Pagina 1 van 1
te traag
Geplaatst: wo jan 28, 2009 11:43 pm
door frank theunissen
Met een 60 pk mercury 4takt loopt mijn jumbo 535 max 22 per uur.
Het is net of hij niet op toeren komt (max 4200 tpm)
Is dit normaal en kunnen glijvinnen of trimflappen hierbij helpen om de snelheid te verhogen?
Ik ben einde raad,wie kan mij helpen.
Delta 482
Frank
toeren
Geplaatst: do jan 29, 2009 12:35 pm
door Frans Salvo
toerental zit fout; of je motor hangt te laag op de spiegel = te ver onder water; of je hebt een te grote schroef
als je zelf je motor op de boot hebt gehangen kan het zijn dat je hem te laag hebt gehangen; even nakijken hoeveel cm je cavitatieplaat precies onder de onderkant van je boot moet uitkomen;
het kan ook een technisch probleem zijn natuurlijk waardoor je motor niet meer toeren kan lopen; je zou dat kunnen testen door je motor in het water iets te trimmen en dan volgas geven; 5500 t/m zou je zeker moeten halen
er zullen ongetwijfeld nog wel een paar technische raadgevingen volgen op dit forum
succes
Geplaatst: do jan 29, 2009 5:49 pm
door frank theunissen
bedankt Frans
Ik heb hem erop laten hangen door een watersportbedrijf dus denk ik dat hij er goed op hangt.Nu ga ik volgende keer eens proberen of hij hoger toeren maakt wanneer ik hem trim.
Kan dat ook met oude benzine of de benzine toevoer te maken hebben.
groetjes
Delta 482
Frank
Geplaatst: do jan 29, 2009 7:03 pm
door Alex Wycisk
Een Jumbo 535 is een zware boot ....
Een 60 Pk 4 tact zal zeker moeite hebben hiermee naar mijn idee.
Ik heb zelf een sportbootje gehad ( superlicht ) met een 40 Pk 4 tact .. leuk hoor met z n 2en ging het net .. maar met 3 personen kwam het ding niet eens in plane.....
Pk is Pk , maar een 2 tact motor heeft veel meer koppel onderin om de boot in plane te krijgen.
Wat je kan doen is proberen trimplaten te monteren om de boot achterin wat makkelijker omhoog te krijgen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Om te vergelijken, ik vaar met een beekman 505 met 75 Pk 2 tact er achter, dat loopt riant 60 km per uur met 2x 30ltr brandstoftanks, 2 accu's 2 personen en visrommel.
Groetjes Alex.
Geplaatst: do jan 29, 2009 8:52 pm
door Marco Van Meeuwen
hallo
de motor is in eerste plaats veel te licht voor de boot,,,,daarnaast kan er ook nog een te grote schroef op zitten ,en kan er mischien een cilinder niet werken?
heeft de boot dit altijd gedaan? of heb je hem net?
op dit type boten zou je minimaal een 90pk of een 115pk moeten hebben.
het gewicht van de boot , als je gaat vissen is al vlug 1000 A 1200 kilo
dus een 60 pk????
veel te licht!
normaal word er geteld 1 pk per 10 KILO dus 100pk voor 1000 kilo
Geplaatst: do jan 29, 2009 10:45 pm
door Alex Wycisk
Heeft allemaal te maken met koppel, een 4 tact kan wel , maar dan kom je idd in de richting van de 100 Pk uit....
Ga je voor een 2 tact dan kan je met minder Pk s en dus ook gewicht af.
Ik ben er heilig van overtuigd, 4 tact loopt schitterend, maar je hebt een hele dikke motor nodig om zo n zware boot uit het water te krijgen.
Maar dit is nu niet echt de discussie, jouw probleem is dat je motor gewoon te weinig kracht heeft om die zware Jumbo het water uit te krijgen, vraag anders eens advies aan het bedrijf waar die boot vandaan komt...geloof dat dat poelgeest is ????? Wie weet heeft die tips mbt de ( soort ) trimvlakken die je eventueel kan gebruiken icm met deze motor.
