motor spoelen

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
frank theunissen

motor spoelen

Bericht door frank theunissen »

Kan men na het vissen zijn motor spoelen met bvb een ton of jerrycan met water.
Als men er een kraan met slang aan bevestigd bvb.
En hoe lang moet men een motor spoelen?
Groetjes
Frank
delta 482
Peter Beeckman

Bericht door Peter Beeckman »

Er zijn booteigenaars die dit op deze manier doen aan de helling (kan van 30 liter) maar mij is door een Suzuki-dealer aangeraden om de motor toch minimum 10 minuten te spoeln (dit heeft te maken met een thermische vergrendeling die pas opengaat als de motor warm is). Het zal dus wel doenbaar zijn maar ik denk dat je dan beter toch thuis nog kunt naspoelen.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Frank,

Ja, bijv. een speciekuip of afgesneden jerrycan waatr de cavitatieplaat ook inpast, voldoet prima. Zorg, dat de waterspiegel tot ruim boven de cavitatieplaat blijft door de kraan open te houden, want door de gasdruk via de schroef en het gespetter e.d. verlies je al snel wat hoogte.

Met een spoeladapter (aan weerszijde op de waterinlaat) kan ook. Voordeel hiervan is, dat je aan het (warme) koelwater dat na enkele minuten via de schroefopening meekomt, kan voelen of de thermostaatklep op de cylinderkop zich geopend heeft en er dus ook daar is gespoeld.
Nadeel met de adaptor ( kost max. 10 euri's) is dat sommige oudere typen 2-takt wat wispelturiger lopen of meer toeren gaan maken, omdat op deze manier tegendruk via de uitlaat ontbreekt.

Zo gewoon stationair warm laten draaien. Nooit "eventjes" zonder koelwater, want dan is de impellor al snel naar de knoppen.

Spoel ze!
Cees van de Ven

Bericht door Cees van de Ven »

:idea: Even nog een hint naar aanleiding van het spoelen: denk er wel aan dat met een vorstperiode zoals we die nu gehad hebben de kans bstaat dat je inpeller zeer snel stuk kan gaan als je het water niet goed uit de motor en staarstuk laat lopen.Als er wat ijs in het huis van de inpeller zit is hij zo kapot. Dit gebeurt ook met motoren die aan de boot in het water zijn blijven hangen.
groetjes en vang ze, Cees van de Ven Delta 1063
:lol:
Marcel Oomen

Bericht door Marcel Oomen »

hier heb ik even een vraag over. mijn boot krijgt een tweedehands 90 pk etec evinrude erop gebouwd deze week.
toen ik naar deze motor ging kijken zat er ongeveer halverwege aan de achterkant een gardena nippel op, deze was om de motor van binnen te spoelen, aldus de verkoper.
zag er gemakkelijk uit, de slang op de nippel en laat maar even lopen, ZONDER de motor aan te zetten, want dit spoelwater loopt via deze gardena aansluiting, niet naar de impeller, aldus de verkoper.de motor zou dan van binnen geheel gespoeld worden, zonder de impeller echter.
als ik nu dit verhaal lees, heeft dus die nippel geen zin, want de impeller word niet gespoeld, en omdat de motor niet mag lopen ivm de impeller, gaat de thermostaat ook niet open, of zie ik het verkeerd( heb er zelf de ballen verstand van) en heeft de verkoper en de vorige eigenaar goedgehandeld, ...en hoef ik me daar in ieder geval niet druk over te maken, de motor is nl 3 jr oud en zou dan 3 jaar niet goed gespoeld zijn geweest.of zit ik helemaal verkeerd, en is die nippel een goede uitkomst om de motor te spoelen zonder hem te hoeven aanzetten?
hoor het heel graag,

grts, marcel d.1013
Peter Beeckman

Marcel,
wat je zegt klopt. Toen ik bij aankoop stelde dat een dergelijke nippel idd. makkelijk is heeft mijn dealer dit uitdrukkelijk afgeraden, via de nippel wordt de motor zoals je zegt slechts gedeeltelijk gespoeld.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Ook de moderne 4-takt motoren ( Mercury enz.) hebben meestal zo'n spoelnippel.
Ongeacht of je de motor nou laat lopen (dit is dus zeker af te raden vanwege ontbrekende koeling in het cylinderblok) of niet, via deze nippel wordt dus alleen de holle staartruimte waar het impellorhuis zich in bevindt en de overloopkanalen daar naar buiten toe schoon gespoeld ?

De handleiding van zo'n motor zou hier toch duidelijkheid over moeten geven ?
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Ook ik heb zo,n spoelnippel op mijn motor.
Volgens de Suzuki dealer is dit een prima manier
om de gehele motor te spoelen.
Ook in de handleiding word dit aangegeven.
Ik mag er dan toch vanuit gaan dat dit klopt.
Zeker met de Suzuki is dit makkelijk, want anders moet ik
aan de onderzijde van het staartsuk iedere keer een tape
plakken ivm aanzuigen valselucht tijden het draaiend spoelen.
Ben benieuwd hoe hetr nu werkelijk zit. :?:
frank theunissen

Bericht door frank theunissen »

je komt ook nergens te weten hoe lang je moet spoelen.
hoe spoel je hem dan als je in een haven ligt.
de motor van onze huurboot in noorwegen werd op een hele week niet gespoeld?
groetjes
frank
delta 482
Marcel Brevé

Bericht door Marcel Brevé »

Ook op mijn Honda 90 zit een spoelnippel. In de handleiding staat dat hiermee de motor kan worden doorgespoeld.
Ik ga er van uit dat hiermee de gehele motor wordt bedoeld.
Als dat niet zo is wat heb je dan aan zo'n spoelnippel.

Marcel
delta 1566
Peter Beeckman

Rob,
ik heb ook een Suzuki en mijn dealer heeft dat afgeraden. Ook moet men een 10-tal minuten spoelen omdat de thermostaatklep pas opent eens de motor voldoende warm is. Alleen dat laatste zegt in feite al dat bij een niet draaiende motor deze niet voldoende gespoeld wordt.
Plaats reactie