EURO 95-E10 | Bron van ergernis en (voor)zorg!

EURO 95-E10 | Bron van ergernis en (voor)zorg!

Afgelopen zomer, midden in de jaarlijkse “komkommertijd”, ging het bericht rond dat België vanaf 1 januari 2017, na Duitsland en Frankrijk, verplicht door Europa, de Euro 95 benzine ging afvoeren en vervangen door de nieuwe Euro 95-E10. “Verplicht door Europa”… Dat is weer zo’n alibi-motivatie. Europa vraagt dat in alle geproduceerde brandstof 8,5% bio-ethanol verwerkt wordt. Individuele lidstaten kunnen toestaan dat er in een bepaalde brandstof meer en in een andere geen of minder zit. Als het “over all” maar 8,5% is.

De E10 bevat 10% ethanol, dus is er ruimte om in een andere variant minder of geen ethanol te gebuiken. Precies hierin ligt één van de mogelijke oplossingen voor de, onbetwistbaar aan ethanol gekoppelde, problemen die wij ondervinden.

In Nederland is de Euro 95-E10 zelfs al sinds 2013 verkrijgbaar, maar bij lange niet overal. Bovendien wordt in Nederland vooral nog de “oude” Euro 95 aan de pomp aangeboden. België kiest er voor om van de ene op de andere dag om te schakelen van E5 naar E10. De nieuwsberichten her en der werden wat smeuïger gemaakt door er talloze horrorverhalen bij te halen van compleet kapot gecorrodeerde benzinepompen en tot poeder en vellen vergane pakkingen en slangen. Er ontstond links en rechts nogal wat bezorgdheid, niet geheel onterecht, overigens. De bezorgdheid is zéér terecht, de reden niet. Het resultaat is echter wel het zelfde: de motor loopt niet of niet goed… Er onstaat wel degelijk ellende als de motoren en bijhorende onderdelen niet geschikt zijn voor ethanol. Die alcohol kan corrosief/oplossend zijn voor bepaalde onderdelen als die daar niet tegen bestand zijn. Oude rubber pakkingen, slangen en dichtingen verpulveren gewoon als ze niet bestand zijn tegen alcohol. Maar… we tanken al jaren benzine met ethanol. De Super 95 die we vandaag in onze tank gieten bevat ook al 5 à 7% ethanol. Hebben je slangen, dichtingen en pakkingen de laatste jaren overleefd, zit dat waarschijnlijk wel goed. In veel gevallen zal dát het probleem dus niet zijn. Uiteraard volgt er nu een “maar”, of had je wat anders verwacht?!…

Ik ben eens wat gaan rondvragen en –surfen. Wat ik te horen en te lezen kreeg, valt vies tegen. Massa’s horrorverhalen op old-timer websites en de servicemonteurs van buitenboordmotoren worden bij voorbaat al gek van het gezaag en geklaag wat op hen afkomt als gevolg van die extra alcohol. We kennen de slogan allemaal: “Alcohol maakt meer kapot dan je lief is”. De bedenker van deze slogan heeft er vast niet aan gedacht dat die ook op zou gaan als je hem niet overmatig drinkt, maar in je benzine giet! Je humeur en portemonee, zijn de eertse slachtoffers…

De buitenboordmotorenbouwers zijn vrij duidelijk, als je motor niet stokoud is, zal het in de regel nogal meevallen. (Zie inzetstukje) Het is simpel, als je motor al jaren zonder lekkages loopt op euro 95, dan ga je geen schade oplopen omdat er nu 10% ethanol in de benzine zit, dan is je motor meer dan waarschijnlijk geschikt en zal je constructeur de goede werking garanderen tot 10% alcohol. Raadpleeg de handleiding van de motor, wellicht vind je daar ergens een paragraaf over. Twijfel je, of kan je het niet vinden in de handleiding, raadpleeg dan je dealer.

Die verdubbeling van het alcoholpercentage staat wel garant voor een rits andere en minstens zo vervelende nevenefecten die er voor zullen zorgen dat de motor toch niet loopt zoals het hoort, maar dat ligt dan niet aan de motor, echter wel aan de zeer bedenkelijke toestand van de brandstof als gevolg van die alcohol.

