. De Noorse tv was hierbij aanwezig.
Na een paar intensieve dagen wordt woensdagmorgen rond ong. 06.00 uur aangegeven dat er een akkoord was bereikt. De belangrijkste elementen hiervan zijn:
TAC?s Noordzee 2009:
Schol: 55.500 ton + 13%
Kabeljauw: 28.798 ton + 30%
Wijting: 15.173 ton ? 15%
Schelvis: 42.110 ton ? 9%
Haring: 171.000 ton ? 15%
De TAC voor schol in Het Skagerrak voor 2009 is ten opzichte van 2008 ongewijzigd gebleven: 9.350 ton.
Aangezien de TAC voor blauwe wijting aanzienlijk wordt verlaagd is de transfer van deze soort van de EU naar Noorwegen ook aanzienlijk omlaag gebracht van 108.000 ton dit jaar naar 62.300 ton in 2009. Dit heeft ook gevolgen voor de hoeveelheid vis die Noorwegen beschikbaar kan stellen aan de EU. Zo is de transfer van Noorwegen naar de EU van schol verlaagd van 2.325 ton (2008) naar 1.000 ton (2009). Door deze verlaagde transfer zal de verhoging van het Nederlandse scholquotum volgend jaar uitkomen op 11 %. Noorwegen krijgt volgend jaar van de schol-TAC 3.885 ton, zal daar zelf misschien ongeveer 1.000 ton van gebruiken, hetgeen betekent dat er volgend jaar in Noorwegen ongeveer 1.800 ton ongebruikt zal blijven. Wij zullen hiermee aan de slag kunnen gaan om te bezien hoe wij (een deel van) deze 1.800 ton naar Nederland kunnen halen.
De teleurstelling over de verhoging van kabeljauw met maar 30 % is groot. Mede gezien het advies van ICES dat bij een verlaging van de visserijinspanning van 25 % er een verdubbeling van de TAC mogelijk zou zijn had het van realiteitszin getuigd dit advies meer te laten wegen. Volgende week tijdens de Visserijraad zal zeer waarschijnlijk besloten worden om het aantal zeedagen voor de kabeljauwvissers en degene die deze in belangrijke mate bijvangt te verlagen met 25 %. Maar dan had er ook een TAC vastgesteld moeten worden die hiermee in overeen stemming was geweest. Maar de partijen zijn niet verder gekomen dan slechts 30 % verhoging en dat onder het motto: ?het bestand herstelt snel en daarom is extra voorzichtigheid geboden omdat dit herstel een extra impuls te geven?. Hieruit blijkt nog eens overduidelijk dat bureaucraten niets van visserij snappen want hoe moet een visserman een en ander managen als hij op de visgronden steeds meer grote en marktwaardige kabeljauw aantreft. Het heeft in 2008 al geleid tot een enorme verkwisting van prachtige vis omdat de quota niet toereikend waren en met slechts 30 % aanpassing zal dat probleem volgend jaar levensgroot aanwezig blijven.
Om discards te voorkomen/verminderen zijn tussen de EU en Noorwegen een aantal extra Technische Maatregelen, deels alleen van toepassing in de Noorse Zone maar deels van toepassing in de hele Noordzee.
Maatregelen voor de hele Noordzee:
Er komt een verbod op highgrading met ingang van 1 januari 2009. Highgrading wordt gedefinieerd als het vanuit bijvoorbeeld economische oogpunt discarding van marktwaardige vis (boven de minimum maat) waarvoor het vaartuig wel quota bezit om deze aan te landen. Binnen de EU moet nog een besluit vallen voor welke soorten dit verbod op highgrading van toepassing verklaard gaat worden.
Wanneer een vaartuig, een Producentenorganisatie of een lidstaat per 15 november van het jaar het kabeljauwquotum voor 90 % heeft uitgeput dient verplicht gevist te worden met alleen nog een zeer selectief vistuig gevist te worden om zoveel mogelijk vangst van kabeljauw te voorkomen. In dit verband wordt de eliminator-trawl genoemd, een in Amerika ontworpen net. Overigens zijn de boomkor en het Deense Seine-net hiervan uitgezonderd. Overigens is nog volstrekt onduidelijk hoe deze bepalingen op korte termijn in EU- en Nationale regelgeving verwerkt zal worden. Er kan zich een probleem voordoen wanneer een vaartuig, P.O. of lidstaat niet meer over quota van een bepaalde vissoort beschikt (tot nu toe was dan het vaartuig verplicht deze vis over boord te gooien) en hoe dan nu te handelen met de ban op highgrading?
Maatregelen in de Noorse Zone:
In de Noorse zone is een algehele discardsban van kracht.
Vaartuigen die in de Noorse Zone gaan vissen dienen aan te tonen dat men over voldoende quota beschikt voor de soorten die men vangt. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een verklaring van de P.O. waarvan men lid is of het wordt door de lidstaat op de betreffende vergunning genoteerd.
In de Zone zijn verschillende minimummaten verhoogd: kabeljauw: 40 cm, schelvis: 31 cm en wijting: 32 cm.
ook is een afspraak gemaakt om een EU-Noorwegen werkgroep te vormen die begin volgend jaar bij elkaar zal komen om afspraken en richtlijnen te formuleren hoe om te gaan met Real Time Closures en seizoensmatige sluitingen die met ingang van 1 september 2009 van kracht moeten worden.