Welk merk motor heb je trouwens ?
Of er moeten leden zijn die ook ervaring hebben met dit probleem....
Succes !!
Geplaatst: vr jan 30, 2009 2:02 pm
door frank theunissen
Alex,
Nu ligt er een 60 pk 4takt mercury efi op.
Ik ben van plan er zo een 2de op te leggen ,als hij dan niet gaat trek ik de stop eruit en maak ik er een duikboot van.
Groetjes
Frank
Delta 482
Geplaatst: vr jan 30, 2009 2:08 pm
door Alex Wycisk
Hey ,
Ja die mercury's hebben een klein schroefje he, maar k vind ze wel heel mooi lopen. Ik had zelf een 40 efi.
Ik denk dat als je er 2 achter hebt hangen dat je dan zat hebt , kijk wel ff of je spiegel dat kan hebben wat betreft gewicht.
Is ook mijn ideaal hoor 2 motoren .. maar ja je kan niet alles hebben.
Groetjes.
Geplaatst: vr jan 30, 2009 7:50 pm
door Laura Kleijn
mijn oude boot was een jumbo 535 met 60 pk
deze boot haal toch een snelheid van 42 km per uur met 3 mensen en visspullen gewicht van de boot 1250 kg totaal
waarschijnlijk ligt het probleem in de schoef
Richard kleijn
delta 932
Jumbo 535
Geplaatst: vr jan 30, 2009 8:12 pm
door Dennis Schmitt
Hoi Frank,
Ik heb ook een jumbo 535.
Volledig beladen, met 3 personen, volle tank van 130 liter.
90 pk optimax erachter en geen centje pijn.
Loopt en vaart als een tierelier.
groeten.
60 pk?
Geplaatst: vr jan 30, 2009 8:17 pm
door Mark Stuyck
Hallo,
42 km/u met een Jumbo 535 met een gewicht van 1250 kg? Dan zal dit toch wel een 60 pk 2-takt zijn geweest.
Beste Frank
Vermoedelijk montagehoogte van de motor fout al dan niet in combinatie met foute schroef. Zoals Frans zei: probeer eens te trimmen en kijk of het toerental omhoog gaat.
Mvg,
Mark
Geplaatst: vr jan 30, 2009 9:49 pm
door Alex Wycisk
Een Optimax is al ik mij niet vergis een 2 tact .... en die 60 Pk, zal toch echt ook een 2 tact geweest zijn.
Pk is Pk , maar een 2 tact heeft gewoon veel meer koppel om de boot het eerste zetje te geven ........................
Vergis je niet in dat verschil !! ( zeker als je kleinere motoren gaat vergelijken )
Geplaatst: za jan 31, 2009 10:32 am
door Marc Van Acker
Ik heb ook een jumbo 535
met een 70pk suzuki 4takt er op
loopt ook 45km/u.
Marc
Delta 1575
Geplaatst: za jan 31, 2009 10:50 am
door frank theunissen
En wat voor schroef heb jij erop Marc.
Dan kan ik dit ook eens proberen.
Alvast bedankt
Frank
Geplaatst: za jan 31, 2009 8:20 pm
door Marc Van Acker
Frank,
Ik denk de originele schroef van suzuki zelf.
Heb boot ook 2de hands gekocht met alles op en aan.
Ben daar zeer tevreden over,sterke en stabiele boot.
Mvg Marc
mercury
Geplaatst: zo feb 01, 2009 9:25 pm
door cor de vet
ik heb ook een 60 pk loopt met 6000 rpm 52 km door het water.frank heb de foto van mijn boot naar je opgestuurd dus je kent hem
of de schroef te groot of ander problemen,ga maar eens naar een watersport centrum.
voor het geval je de foto niet meer hebt mijn boot is een ryds 550 weegt zoon 700 kilo.
volgens mij een kleinere schroef.