Waar gaat het om?
Zoals gezegd, onze Euro 95-benzine wordt vandaag de dag ook al gemengd met die zogenaamde bio-ethanol. Bio-ethanol is een mooi woord voor alcohol die gewonnen wordt uit voornamelijk suikerriet, suikerbieten, mais, tarwe en gerst. Onder de eco-vlag wordt deze alcohol nu door onze benzine gemengd. Vandaag 5%, straks wordt dat 10%. Als je weet dat het verbruik van de motor mogelijk tot 1,5 % toeneemt, de co²-uitstoot quasi gelijk blijft en om de grondstoffen voor die alcohol te telen toch aanzienlijke lappen landbouwgrond nodig zijn, kan je je ernstig afvragen waar de groene winst zit. Die gewassen zullen tijdens hun groeiproces mogelijk een deel van de co2 opgenomen hebben die vrijkomen bij de verbranding, maar meer winst zie ik echt niet. Dan heb ik het nog niet over de energie die nodig is om die alcohol te destileren, maar die heb je ook nodig om ruwe olie tot benzine te raffineren. OK, we worden voor 10% minder afhankelijk van fossiele brandstoffen, maar dat is geen ecologische reden, eerder een economische reden als je het mij vraagt… Ondanks dat de meeste motoren er wel degelijk mee weg kunnen, blijkt die Euro 95-E10 toch maar bagger uit een heel smerig slootje te zijn, waar bijzonder weinig voordelen en vooral nadelen aan zitten.

Veroudering en vergomming van de benzine zal in de regel véél grotere problemen opleveren. Vooral omdat wij veel stilstaan, soms weken en met wat pech zelfs maanden aan een stuk. Onze huidige Euro 95 blijft maximaal 3 maanden goed bij stilstand. Als de benzine ouder wordt, zal deze gaan verzuren en vergommen. Je kan dat effectief ruiken. Als het alcoholaandeel naar 10% gaat, zal de degradatie van de benzine al na 2 tot 4 weken een feit zijn! Bedorven benzine zorgt voor allerlei storingen in je carburators en bij de verbranding. Zit die bagger eenmaal in je systeem, dan is demonteren en schoonmaken de enige oplossing. Naast een verpeste visdag omdat je motor niet wil starten ‘s ochtends, moet je de boot weer wegbrengen, terug halen én de rekening voor het demonteren, schoonmaken, monteren en afstellen doorslikken. Alle benzine die in je tank zit, is ook verloren, want die is bedorven. Word je allemaal héél vrolijk van…

Aan dat bederf van je brandstof kan je gelukkig wel wat doen. Er bestaan producten om aan je benzine toe te voegen die deze degradatie aanzienlijk vertragen en fors uitstellen. Dat werkt ook met de huidige ethanolhoudene benzine. Het product voorkomt de problemen met verzuren en vergommen niet eindeloos, maar het vertraagt ze aanzienlijk. Fabrikanten van deze producten claimen in één moeite mee door dat het ook de motor zou reinigen en de verbranding zou verbeteren met minder verbruik tot gevolg. Dit laatste voor wat het waard is… Uiteraard kost dat geld. Omgerekend kost je dat tussen de € 0,03 en € 0,04 extra per liter brandstof. Dat is nog altijd een pak voordeliger dan om de zo veel tijd je carburatoren er af moeten laten halen, schoonmaken, terug zetten, afstellen en heelder tanks bedorven benzine naar het containerpark/milieustraat brengen… Sommige merken van buitenboordmotoren beschikken over additieven voor de brandstof, die onder het eigen merk op de markt gebracht worden. De fabrikanten claimen dat enkel hun merk additief gebruikt mag worden bij hun motoren om schade en slechte werking te voorkomen. Of er buiten het model van het flesje en de kleur van de vloeistof nog verschillen zijn, weet ik niet, maar hoeveel manieren zijn er om vergomming en bederf tegen te gaan?…

Er zijn meer merken brandstofconditioners dan er benzinemerken zijn en allemaal claimen ze de brandstof te stabiliseren en langer bewaarbaar te houden. Als je om een of andere reden niet anders kan dan ethanol houdende benzine tanken is een additief eigenlijk noodzakelijk als je niet binnen de kortste keren met de ellende van vergomming en bederf van je kostbare brandstof geconfronteerd wil worden.