Noorwegen probeert kennelijk serieus het probleem van discarts aan te pakken door maatregelen en daadwerkelijke controle.
En hoe denkt men aan Nederlandse kant erover:
vrijdag 19 december 2008
Zoals eerder gemeld zijn er met Noorwegen afspraken gemaakt om de teruggooi van vis die nog wel marktwaardig is (highgrading) te beperken. Dit verbod gaat in per 1 januari 2009 hoewel vastgelegd is dat ten alle tijde voldaan moet worden aan de EU-verordeningen op het gebied van TAC?s-Quota, ControleVerordening en Technische Maatregelen (doelsoorten). Los van de vraag hoe een en ander sowieso te controleren is zal er in de praktijk dus niet veel veranderen.
Ook wordt vanaf uiterlijk 1 september 2009 RTC?s ingesteld in gebieden waar veel ondermaatse vis zit. Er komt een meldingsprocedure en vissers worden verzocht hieraan medewerking te verlenen. De periode tot 1 september 2009 zal gebruik worden om regels en voorwaarden op papier te zetten. Daarnaast komt er een verplichting om meer selectievere vistuigen te gebruiken wanneer voor 15 november 90 % van het kabeljauwquotum is uitgeput. Van deze bepaling zijn boomkorvaartuigen en flyshooters uitgesloten
.
Kortom, de Nederlandse vloot gaat gewoon door met wat ze altijd al deed dankzij gebrek aan controle en "verzoek om medewerking" is aardig vrijblijvend..... Maar:
Minister Verburg
vrijdag 19 december 2008
Minister Verburg is tevreden met de uitkomst van de raad. "De besluiten houden rekening met de visbestanden en bieden tegelijkertijd perspectief voor de visserijsectoren. De afspraken leiden tot biologische en economische duurzaamheid. Voor sommige vissoorten is de totaal toegestane vangsthoeveelheid verlaagd, maar waar het biologisch mogelijk is zijn ze verhoogd", aldus Verburg in een persbericht.
Ook de Nederlandse kottervisserij mag terug zien op een geslaagde Visserijraad. Ons inziens heeft de minister en haar team een uitstekende inzet getoond en een aantal voor ons belangrijke zaken weten op te waarderen. De vangstmogelijkheden in 2009 zijn verruimd en de beschikbare effort is voldoende. Laten we hopen dat de afzet van onze producten en de daaraan verbonden prijsvorming zich ook in positieve zin zal ontwikkelen.
En wat gaven ze dan bijvoorbeeld kort daarvoor prijs m.b.t. de schol ???
Kotteroverleg
vrijdag 12 december 2008
Gisteren, donderdag 11 december is er Kotteroverleg geweest. Onder andere is gesproken over de aanvoer van schol gedurende de kuitzieke periode 2009. De P.O.?s hebben een beperking afgesproken zijnde maximaal 30 % van het groepsquotum aanvoeren tijdens de eerste drie maanden van 2009. Daarbij wordt tevens een scenario geschreven om de aanvoer van de ene op de andere week met 50 % te reduceren indien daar de vangstmogelijkheden en prijsvorming aanleiding toe geven. Wij zien door diverse oorzaken de afgelopen weken de prijzen verder dalen en we kunnen dit niet af doen met: ?we moeten toch een reisje maken?. De scholmarkt is zeer instabiel en de handel geeft aan dat er totaal geen vraag is naar schol, zeker gedurende de kuitzieke periode. Er staan meer dan voldoende voorraden uit de periode september - november en het is nu al moeilijk om daar afzet voor te vinden. Daarnaast de moeilijkheden waarin grote scholverwerkers op dit moment verkeren i.v.m. de kredietcrises. Dit alles be?nvloedt het proces zeer negatief. Dus zeer serieuze aandacht voor deze problematiek van alle P.O.?s en aanvoerders is dan ook dringend gewenst.
Binnen het Kotteroverleg is de laatste tijd ook overleg geweest over de private veilplicht. Gezien gewijzigde omstandigheden en marktontwikkelingen zijn er ondernemers die afspraken willen maken met afnemers van vis. Duidelijk is gesteld dat het registratie van vangsten op de juiste wijze moet blijven plaats vinden, vandaar hebben de P.O. besloten dat de veilplicht gehandhaafd dient te blijven. Dit betekent registratie via de visafslag, ontheffing van verkoop via de klok kan door een P.O. op verzoek verleend worden maar dan dient het betreffende lid afspraken te maken met de visafslag zodat de aanvoercijfers via de visafslag doorgegeven wordt aan de betreffende P.O.
Nog effe en ze gaan alle schol die ze (meer) mogen vangen maar gewoon doordraaien of aan de honden voeren of verdwijnt toch maar in het zwarte cirquit.......
Positief is in ieder geval dat er nagedacht wordt over beperking in de kuitzieke periode van schol.
Want wij als sportvisser merken in onze kustwateren maar verdomd weinig van toename van de scholstand. Tongstand idem.
Verder lijkt het er dus meer op, dat de toename van visbestanden eerder gebaseerd is op cijfers gebaseerd op geruil en getuitel met quota en gebieden en gegoochel met oude gemiddelden, in plaats van echte
actuele cijfers van een wetenschappelijk onderzoek.
Hoezo open en helder beleid ?