Varen en vissen in Belgisch water? ICP aan boord!

Varen en vissen in Belgisch water? ICP aan boord!

Een ICP mag niet verward worden met het ICC, dat is wat anders. Dit laatste is je internationaal vaarbewijs, maar daar gaat het in dit stuk niet over. Er zijn binnen onze vereniging leden die zowel in Nederlandse als de Belgische wateren vissen, of hun boot meenemen op vakantie buiten Nederland. Dit stuk is in de eerste plaats voor de Nederlanders onder ons bedoeld.

In Nederland is voor de meeste categorieën pleziervaartuigen geen registratieplicht. Binnen Europa is het daarentegen in vrijwel alle landen verplicht om over een officieel registratiebewijs te beschikken. Om bovenstaande redenen is het ICP in het leven geroepen. Met het ICP kun je met jouw pleziervaartuig binnen een groot aantal Europese binnen- en kustwateren varen.

Het bekende “registratienummer”, als je harder kan dan 20 km per uur, kennen we al decennia. Dat heet dan “Registratie van een snelle motorboot” en geldt niet als een bewijs van eigendom. Dat nummer is enkel geldig binnen Nederland. Het is precies dat wat de afgelopen maanden herhaaldelijk voor problemen heeft gezorgd tijdens controles in Belgisch water door de scheepvaartpolitie en/of scheepvaartinspectie. Als je met je Nederlandse boot in Belgische wateren wil varen, ben je verplicht om zo’n ICP bij te hebben. ICP staat voor Internationaal Certificaat Pleziervaart.

Let op: Een ICP is uitdrukkelijk géén bewijs van nationaliteit en registratie zoals de Nederlandse zeebrief en geeft niet het recht de Nederlandse vlag te voeren. Het ICP is een officieus bewijs van eigendom en ook niet in alle landen geldig. Deze landen hebben met elkaar afgesproken om het ICP te erkennen als bewijs van eigendom: Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Roemenië, Servië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk. Wil je naar een land wat niet in deze lijst staat en het ICP dus niet geldig is, is de Nederlandse zeebrief op dit moment het enige alternatief.

Voor Nederland is het Watersportverbond gemachtigd om dit document af te leveren. Voor leden van het Watersportverbond kost het € 34,50 en voor niet-leden van het Watersportverbond is de prijs € 51,80. Het document wordt na circa 10 werkdagen afgeleverd en is 2 jaar geldig.

Wat als je betrapt wordt zonder ICP?
Laten we zeggen dat dat je dag enigszins verpest. Eerst heb je gedoe met de controlerende autoriteit, niet leuk. Later krijg een een PV in de brievenbus van 2 pagina’s waarin de inbreuk en de mogelijke sancties uiteengezet wordt in van dat “heerlijk” juristentaaltje. Een half jaar later krijg je dan de rekening thuis. Dat verpest je dag ook behoorlijk. Een van onze leden kreeg een boete van 500 euro waarvan 200 euro met 3 jaar voorwaardelijk. Dus meteen € 300 lappen en zorgen dat je in de komende 3 jaar niets meer mispeutert, of die resterende 200 euro moeten alsnog betaald worden, bovenop de sanctie voor de nieuwe inbreuk. De vis wordt duur betaald!

Onze Belgische leden hebben geen problemen als ze in orde zijn, conform de Belgische wetgeving ter zake, met een “Registratiebrief pleziervaartuig onder Belgische vlag”. Dit document heeft een aantal jaren geleden de “vlaggenbrief voor de pleziervaart” en het immatriculatiedocument (B-nummer) gecombineerd. Dit document is wél een bewijs van nationaliteit en eigendom. Er zijn ook nog een aantal Belgische leden die sinds jaar en dag met een Nederlandse registratie varen. Die bevinden zich in een grijs gebied, zolang ze in Nederlandse wateren varen zijn er geen problemen te verwachten. In Belgisch water krijgen ze zeker problemen bij controle. Bij controle ontbreekt dan het bewijs van eigendom én ze zijn ook in overtreding met de Belgische wetgeving betreffende hun boot. Vandaag kan je als Belg, met een adres in België, in Nederland niet langer een registratienummer (snelheidsnummer) krijgen. Eigenlijk is dat ook maar normaal, op je Belgische auto kan je ook geen gele nummerplaten hangen, toch?…

Voor de volledigheid en belangrijk om weten: ook op zee is in Belgische wateren Klein Vaarbewijs 2 of het Algemeen Stuurbrevet voor de pleziervaart nodig. Internationaal wordt dat een ICC (staat standaard bij op je vaarbewijs). In het Belgische deel van de Noordzee is men tevens verplicht om ALTIJD een reddingvest te dragen indien de boot korter is dan 6,5 meter, wat bij de meeste van ons het geval is. De volledige regels omtrent de draagplicht vind je hier terug.

Deel dit bericht

You may also like...