Een bijkomend, minstens zo vervelend probleem met alcohol is dat die eindeloos blijft binden met water. Hoe meer alcohol in je brandstof, hoe meer kans op binding met water. Eén ding weet ik zeker, een buitenboordmotor loopt niet op water! Ik kan het weten, want ik heb het ooit “geprobeerd”. 1 piepklein druppeltje water voor een kanaaltje in je carburator en die doet het niet meer.

Hoe krijg je water in je benzine? Simpel, langs schroefdoppen en ontluchtingsventieljes op de tanks en via condensatie. Daarom wordt geadviseerd om je tanks na een vaartocht steeds helemaal te vullen. Klinkt erg logisch, meer nog daar is geen speld tussen te krijgen. Als er geen of een minimum aan vochtige lucht in je tank kan, is er ook niets om te condenceren. Maar… met wat je nu weet, ben je wellicht niet meer van plan dat te doen… Na enkele weken is de dure benzine in je tank bedorven! Het kan wel, maar dan moet je een conserveringsmiddel in je benzine mengen. Het is dit of compleet leeg varen.

Ik kan het niet verklaren, maar sinds ik van kunststof tanks overgestapt ben op rvs, enkele jaren geleden, heb ik totaal geen last meer van water en/of condensatie in mijn brandstof. Wat daar de reden voor is, weet ik niet. De tanks zijn, in tegenstelling tot die kunststoftanks, lichtdicht, ze staan relatief beschermd opgesteld, maar niet meer dan de kunststof tanks, de ontluchting gaat via meters slang, ver van de tanks en de vulopening is water- en luchtdicht afgesloten. Is dat de reden? Ik weet het niet. Het staat wel haaks op de stelregel dat je moet aftanken. Mijn tanks zijn in al die jaren zelfs nog nooit helemaal vol geweest! Normaal gezien is dat hét recept voor condensatie… De uitzondering die de regel bevestigt?…

Het kan je altijd overkomen, water in de brandstof. Het is niet omdat ik er voorlopig mee weg kom, dat het de regel is. Daarom zou er standaard bij elke motor die gemonteerd wordt eentje mee geplaatst moeten worden: een waterafscheidingsfilter. Zo’n filter kost slechts enkele euro’s en voorkomt een berg ellende. Ook al heb ik, voorlopig nog, geen last van water in mijn tanks, dat filter wordt minimaal 1 keer per jaar vervangen, soms 2 keer bij een druk seizoen. Mijn gemoedsrust is die paar euro’s wel waard…

Heb je nu al eens problemen met condensatie en water in je brandstof, dan zal dat met die Euro 95-E10 echt niet beteren, in tegendeel. Dat gaat alleen maar erger worden, precies omdat die alcohol blijft binden met water en er dan ook meer alcohol beschikbaar is om water aan te trekken en te binden. Om dat te voorkomen zijn er geen additiefjes beschikbaar, enkel zo’n filter. Heb je er nog geen tussen zitten, vraag dan bij de volgende onderhoudsbeurt om eentje te monteren of doe het zelf, want moeilijk is het niet, wel belangrijk dat er eentje tussen komt te staan.

Om een lang verhaal kort te maken, die Euro 95-E10 is wellicht helemaal niet zo “groen” als men ons wil laten geloven. Eigenlijk is het rotzooi en geeft het alleen maar aanleiding tot problemen als je niet dagelijks rijdt of vaart. Gelukkig bestaat er (voorlopig) nog een goed alternatief en dat zijn de premium brandstoffen van sommige bekende merken. Die brandstof kost wat meer per liter, maar je gemoedsrust en het fatsoenlijk functioneren van je motor is ook iets waard, toch? Bovendien zal je “gewone” eurosuper ook meer gaan kosten. De benzine wordt duurder door de extra toegevoegde alcohol én je moet er een additief bij doen ter voorkoming van bederf. Veel rek zal er tussen de gewone en de premium brandstoffen niet meer zitten. Voor de tijd die het nog duurt en de alcoholvrije premiums nog beschikbaar zijn, ga ik die brandstof tanken. Problemen opzoeken is niet een van mijn favoriete hobby’s… Starten, varen en lekker vissen, daar streef ik naar!