Geplaatst: ma feb 02, 2009 2:58 am
door Nat van Adrichem
Een Mercury 60PK 4takt is begrensd op 6000 tpm.
Mijn bootje met 3 zware mannen en complete uitruisting weegt geschat zo'n 1000 kg en haalt ook de 40 km/u bij zo'n 5800 tpm.
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat je schroef te groot is.
Toen ik de boot kocht zat er ook te grote schroef op en heb met wat schroeven ge?xperimenteerd.
Ik heb er nu een RVS 3 blads 13 pitch op. (11 1/8 X 13 ) en loopt als een tierelier.
Slechte benzine of de toevoer ervan kan je zo goed als uitsluiten, want dan zou je 4200 tpm ook niet halen.
De cavitiatieplaat van je motor moet van 0 tot ? 2,5 cm onder de bodem van de boot hangen.
Ik denk niet dat trimvlakken of vinnen ed. je snelheid zullen verhogen. Met die vinnen zal je boot eerder in plan? komen maar niet harder laten lopen.
Geplaatst: ma feb 02, 2009 4:42 pm
door frank theunissen
Bedankt vrienden,
Ik ga allereerst eens langs waar ze mijn motor erop geplaatst hebben.
Daar dit toch een bekend watersportcentrum is denk ik wel dat mijn motor er goed op geplaatst is.
Ik ga zeker een kleine schroef uitproberen daar dit toch het meest voor de hand liggende probleem kan zijn.
Hopelijk gaat het dan lukken en kan ik eindelijk eens fatsoenlijk gaan vissen.
Nu nog een kleiner schroef vinden!
Groetjes
Frank
Delta 482
Geplaatst: ma feb 02, 2009 6:55 pm
door Alex Wycisk
Frank ,
Veel succes, ik hoop oprecht dat ik het mis heb en dat een andere schroef de oplossing is.
Groetjes,
Alex.
Geplaatst: ma feb 02, 2009 11:13 pm
door Dre Frijters
Met een 60 pk mercury 4takt loopt mijn jumbo 535 max 22 per uur.
Frank, misschien een domme vraag van mij, maar heb je het nou over 22 mijl/u of 22 km/u ?
Als het mijl is dan komt het m.i. in verhouding al aardig in de buurt van de andere genoemde orka's/soortgelijke boten.
Als het km is dan is het natuurlijk veel te laag.
Het toerental moet in ieder geval omhoog om het max. vermogen aan te kunnen spreken. Een prop met een kleinere spoed, zoals al eerder opgemerkt, uitproberen dus. Op je huidige prop staat als het goed is de "maat" aangegeven. Ik ga er vanuit dat de schroef niet uit vorm is geraakt en/of dat de motor trilt bij meer toeren.
Groet,
Dre.
Geplaatst: ma feb 02, 2009 11:17 pm
door frank theunissen
Dre
Het is wel degelijk 22 km per uur.
Ik heb het bedrijf gemaild die hem erop geplaatst heeft om een andere schroef te testen.
Dan zullen we wel zien.
Delta 482
Frank
Geplaatst: ma feb 02, 2009 11:19 pm
door Dre Frijters
Suc6 Frank
andere motor
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:45 am
door Frans Salvo
Frank, in plaats van een andere schroef zou je volgens mij beter overwegen om er een andere motor op te hangen; 90 ? 115 pk is meer geschikt voor je boot;
je verbruik gaat ook naar omlaag gaan aangezien die zwaardere motor veel minder moet "werken" als jou 60 PK
je sprak van een 2e motor en dat gaat ongetwijfeld je snelheids- en toerentalprobleem oplossen; maar je gaat met 2 x 60 PK geen 120 PK overhouden en je verbruik gaat een stuk hoger zijn dan met 1 x 115 PK;
ook je totale gewicht gaat stijgen
Geplaatst: di feb 03, 2009 1:18 pm
door Alex Wycisk
Maar het is wel goedkoper om een 2e 60 Pk te kopen dan een 115 Pk of je moet een mega inruil op die 60 krijgen ..... k zou persoonlijk voor een 2e 60 kiezen , lekker veilig ook 2 motoren.
