Verslag 2e Zeeuws Open

Verslag 2e Zeeuws Open • 11 juni 2023

De zomer is op volle kracht losgebarsten. Na maanden van eindeloos regenen en weken met een strakke wind waar maar heel af en toe een gaatje in viel, was het eindelijk korte broekenweer!  Laat maar komen die wedstrijd! Het zag er nochtans even niet zo goed uit voor de visdag van ondergetekende. Ik was er namelijk in geslaagd om de trailerlier en bijhorende accu thuis te laten staan en was me er al mentaal op aan het voorbereiden om weer naar huis te rijden met een koelbox vol aas waar geen vis mee gevangen zou worden. Maar dat gingen de collega Deltavissers van de harde kern niet laten gebeuren, naar huis rijden was geen optie, dat was iets voor aan het einde van de middag. Er kwamen ideeën om de boot na de wedstrijd weer op de trailer te krijgen, de ene al haalbaarder dan de andere, maar allemaal een beetje te veel geïmproviseerd en niet allemaal even veilig voor man en materiaal, daar begin ik niet aan. En toen kwam Adri op mijn schouder tikken… “Kom eens mee.” We wandelden naar zijn trailer en hij legde zijn vlakke hand op zijn lier: “En als we deze straks nu eens op jouw trailer monteren? De extra accu staat in de auto, we hebben alleen een sleutel 17 nodig, maar die heb ik niet bij.” Binnen de kortste keren hadden we meer sleutels 17 dan centen! Visdag gered! Sterker nog, tegen dat we ’s middags aan de helling waren, stond de lier al op mijn trailer gemonteerd. Adri, 100.000 keer bedankt, voor je voor de hand liggende idee en inzet! Momentjes zoals deze maken een mens oprecht blij.

Voor ik verder ga met het verslag, heb ik ook nog een minder fijne mededeling. Het moet me van het hart dat de belangstelling voor deze dag zwaar tegen viel. Ondanks dat we de prijzen veel flexibeler gemaakt hadden (lees: aankoopbonnen die naar keuze besteed konden worden) en het inschrijfgeld achterwege gelaten hadden, stonden er ’s ochtends slechts 19 combinaties aan de helling. Dat is écht veel te weinig voor een gratis event waarbij zo veel te halen was. Van die 19 moesten we dan al heel snel de Delta 522 missen wegens motorpech. De wedstrijdcommissie troostte hem met een de pechprijs. Dit geeft ons andermaal stof tot nadenken voor de volgende keer.

Terug naar de wedstrijd. Bij aanmelding kreeg je een tasje met een reglement, uienzak, een Noordzeelogboek voor de sportvisser van Stichting De Noordzee, 2 huzarenslaatjes, 2 repen en 2 consumptiebonnen voor Jans aan Zee. Om klokslag 8.30 uur stoven de deelnemers de buitenhaven  van Neeltje Jans uit op weg naar hun stek voor een dag vissen. De ene ging voor baars, de ander voor dikke botten, een groeiende groep koos resoluut voor de haai. Zelf kozen we er ook voor om voor de haai te gaan, samen met de rog onze favoriete zomervisserij. De zee was rustig, de zon scheen, het drinken was lekker fris, laat die kneiters maar komen. Dat laatste viel bij ons nogal tegen. De laatste weken zitten we in een “vormdip”, want het lukt ons om een of andere reden niet om de aantallen te draaien die we gewend zijn, wat op zich niet eens zo erg is, maar het lukt ons momenteel niet om de echt grote te vangen. Vandaag raakten we zelfs niet boven de 80 cm! Ik kan me niet herinneren hoe lang dat geleden is! Maar goed, zo word je weer wat met de voetjes op de grond gezet en ga je die topdagen met meerdere grote beren nog meer waarderen. Hebben we daarom een slechte dag gehad? Nee, zeker niet! Het is niet zo dat we weinig of niets gevangen hebben, ze waren alleen niet zo groot. De grote vissen waren wel in de buurt, want de eerste 4 van de klassering hadden een vis van 1 meter of groter. Er liep ook bij ons ook nog een baars tussendoor die ons uiteindelijk de 5e plaats opgeleverd heeft. Het is en blijft vissen, niet vangen op bestelling.

Bij de weging waren de uienzakken niet bepaald spectaculair gevuld. Wat baars, enkele botten, een occasionele schar en dat was het zo een beetje. Vandaag volstond het om 2.880 gram op de weegschaal te brengen om te winnen… Waar is de tijd dat je een volle kist platvis nodig had om te winnen? Misschien zit hierin ook een reden voor de matige belangstelling. De visserij voor de pan, om het zo te zeggen, is een heel mager beestje deze dagen. Dit alles heeft echter geen domper op de gezelligheid gezet, het was echt aangenaam rondhangen of onder de parasol zitten op Neeltje Jans. Wat kletsen, wat drinken, wat eten en tussendoor nog wat prijsuitreikingen en een tombola. Je kan het veel slechter treffen op een zondagnamiddag!

De combinatie John van Vugt – Ger van Lit, Delta 939 wist met 2.880 gram, net als de vorige wedstrijd, beslag te leggen op de 1 eerste plaats

2.020 gram was nodig om beslag te leggen op de 2e plaats. Deze was weggelegd voor de combinatie Remko Hilkhuijsen en Marcel Brevé. Remko maakte hier gebruik van “stand in” Jord Hoek, omdat hij meteen na de wedstrijd naar huis vertrokken is in verband met de verkeerschaos die er heerste in noordelijke richting. Dat aangekondigde verkeersinfarct heeft mogelijk ook bijgedragen aan het tegenvallende deelnemersaantal.

Het podium werd vervolledigd door Ronald en Wouter Timmerman, Delta 835. Met 1320 gram legden zij beslag op de derde plaats.

De haaiencompetitie werd gewonnen door de broertjes Warren, Delta 1524. Met een gevlekte gladde haai van 113,5 cm verdienden ze een setje trofeeën, een aankoopbon t.w.v. € 75 van Robby Fish en de Robby Fish Penn Regiment II 3-meter boothengel met super gevoelig top, geschikt voor werpgewichten van 100 tot 1.000 gram!

Na de prijsuitreiking van de wedstrijd werd er traditiegetrouw ook nog een deelnemerstombola gehouden. Naast een reeks aankoopbonnen van Hengelsport Zeeland by Ivo de Bruin, waren de 4 topprijzen aankoopbonnen van Bol.com, resp. 75, 100, 125 en 250 euro! Je zal ’s morgens maar weer naar huis rijden… Gelukkig niet en zo eindigde de dag voor mij met een aankoopbon van 100 euro er bovenop! Leuk hoor…

Uiteraard gaat onze dank uit naar de sponsors, die door hun inzet deze dag mee mogelijk gemaakt hebben. We hopen ook in de toekomst op jullie steun te mogen rekenen.