Wat zeggen de motorenbouwers hier van?

Honda geeft aan dat élke buitenboordmotor die zij ooit geproduceerd hebben sinds 1966(!!) geschikt is om op ethanolhoudende brandstof te lopen zonder dat er schade optreedt.

Beekman Watersport en Zwemer Watersport hebben bij hun importeurs opgevraagd vanaf welk jaar hun motoren met zekerheid geschikt zijn voor Euro 95-E10. Mercury refereert in haar service manuals naar 2006. BRP/Evinrude geeft in de handleiding van haar E-tec motoren aan dat ze geschikt zijn voor E10, zonder daarbij een jaartal te noemen. Ik ga er dan van uit dat alle E-tec’s geschikt zijn, ongeacht het bouwjaar. Voor de oude generaties OMC Evinrude/Johnson heb ik geen info weten te vinden, maar die motoren zie je haast niet meer. Yamaha Europe stelt 2003 als veilig bouwjaar en Suzuki houdt het op 1996 behalve de DT8, DT8C, DT9.9C en de DT15C. Deze modellen waren echter niet voor de Nederlandse markt bestemd, dus de kans dat je er zo eentje hebt is zeer klein.

Let op: Een constructeur kan uiteraard niet verantwoordelijk gehouden worden voor de vergomming en het aantrekken van vocht in de benzine waardoor storingen ontstaan, dat spreekt voor zich.

Naast de constructeurs ben ik ook de grote brandstoffabrikanten eens aan de mouw gaan trekken om te horen hoe het zit met hun peut en of ze ook nog ethanolvrije benzine aanbieden aan de pomp.

Shell Belgium heeft me laten weten dat hun V-Power in België, Luxemburg en Nederland ethanolvrij is. Dat maakt deze benzine een topkandidaat om te gebruiken voor je boot. Vakantiegangers opgelet: in Frankrijk zit óók in de V-Power alcohol!

Total Belgium laat weten dat hun Excellium 98 RON zonder ethanol is en blijft.

Voor Nederland is BP eveneens een goede optie. BP Ultimate 98 bevat geen ethanol. In België is BP al ruim 20 jaar niet meer actief met benzinestations.

Exxonmobil-Esso België “kan als bedrijf geen details geven van hun operaties, noch ingaan op elke vraag van verenigingen.” Ik ga er uit voorzorg van uit dat er in al hun benzines ethanol verwerkt is.

Joost de Pooter van de Pooter Olie in Terneuzen had een tip voor ons over een gegarandeerd ethanolvrije benzine: Firezone Competition 102. Extra pittige benzine met 102 octaan. Geen idee wat die per liter moet kosten, dat heb ik niet kunnen vinden, maar de reacties over die brandstof die je op internet vindt, zijn onverdeeld positief, vooral bij de eigenaars van de grotere en sportieve auto’s. Voorlopig is deze brandstof enkel in Nederland beschikbaar. Voor meer info en tankstations: www.competition102.com

Dhr. de Pooter kon me nog vertellen dat op de Nederlandse markt ook de Texaco Euro XL ethanolvrij is. Voor België kan ik dat niet bevestigen, noch ontkennen aangezien Texaco er voor kiest om zich in stilzwijgen te hullen, helaas.

Tot slot nog even iets voor de volledigheid, maar eigenlijk niet toepasbaar. Je motor zal ongetwijfeld nog nooit zo vlotjes gestart en lekker gelopen hebben dan wanneer je er synthetische benzine in giet. Vooral gebruikers van zwaar tuinmateriaal zoals zelftrekkende grasmaaiers, kettingzagen, bosmaaiers en motorstrimmers maken vaak gebruik van deze brandstoffen, precies om problemen zoals lekkages en slecht lopen te voorkomen. Aan € 3,- tot € 5,- per liter wordt bootje varen dan wel een héle dure hobby… Als je een litertje per mijl opstookt, is een tripje naar de Meerkerk plots wel héél extravagant… Geen optie dus.

Dit stuk is gebaseerd op de info die eind oktober 2016 ter beschikking was. Niemand kan zeggen wanneer en wat er in de toekomst gaat gebeuren met de nu nog ethanolvrije brandstoffen. Waakzaamheid blijft geboden!

Deel dit bericht

You may also like...