motor spoelen
-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
motor spoelen
Kan men na het vissen zijn motor spoelen met bvb een ton of jerrycan met water.
Als men er een kraan met slang aan bevestigd bvb.
En hoe lang moet men een motor spoelen?
Groetjes
Frank
delta 482
Als men er een kraan met slang aan bevestigd bvb.
En hoe lang moet men een motor spoelen?
Groetjes
Frank
delta 482
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
Er zijn booteigenaars die dit op deze manier doen aan de helling (kan van 30 liter) maar mij is door een Suzuki-dealer aangeraden om de motor toch minimum 10 minuten te spoeln (dit heeft te maken met een thermische vergrendeling die pas opengaat als de motor warm is). Het zal dus wel doenbaar zijn maar ik denk dat je dan beter toch thuis nog kunt naspoelen.
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Hoi Frank,
Ja, bijv. een speciekuip of afgesneden jerrycan waatr de cavitatieplaat ook inpast, voldoet prima. Zorg, dat de waterspiegel tot ruim boven de cavitatieplaat blijft door de kraan open te houden, want door de gasdruk via de schroef en het gespetter e.d. verlies je al snel wat hoogte.
Met een spoeladapter (aan weerszijde op de waterinlaat) kan ook. Voordeel hiervan is, dat je aan het (warme) koelwater dat na enkele minuten via de schroefopening meekomt, kan voelen of de thermostaatklep op de cylinderkop zich geopend heeft en er dus ook daar is gespoeld.
Nadeel met de adaptor ( kost max. 10 euri's) is dat sommige oudere typen 2-takt wat wispelturiger lopen of meer toeren gaan maken, omdat op deze manier tegendruk via de uitlaat ontbreekt.
Zo gewoon stationair warm laten draaien. Nooit "eventjes" zonder koelwater, want dan is de impellor al snel naar de knoppen.
Spoel ze!
Ja, bijv. een speciekuip of afgesneden jerrycan waatr de cavitatieplaat ook inpast, voldoet prima. Zorg, dat de waterspiegel tot ruim boven de cavitatieplaat blijft door de kraan open te houden, want door de gasdruk via de schroef en het gespetter e.d. verlies je al snel wat hoogte.
Met een spoeladapter (aan weerszijde op de waterinlaat) kan ook. Voordeel hiervan is, dat je aan het (warme) koelwater dat na enkele minuten via de schroefopening meekomt, kan voelen of de thermostaatklep op de cylinderkop zich geopend heeft en er dus ook daar is gespoeld.
Nadeel met de adaptor ( kost max. 10 euri's) is dat sommige oudere typen 2-takt wat wispelturiger lopen of meer toeren gaan maken, omdat op deze manier tegendruk via de uitlaat ontbreekt.
Zo gewoon stationair warm laten draaien. Nooit "eventjes" zonder koelwater, want dan is de impellor al snel naar de knoppen.
Spoel ze!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

groetjes en vang ze, Cees van de Ven Delta 1063

-
- Berichten: 631
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am
hier heb ik even een vraag over. mijn boot krijgt een tweedehands 90 pk etec evinrude erop gebouwd deze week.
toen ik naar deze motor ging kijken zat er ongeveer halverwege aan de achterkant een gardena nippel op, deze was om de motor van binnen te spoelen, aldus de verkoper.
zag er gemakkelijk uit, de slang op de nippel en laat maar even lopen, ZONDER de motor aan te zetten, want dit spoelwater loopt via deze gardena aansluiting, niet naar de impeller, aldus de verkoper.de motor zou dan van binnen geheel gespoeld worden, zonder de impeller echter.
als ik nu dit verhaal lees, heeft dus die nippel geen zin, want de impeller word niet gespoeld, en omdat de motor niet mag lopen ivm de impeller, gaat de thermostaat ook niet open, of zie ik het verkeerd( heb er zelf de ballen verstand van) en heeft de verkoper en de vorige eigenaar goedgehandeld, ...en hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken, de motor is nl 3 jr oud en zou dan 3 jaar niet goed gespoeld zijn geweest.of zit ik helemaal verkeerd, en is die nippel een goede uitkomst om de motor te spoelen zonder hem te hoeven aanzetten?
hoor het heel graag,
grts, marcel d.1013
toen ik naar deze motor ging kijken zat er ongeveer halverwege aan de achterkant een gardena nippel op, deze was om de motor van binnen te spoelen, aldus de verkoper.
zag er gemakkelijk uit, de slang op de nippel en laat maar even lopen, ZONDER de motor aan te zetten, want dit spoelwater loopt via deze gardena aansluiting, niet naar de impeller, aldus de verkoper.de motor zou dan van binnen geheel gespoeld worden, zonder de impeller echter.
als ik nu dit verhaal lees, heeft dus die nippel geen zin, want de impeller word niet gespoeld, en omdat de motor niet mag lopen ivm de impeller, gaat de thermostaat ook niet open, of zie ik het verkeerd( heb er zelf de ballen verstand van) en heeft de verkoper en de vorige eigenaar goedgehandeld, ...en hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken, de motor is nl 3 jr oud en zou dan 3 jaar niet goed gespoeld zijn geweest.of zit ik helemaal verkeerd, en is die nippel een goede uitkomst om de motor te spoelen zonder hem te hoeven aanzetten?
hoor het heel graag,
grts, marcel d.1013
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Ook de moderne 4-takt motoren ( Mercury enz.) hebben meestal zo'n spoelnippel.
Ongeacht of je de motor nou laat lopen (dit is dus zeker af te raden vanwege ontbrekende koeling in het cylinderblok) of niet, via deze nippel wordt dus alleen de holle staartruimte waar het impellorhuis zich in bevindt en de overloopkanalen daar naar buiten toe schoon gespoeld ?
De handleiding van zo'n motor zou hier toch duidelijkheid over moeten geven ?
Ongeacht of je de motor nou laat lopen (dit is dus zeker af te raden vanwege ontbrekende koeling in het cylinderblok) of niet, via deze nippel wordt dus alleen de holle staartruimte waar het impellorhuis zich in bevindt en de overloopkanalen daar naar buiten toe schoon gespoeld ?
De handleiding van zo'n motor zou hier toch duidelijkheid over moeten geven ?
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm
Ook ik heb zo,n spoelnippel op mijn motor.
Volgens de Suzuki dealer is dit een prima manier
om de gehele motor te spoelen.
Ook in de handleiding word dit aangegeven.
Ik mag er dan toch vanuit gaan dat dit klopt.
Zeker met de Suzuki is dit makkelijk, want anders moet ik
aan de onderzijde van het staartsuk iedere keer een tape
plakken ivm aanzuigen valselucht tijden het draaiend spoelen.
Ben benieuwd hoe hetr nu werkelijk zit.
Volgens de Suzuki dealer is dit een prima manier
om de gehele motor te spoelen.
Ook in de handleiding word dit aangegeven.
Ik mag er dan toch vanuit gaan dat dit klopt.
Zeker met de Suzuki is dit makkelijk, want anders moet ik
aan de onderzijde van het staartsuk iedere keer een tape
plakken ivm aanzuigen valselucht tijden het draaiend spoelen.
Ben benieuwd hoe hetr nu werkelijk zit.

-
- Berichten: 191
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am