Vaste stuurstoel in orka of soortgelijke boot

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Niels Janse

Vaste stuurstoel in orka of soortgelijke boot

Bericht door Niels Janse »

Hallo,

Ik was benieuwd of iemand ervaring heeft om met een vaste stuurstoel te varen in een orka 535 of in een andere soortgelijke boot ( Bijvoorbeeld een beekman fish cabin). Dit in verband met soms lange tochten, dan is het wel lekker om tijdens het varen te kunnen zitten. Is dit te doen ook als er veel golven staan zonder dat je je rug breekt? Ik hoor graag de ervaringen hiermee en eventueel een aanrader qua stoel en stoelpoot.

Groeten en tot zaterdag 7 februari
Nat van Adrichem

Bericht door Nat van Adrichem »

Als water redelijk glad is, is het zeker te doen.

Maar wordt er op hogere snelheid op wat (korte) hogere golven gevaren kan je meteen een bestelling doen voor een nieuwe rug en nieren.

Ook verradelijk als je onverwacht in een golf duikt of tussen 2 golven in valt.
Ronald Anderiesse

Bericht door Ronald Anderiesse »

Niels,

Een vaste draaibare stoel op een stevige voet, is zeker te verkiezen
boven alleen staan.
Inderdaad de schokken van je boot veroorzaakt door het "paaltjes pikken", zeg maar het bonken van het voorschip op de golven, wordt doorgegeven op het lichaam.
De poot zou dus verend moeten zijn...?
Denk aan gascilinder burostoel, corrosiebestendigheid komt dan om de hoek kijken.
Ook onderkant poot moet een niet te klein oppervlak hebben, om de moment krachten van het gewicht op de stoel , over te brengen op de vloer van je boot.
Armleuningen zijn ook wel prettig, evenals het kunnen draaien van de stoel.

Grtz,

Ronald
walter de landsheer

Bericht door walter de landsheer »

Niels,
Ik heb een vaste stuurstoel op min fish cabin en gebruik deze alleen bij zeer plat weer, ik vaar 90 % rechtstaand.
Beekman gaat wel geveerde stoelen binnenkrijgen, dit zal wellicht beter zijn voor je rug.
GRTZ
Rob van der Zande

Bericht door Rob van der Zande »

Ik ken iemand die heeft leren auto stoelen op een draai
plateau zitten. super zacht en comfortabel ook bij wat
zwaardere zee. Het type boot is een Orca 535.
Ard Hulsen

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo

ik heb een orka 535 en ik heb er geen stoelen in omdat die ten eerste in de weg staan bij het vissen en ten 2de kan je daar tog bijna nooit op zitten mishcien 3x per jaar en die keren dat het wel kan zet ik gewoon 2 koelboxen op elkaar en zit ik ook prima tevens de perfecte hoogte

Groeten

Ard
ton van de weerd

Bericht door ton van de weerd »

Ik heb een orka 535 met een vaste draaistoel zit uitstekend maar je moet wel een stevige stoel met dikke kussens hebben zou er geen twee in zetten dat is iritant met ankeren .
Niels Janse

Bericht door Niels Janse »

Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik ga kijken om er ??n vaste stoel in te zetten.
Ik ga beekman eens informeren over de geveerde poot. Bedankt voor de tip Walter.
Ton welke zitting heb jij erop zitten?

Groeten
ton van de weerd

Bericht door ton van de weerd »

Hoy niels ik heb er een hardplastiqe stoel op zitten van Plastimo met een los zit en rug kussen een vaste poot met ingebouwde schotel
dus als hij in de weg zit kan ik hem weg haalen en heb dan alleen een schotel in de vloer zitten, maar ik denk dat een geveerde poot wel wat lekkerder is voor het opvangen van de klappen.

groet ton
Mark Stuyck

Stoelen

Bericht door Mark Stuyck »

Ik vaar met een Orka 535 met daarin 2 vaste, draaibare en in de hoogte verstelbare stoelen.
Echt zitten tijdens het varen doe ik nooit. Wel kan ik de stoel dusdanig hoog zetten dat als ik rechtstaande vaar, er net tegenop kan zitten en leunen. Dit geeft steun en de harde klappen worden toch door de benen opgevangen. Beter voor de rug en veiliger.
Verder zijn de stoelen draaibaar voor tijdens het geankerd vissen.
Het zijn zwart lederen stoelen met dikke kussens. De poten zijn niet geveerd. Ze nemen dus wel wat plek in doch voor 2 man blijft er ruimschoots visplek over.

Mvg,

Mark
Plaats reactie