Ben zijn tongen

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Rob van der Zande

Ben zijn tongen

Bericht door Rob van der Zande »

Hey Ben, vorig jaar had je van die mooie berichten over
tong vangsten bij West Kapelle, ik hoor je niet :P

Is het zo slecht :?:
Ben Biondina

tongvangsten

Bericht door Ben Biondina »

Hoi Rob,

Wij hebben daar nog maar ??n keer gelegen, omdat wij gehoord hadden en zelf ook ondervonden dat er niets te vangen viel, maar misschien hebben andere collegavissers betere berichten........ :cry:

vriendelijke groet,

Ben
Delta 72
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Zwingeul, Knokke, Duinbergen, Zeebrugge... allemaal dezelfde ellende. Slechts enkele tongetjes op een tij...
En zeggen dat ze in het noorden van Frankrijk deze winter (half februari) hun quotum al vol hadden!
Ben Biondina

tongvangsten

Bericht door Ben Biondina »

Hoi Koen,

Het gekke is natuurlijk dat de tong wordt weggevangen tijdens de paaitijd. Die kuit levert de beroepsvisserij alleen maar "tarra" op, maar zorgt er ook voor dat de "nieuwe" tong er niet komt. Dus ook hier geldt: geen baglimits, maar de tong in die tijd beschermen, zodat er nakomelingen komen.

Schol wordt ingevroren door PVis omdat de minimumprijs niet wordt gehaald. Nu wordt diezelfde schol verkocht..... (lekker vers!!!) omdat de prijs nog verder is ingezakt.

En de beroepsvisser maar klagen: "onbegrijpelijk dat onze schol niet wordt verkocht, het is kwalitatief zo'n fijne vis". Dat is de schol ook: maar dan vers!

Vriendelijke groet,

Ben
Koen De Bièvre
Beheerder

Bericht door Koen De Bièvre »

Oud zeer h?...
Gul, baars, schol, tong, ....wordt allemaal weggevangen in volle paaitijd als ze op een kluitje bij elkaar hangen. Geen enkele boer slacht zijn zwangere zeug omdat het z'n biggen kost en de zeug toch niet lekker smaakt... De visserman doet dat blijkbaar wel. Maar daar moeten wij elkaar niet van overtuigen h?...

Ooit komt er een dag dat we onze zin krijgen en dat de paai beschermd zal worden, dat weet ik zeker. Wat ik niet weet is of wij het nog gaan meemaken? Wellicht wel, want aan dit tempo "zwangere dames" blijven afslachten moet een keer goed fout gaan.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Daarom heb ik al eerder voorgesteld om daar waar dat van toepassing voor ons is, namelijk in jan-febr. tav paaitijd gul om een vangstverbod tbv het nageslacht.
Het doet weinig pijn: in nov-dec. en april-mei kan iedereen zijn voorraadje bij elkaar vissen ( als ze er (nog) zijn natuurlijk) Wij voldoen dan in iedergeval aan een stuk moraal dat tav het dierenleven heel vanzelfsprekend is EN dat daar waar nodig ook nog eens wettelijk geregeld is.
Ook bij de binnenvisserij!
Behalve op het zoute, omdat de beroepsvisser dat economisch gezien niet goed uitkomt.
Wij als sportvisser garanderen daarmee het recht om op kabeljouw te blijven vissen, LOS VAN HET BEROEPS.

De quota voor tong en schol gaat volgens Visserijnieuws.nl nu al weer omhoog OMDAT HET ZO GOED GAAT en de SCHOL VOOR HET OPSCHEPPEN ligt. Waar dan, wij vangen ze niet meer als het restant zich weer over de Noordzee verspreidt!
De cijfers worden kennelijk door die van het beroeps IN DE PAAITIJD bepaald en ICES e.a. toezichthouders hebben het nakijken: Zij mogen/moeten hun cijfers keer op keer "bijstellen". Een spiraalbeweging naar beneden die zijn weerga niet kent.......

Tja onze minister heeft het er maar druk mee, al die recepties en feestelijke openingen van rederijen, het uitreiken van keurmerken e.d. in Urk en omgeving, tot twee op een dag.
"Wilt u misschien nog een toostje gerookte paling, mevrouw? O ja, en wilt u toch nog eens vlot naar mijn subsidieaanvraag laten kijken van mijn onder Franse vlag varende schip !? Proost!!"
Plaats reactie