Panne en buiten GSM-bereik

Panne en buiten bereik van de GSM-dekking,
dus geen KNRM Helpt-app... Wat nu?

In een eerdere post op onze website berichtten we dat we vanaf nu zelf verantwoordelijk zijn voor het contacteren van een berger bij panne op zee. De KNRM is een van die bergers die je kan contacteren om weer aan de kant te geraken. Met andere woorden, als er zich een panne-situatie voordoet, zonder dat er meteen gevaar is voor boot en opvarenden, zal de Kustwacht niet tussenbeide komen om sleephulp te regelen, dat moet je dan zelf doen. De KNRM heeft daar sinds enige tijd een handige app voor, zowel voor Android als voor iPhone en biedt deze volledig gratis aan de watersporter. De app is te downloaden via Google Playstore of de App Store. Op de website van de KNRM is een handige info-pagina over de app beschikbaar. Al de app op je telefoon geïnstalleerd is, kan je bij NIET-SPOEDEISENDE hulp gebruik maken van de “groene knop” in de app. De KNRM Alarmcentrale wordt dan gecontacteerd en je positie en relevante gegevens worden tegelijk mee doorgestuurd. Het is dus van belang om de app zo compleet mogelijk te configureren.

BUITEN BEREIK
Maar… wat als je je buiten dekking van het mobiele telefoonnetwerk bevindt, er is helemaal geen telefoon aan boord, of de batterij is leeg?… Op dat moment kan je de Kustwacht contacteren via de marifoon, aangeven dat je panne hebt en sleephulp nodig heeft, maar geen dekking op de telefoon heeft. Als de Kustwacht uw verzoek beoordeelt als NIET-SPOEDEISEND en u kiest voor de KNRM als hulpverlener, dan zal de Kustwacht voor u contact opnemen met de KNRM Alarmcentrale en de beschikbare gegevens doorgeven en zal de hulpverlening op gang komen.

Deel dit bericht op sociale media Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

You may also like...