Zwaar sturen / hydrolische besturing

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Nat van Adrichem

Zwaar sturen / hydrolische besturing

Bericht door Nat van Adrichem »

Ik heb op m'n huidige boot een besturing waar ik me de laatste tijd steeds meer aan stoor, omdat ie vrij zwaar stuurt. Ik moet soms met 2 handen draaien of m'n gewicht erin zetten. Eenvoudig met 1 of 2 vingers sturen is er niet bij.
Dat valt helemaal zwaar als ik op andere boten(met en zonder hydrobesturing) vaar en terug naar mijn eigen boot.
Op vorige boten heb ik dat nooit zo gehad. En deze hadden geen van allen hydrobesturing.

Ligt dat aan het stuurmechanisme , de lengte(is naar mijn smaak ietsje te lang) of de loop van de kabel (maakt eigelijk 2x een hoek van 90?) of de motor (Mercury 60pk)

Voordat ik grote stappen ga maken, herkent iemand dit en heeft iemand tips om dit eenvoudig/goedkoop te verhelpen. Is er ergens een stelboutje, schoonmaken (wat) of iets?

Zoniet, dan denk ik aan een hydrolische besturing. Ik weet er weining vanaf.
Dus namen van merken/types zeggen me niks. Weet niet wat goed of minder goed is.
Ik zie setjes van 300 tot 600 euro. Daarvan zegt alleen die van Vetus mij wat kwa bekendheid.
Is dit een redelijke en ook te gebruiken op zoutwater of moet ik naar wat anders uitzien?

Alle zinnige tips zijn welkom.
Alex Wycisk

Bericht door Alex Wycisk »

heb je een vetnippel op je stuurkabel zitten?
Zo ja , zou ik die eens lekker doorpompen..en anders nieuwe stuurkabel?

groeten.
e-tec rulez !!
Nat van Adrichem

Volgens mij zit er geen vetnippel op mn kabel. Wel op de stuurstang van de motor.
Aan 'oud' vet heb ik ook zitten denken. Maar dit heb ik al vanaf het begin ? 4, 5 jaar geleden. Is gedurende deze tijd niet zwaaarder of anders geworden.

Een nieuwe kabel aanschaffen en monteren kan natuurlijk ook. Maar is natuurlijk zonde als dit toch niet de plossing is.
John Ezendam

Stuurkabel

Bericht door John Ezendam »

Zoals Alex zegt, een vetnippel kan de oplossing zijn. Gaatje boren, schroefdraad er in tappen, vetnippel er inschroeven en volpompen.Ben je voor weinig geld klaar en zeker als dat helpt. :) :)
Barend Verschoor

Re: Stuurkabel

Bericht door Barend Verschoor »

John Ezendam schreef:Zoals Alex zegt, een vetnippel kan de oplossing zijn. Gaatje boren, schroefdraad er in tappen, vetnippel er inschroeven en volpompen.Ben je voor weinig geld klaar en zeker als dat helpt. :) :)

Toch wil ik een kantekening zetten met vetnippels op stuurkabels, als het wat kouder weer is word het vet stijf en dik , dan gaat sturen ook niet zo lekker meer , ik heb op hydrolische kranen gewerkt en daar waren ook stuurkabels aan wezig met vetnippels maar zelfs in de winter vroren zij vast , je kan smeren wat je wil.
Ik zou de kabel bij het stuur losmaken en bij de motor losmaken ??n van deze zijden zo hoog mogelijk houden en er v?????l WD 40 doorheen zien te krijgen en dan zeker niet met vet gaan werken, dus doorspoelen met WD 40.

succes.
Rien Meijs

Bericht door Rien Meijs »

Hoi nat ik heb het zelde probleem gehad bij mijn 60 pk mercury de stangen die in elkaar schuiven bij de moter aan het uiteinde van de kabel los maken schoon maken en evt iets op schuuren en dan met het juiste vet weer monteren draait nu weer met een pink succes er mee delta1385
Hendrik Keizer

Bericht door Hendrik Keizer »

Als dit al zolang is als je hem hebt, zal het vet het probleem (nog) niet zijn.
Wellicht zijn de bochten te krap.
Teleflex maakt wel goede besturingen, ook hydraulisch.
Die van Technautic zijn ook niet slecht.

Hendrik
Diels Freddy

zwaar sturen

Bericht door Diels Freddy »

Beste het kan zijn dat het de monobesturing van je boot is dat kan je niet smeren(zitten koperen bussen in) alleen motor helemaal naar rechts draaien op de as wd40 spuiten en motor terug draaien dan terug rechts draaien en als je wat zwart ziet op de stang afkuisen inspiuten en terug draaien.wel met 2 man doen dan kan je spiuten en je maat draaien aan het stuur herhaal dat tot het makkeller draait .Hoop je hiermee van dienst geweest te zijn,ik spiut nu altijd na het kuisen mijn stang in en geen problemen meer.Zou zo zeggen probeer het is, baat het niet schaad het niet. :roll: :wink:
Klaes Dijkstra

Bericht door Klaes Dijkstra »

Hoi,

Ik had tot voort kort het zelfde probleem. Meer veroorzaakt door de winter denk ik maar erg vervelend. Ik heb omdat het doordraaide het tandrad wat de monokabel heen en weer beweegd, zeg maar, vervangen omdat het af was vervangen voor een nieuwe. maar ja eerst van alles geprobeerd. Ik heb al het oude vet eraf gehaald en mm gesopt met WD40, dit in de buis van de motor gespoten en schoop gesopt het rvs deel van de kabel helemaal bespoten met Wd40 herhalen herhalen enz. loopt nu als een zonnetje. Ik kan m nu met 2 vinger heen en weer halen. Alles weer gemonteerd en nieuw vet in de buis gedaan waar de monokabel in zit en klaar. Er zat een boekje bij en dat heb ik gelezen daar staat in dat de kabel niet testrak gemonteerd mag worden had ik eerst dus ook ivb de afwerking van de boot hij hangt nu wat vrijer. Ik weet niet hoe jou kabel zit maar ik zou er zeker naar kijken. Zit het eerste de ""veer" rond de kabel kun je als volgt schoon maken een stukje stof van 1 cm breed er om heen knopen en dan afdraaien werkt echt goed. ik hoop dat je er wat aan hebt.
Nat van Adrichem

Ok,

Ik zal, zodra ik er tijd voor vrij kan maken, de kabel en stuurstang eens grondig nazien.
Ik laat het wel weten. Bedankt voor zover.

PS. Hoe lang gaat zo'n kabel mee? Ik hoor toch wel regelmatig dat het vervangen moet worden wegens oa. breuk.
Dre Frijters

Bericht door Dre Frijters »

Nat,

Als je dat gedaan hebt is het verstandig (als dat nog niet het geval was) om op het buiseinde, waar het schuivend gedeelte van de stuurstang weer naar buiten komt, een rubberen "harmonica" afsluitsok te monteren met een snelbinder of rvs slangenklem, waar de stang dan strak doorheen schuift.
Dit houdt bij de stuurbewegingen het vet IN de buis EN vooral de zoutwater spetters buiten!
Het voorkomt het uitdrogen en evt. "verzepen" van het vet in de buis en bevriezing als er al water in is gekomen. De buis is vaak van gewoon ijzer, dus vandaar.

Groet,
Dre.
Plaats reactie