Onderzoek migratie zeebaars-harder

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters

Onderzoek migratie zeebaars-harder

Bericht door Dre Frijters »

Van visserijnieuws.nl
7,50 euro per teruggemelde gemerkte vis
Experiment harder en zeebaars

zaterdag 25 juli 2009
IJMUIDEN - Van juli 2009 tot en met november 2010 voeren zes beroepsvissers een merkexperiment uit in samenwerking met IMARES. De vissers zullen 250 harders en 250 zeebaarzen uit eigen vangsten merken met FLOY-tags.

Het doel van dit project is het verzamelen van kennis over de verspreiding en migratie van harder en zeebaars. Het project is gefinancierd en georganiseerd door de kenniskring Kustvisserij op harder en zeebaars (zie voor meer informatie www.kenniskringvisserij.wur.nl ).

Vissers worden opgeroepen uit te kijken naar gemerkte harders en zeebaarzen. De instructie bij vangst van gemerkte exemplaren is: noteer merknummer, soort, lengte, vangstdatum en vangstlocatie van de vis. Is de vis nog levendig, dan deze graag weer uitzetten. De informatie en eventueel het merkje zelf kunnen naar IMARES gestuurd worden (ter attentie van K. Groeneveld, Postbus 68, 1970 AB IJmuiden).

Bij de gezonden informatie moeten wel contactgegevens en een bankrekeningnummer meegestuurd worden. Per ontvangen merk/informatie wordt namelijk 7,50 euro betaald.
John van Vugt

Bericht door John van Vugt »

Ik ben van nature altijd een beetje achterdochtig, misschien is het de bedoeling om er achter te komen waar de baars zich ophoud om ze daarna weg te vangen? Het spijt me als ik er helemaal naast zit.
Groetjes John.
Dre Frijters

John,
ik denk dat het uitvarend beroeps in de praktijk elke winter en voorjaar weer bewijst dat ze als geen ander weten waar en hoe ze de samenscholende en paaiende zeebaars in korte tijd kunnen "aanpakken" : in Het Kanaal, Zuidwest Engeland - Noordwest Frankrijk.

Groet,
Dre.
Dre Frijters

Zuidoost Engeland
Plaats reactie