Groetjes
Geplaatst: di feb 03, 2009 1:25 pm
door harrie cas
het is wel zo als je 2 motoren van 60 pk moet voeden om een redelijke snelheid te halen verbruik je al gauw met beide motoren 1,6-1,7 liter de mijl en met een 115 pk ligt dit ongeveer met de moderne techniek op een liter de mijl. en hij zal dan je jumbo een kleine 30 mijl in topsnelheid lopen.dat zal ie met die 2x 60 pk nooit halen.alleen een berg benzine slurpen.
Geplaatst: di feb 03, 2009 1:45 pm
door Eddy Claes
Hallo Frank,
ik weet misschien nog wel een perfecte Mercury 115 pk 4 tact voor je staan.
Stuur anders je mailadres maar eens door.
e_claes@edpnet.be
Gr,
Eddy.
Geplaatst: di feb 03, 2009 2:58 pm
door walter de landsheer
Frank,
Beter 1 motor ophangen van 90 of 115 pk ophangen zoals frans al zij,
ikzelf heb een 115 pk op mijn beekman 540 en ik vaar top 32 knopen, als ik rond de 40 km/u vaar (22 knopen ) draait de motor maar ongeveer 4200rpm, bij een verbruik van 1 liter tot 1,1 liter de mijl.
GRTZ
shroef
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:00 pm
door hilbert van vlimmeren
ik zelf een beetje met het zelfde probleem maar dan de schroefkeuze hoevel toeren en welke snelheid moet ik kunnen halen met een beekman 505 met een 60 pk 4 takt mercury motor ? ik haal nu ongeveer 4900 toeren en 50km per uur is dit dan goed of moet ik naar een kleinere schroef ?
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:08 pm
door frank theunissen
Als de mijne 50 per uur liep sprong ik een gat in de lucht.
Ik zelf zou al tevreden zijn met 35-40 per uur.
Groetjes
Frank
5500 t/m
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:12 pm
door Frans Salvo
ik ben er niet zeker van maar ik vermeod dat je max toerental in de buurt van 5500 ? 5750 t/m zou moeten liggen; als je dit niet kan halen (in optimale omstandigheden), dan is je schroef te groot...
het zou wel eens kunnen zijn dat je, met die kleinere schroef en hoger toerental, geen 50 km/u meer gaat halen...
voor je motor is het toch beter dat je die max.toerental kan halen; je boot gaat minder "stroppen" in de golven en iets minder moeite hebben om zich uit een dal te trekken
succes
Re: shroef
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:13 pm
door Hendrik Keizer
hilbert van vlimmeren schreef:ik zelf een beetje met het zelfde probleem maar dan de schroefkeuze hoevel toeren en welke snelheid moet ik kunnen halen met een beekman 505 met een 60 pk 4 takt mercury motor ? ik haal nu ongeveer 4900 toeren en 50km per uur is dit dan goed of moet ik naar een kleinere schroef ?
1 of 2 tikkies kleiner. 1" kleinere spoed is ongeveer 200 toeren omhoog.
Even in het boekje kijken wat het max toerental is.
Iets daaronder is goed
hendrik
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:36 pm
door Alex Wycisk
Ik vaar met een beekman alfa 505 ca 60 en een beetje Km/h op topsnelheid ( maar wanneer kan je dat varen ???? ) met een 75 Pk evinrude e-tec.
Ik denk dat 50 per uur met een 60 Pk 4 tact heel erg netjes is !!
Geplaatst: di feb 03, 2009 9:39 pm
door Alex Wycisk
Ter aanvulling, .....
Dan vaar ik niet max toeren, mijn schroef zou iets kleiner kunnen om meer toeren te kunnen maken en iets aan snelheid te winnen, maar ik vind het wel prettig dat de motor niet voluit in toeren loopt maar net een paar klappies minder.